دیگر عناورین خبری: بزرگ‌ترین تلسکوپ دنیا در اعماق یخ‌ها ساخته شد/ احتمال وجود اقیانوس، این‌بار در ناهید/ گیاهان هم سود و زیان را ارزیابی می‌کنند/ هنگام معامله، حواستان به صندلی‌ها باشد/

بهنوش خرم‌روز: تا به حال چند بار شنیده‌اید که یک فرد مسن با فاصله کوتاهی از مرگ همسرش فوت کرده باشد؟ خب نمونه های زیادی وجود دارد. اما واقعا چرا این اتفاق با این فراوانی می‌افتد؟ خب بر اساس آن‌چه نیوساینتیست نوشته،‌ در میان افراد مسن، احتمال مرگ طی سه ماه بعد از مرگ همسرشان، 30 تا 60 درصد افزایش می‌یابد. مطالعات جدید می‌گویند افراد مسنی که چنین تجربه‌ای دارند، تغییراتی در سیستم ایمنی خود تجربه می‌کنند که در کنار هورمون‌های استرسی که درون بدنشان آزاد می‌شود، آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر بیماری‌ها و حتی عفونت‌های باکتریایی افزایش می‌دهد، به حدی که حتی میزان گلبول‌های سفید درون خونشان، به عنوان خط اول مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌هایی که به بدن وارد می‌شوند، پایین می‌آید. 

اگر گفتید بزرگ‌ترین تلسکوپ دنیا دقیقا در کجا قرار دارد؟ هاوایی؟ شیلی؟ هیچ کدام، در قطب جنوب! آن هم نه روی زمین یا بهتر بگویم روی یخ‌ها، بلکه در گودالی به عمق 1600 متر. تازه این تلسکوپ را رو به مرکز زمین قرار داده اند! فکر می کنید چرا؟ بر اساس گزارش دیروز پاپ‌ساینس، این تلسکوپ که آیس کیوب نام دارد، قرار است به دنبال نوترینوهایی بگردد که دگرگونی‌های طبیعی ناگهانی و سهمگین دنیا جمع‌آوری کرده‌اند، مثل بهمن های پرتوی گاما، ‌انفجارهای ابرنواختری و سایر رویدادهایی که سیاهچاله‌ها در آن‌ها دخالت داشته‌اند. دانشمندان امیدوارند که این نوترینوها بتوانند کلیدی برای فهم منشا و فرایند فیزیکی ذرات پرانرژی موجود در طبیعت باشند. نوترینوها ذراتی زیراتمی و خنثی هستند که وقتی نوترون‌ها طی واکنش‌های هسته‌ای به پروتون تبدیل می‌شوند، آزاد می‌شوند.

ظاهرا ماجرای وجود آب و اقیانوس روی سایر سیاره‌ها، خصوصا سیاره‌های منظومه شمسی،‌ برای دانشمندان خوشایند بوده و این بار، چشم‌ها در جستجوی اقیانوس، یا بهتر بگویم آثاری از اقیانوس‌های قدیمی، به سوی سیاره ناهید  چرخیده است. بر اساس گزارشی که دیروز ساینس‌دیلی در این باره منتشر کرده، محققین آژانس فضایی اروپا به دنبال یافتن جواب این سوال هستند که آیا روزی روزگاری روی این سیاره هم اقیانوس وجود داشته است یا نه. به اعتقاد آن‌ها، اگر این فرضیه تایید بشود، ممکن است بتوان نتیجه گرفت که زمانی ناهید هم مانند زمین دارای حیات بوده است. امروزه زمین و ناهید خیلی با هم متفاوتند، سطح آن خیلی خیلی داغ است. اما در واقع شباهت‌های زیادی هم دارند، آن‌ها از نظر اندازه به هم شبیه‌اند و بر اساس یافته‌های جدید، مواد اولیه هر دو سیاره هم یکی هستند. حتی هفته آینده دانشمندان سراسر جهان قرار است در فرانسه جمع بشوند و در مورد شباهت‌های زمین و ناهید صحبت کنند. از آن‌جا که یون‌های هیدروژنی که از جو این سیاره به فضا وارد می‌شوند، دو برابر یون‌های اکسیژن است. برخی معتقدند که منشا این یون‌ها آب است و طی سالیان دراز،‌ آب فراوانی که روی ناهید وجود داشته،‌  بدین ترتیب از سیاره خارج شده است. باید ببینیم نتیجه همایش هفته آینده فرانسه چه می‌شود!

باز هم برگردیم به زمین خودمان، ‌به موجودات زنده‌ای که شاید ما خیال کنیم بسیاری از ویژگی‌های معمول جانوران را ندارند، در حالی که در بسیاری از موارد تصور ما غلط است. یکی از مواردی که شاید ما تا به حال در مورد گیاهان نمی‌دانستیم، این است که این موجوات هم مثل جانوران از محیط خود اطلاعات جمع می‌کنند. بر اساس گزارش دیروز ساینس‌دیلی، حیوانات برای به دست آوردن غذا، به نوعی خطرها و فواید شرایط موجود،‌مانند میزان غذا و تعداد رقبا را محک می‌زنند و گیاهان هم برای گرفتن مواد غذایی از خاک، ‌چنین فرایندی را در جمع‌آوری اطلاعات و برآورد میزان خطر و سود می‌گذرانند. ظاهرا گیاهان هم ‌می‌توانند درباره محل مواد غذایی و نیز رقیب‌های موجود اطلاعاتی را به دست بیاورند و بر این اساس، برای رسیدن به خاک دارای مواد غذایی،‌ رشد ریشه‌های خود و مسیر آن‌ها را کنترل نمایند. به گفته محققین، پیش از این هرگز فرایندی به این پیچیدگی در رفتار گیاهان پیدا نشده بود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اغلب بحث‌های موجود در مورد گرمایش زمین مطرح می‌شود، آب شدن یخ‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاهاست. اما یخ‌های زمین به یک نسبت به گرمایش زمین واکنش نشان نداده‌اند. برخی خیلی عکس‌العمل کمی نشان داده‌اند و برخی حتی تا 10 درصد آب شده‌اند. این که چرا بخشی از یخ‌ها مانند جزیره یخی پاین، خیلی سریع دارد ذوب می‌شود، معمایی بود که بالاخره دانشمندان با فرستادن روبات‌ها به اعماق آب کشفش کردند. به گزارش لایوساینس دیروز، بخشی از یخ‌ها اغلب در آب شناور است و بخش دیگری از آن‌ها روی قسمتی از خشکی قرار گرفته‌ است. در زیر یخ‌های پاین، رشته کوهی 300 متری وجود دارد که دانشمندان پیش از این از وجود آن بی‌خبر بودند. گرمایش زمین و نازک شدن یخ، باعث جابه‌جایی آن و جدا شدنش از روی رشته کوه شده است. این جدا شدن همانا و شناور شدن در آب‌های گرم همان. گردش آزادتر آب اطراف یخ، سرعت ذوب‌ شدن آن را چندین برابر کرده است.

خب امروز روز خبرهای زمین بود نه؟ سری هم به دنیای انسان‌ها بزنیم! اگر از این به بعد دیدید که در بنگاه‌های معاملات خودرو، مسکن یا هر معامله مهم دیگری،‌ از صندلی‌های راحت و نرم استفاده می‌کنند، اصلا تعجب نکنید،‌ چون احتمالا آن‌ها هم اخبار علمی را دنبال می‌کنند! بر اساس گزارش دیروز ساینس‌نیوز، کیفیت دریافت‌های حس لامسه ما ‌به طور مستقیم روی قضاوت‌های اجتماعی‌مان تاثیر می‌گذارند. برای مثال، نرم یا سخت بودن صندلی، روی دریافت ما از انعطاف‌پذیری یا خشکی یک فضا و تعاملات آن محیط تاثیر می‌گذارد. روان‌شناسان موسسه فناوری ماساچوست، ام.آی.تی به این نتیجه رسیده‌اند که ‌احساسی که افراد از وزن، بافت و سختی اشیای محیط دارند،‌ روی قضاوت آن‌ها در مورد افراد و نوع معامله‌ای که با آن‌ها دارند تاثیر می‌گذارد. پس اگر می‌خواهید در مورد موضوع مهمی با کسی به توافق برسید، بهتر است حواستان به حس لامسه او هم باشد!

در پایان هم بشنوید از آخرین وضعیت خلیج مکزیک. به گزارش ای.اف.پی، با آب و هوای بد منطقه و بادهای شدید، نه تنها جمع‌آوری نفت آزاد شده دچار مشکل شده است، بلکه گسترش لکه ممکن است از کنترل خارج شود و شرایطی غیرقابل پیش‌بینی به وجود بیاورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =