زایمان طبیعی باکتری‌های لازم را به بدن نوزاد می‌دهد/ امیدهای تازه برای درمان نابینایی مادرزاد/ کرکس‌ها با چوب پشم گوسفند جمع می‌کنند/ مرکز شجاعت در مغز پیدا شد و جدیدترین اخبار از دنیای آی.تی

بهنوش خرم‌روز: شاید بسیاری از شما در کودکی برای مدت کوتاهی هم که شده، جوجه مرغ داشته‌اید. شاید مثل خیلی از بچه‌ها تلاش کردید که به جوجه کوچولو چیزی هم یاد بدهید. خب، یاد می‌گرفت؟ فکر می‌کردید ممکن است این موجودات کوچک و زرنگ، بتوانند بشمرند؟ آن ‌هم مثل ما از چپ به راست! خب بر اساس گزارش جالبی که نیوساینتیست دیروز در این باره منتشر کرده، پژوهشگران دانشگاه تورنتو، غذای جوجه‌ها را در بسته‌بندی‌های سیاهی می‌گذاشتند و بسته سیاه را به عنوان بسته چهارم یا ششم بین ردیفی 16 تایی از  بسته‌ها قرار می‌دادند، نکته این‌جا بود که بسته‌های خالی سفیدرنگ بودند. بعد از مدتی،‌ همه بسته‌ها سفید شدند و جوجه‌ها برای پیدا کردن غذا باید بسته‌ها را می‌شمردند! تازه تنها در اول کار جوجه را مقابل بسته‌ها قرار می‌دادند. بعد از مدتی، جوجه در زاویه 90 درجه با بسته‌ها قرار داده می‌شد و بدین ترتیب، ‌همه بسته‌ها در آن واحد جلوی چشمش قرار می‌گرفتند و باید خودش جهت شمردنش را انتخاب می‌کرد. علیرغم انتظاری که شاید خیلی از ما از جوجه‌ها داریم، ‌آن‌ها از عهده این تکلیف‌ها برآمده‌اند. جوجه‌ها همیشه بسته چهارم یا ششم از سمت چپ را انتخاب کردند. مطالعه برخی پرنده‌های دیگر هم به همین نتیجه رسیده است. جالب این‌جاست که در اغلب فرهنگ‌های انسانی، حتی در زبان‌هایی مثل فارسی خودمان که از راست به چپ نوشته می‌شود، شمارش از چپ به راست است. شاید دلیل آن را باید در فعالیت‌های نیمکره راست مغز جستجو کرد.

نیوساینتیست دیروز خبر جالب دیگری هم از دنیای پرنده‌ها منتشر کرده است. این یکی در مورد کرکس‌ها، پرنده‌های کثیف صحرانشین است. این پرنده‌های نه چندان بزرگ، در دل سنگ‌ها و غارهای کوه،‌ لانه‌های نسبتا بزرگی می‌سازند، با قطری در حدود 1.5 متر. اسکلت لانه آن‌ها اغلب از چوب ساخته می‌شود اما بعد با لایه‌ای از پر، مو،‌ پشم و هر ماده نرم دیگری پوشانده می‌شود. نیوساینتیست به نحوه جمع‌آوری پشم توسط این پرنده‌ها اشاره کرده است. ظاهرا کرکس‌ها اطراف محل چیدن پشم گوسفندها منتظر می‌مانند و به محض اتمام کار به سرعت پایین می‌آیند و با چوبی که در منقار می‌گیرند، پشم‌هایی که در اطراف پراکنده شده‌اند را جمع می‌کنند. می‌توان گفت این رفتار کرکس‌ها،‌ خصوصا این که از چوب به عنوان ابزار استفاده می‌کنند، منحصر به فرد است.

برگردیم به دنیای انسان‌ها و برویم به سراغ چند خبر پزشکی. دیروز روز خبرهای جورواجور پزشکی بود و اغلب خبرگزاری‌ها اولین عناوین خود را به این دسته خبرها اختصاص داده بودند. اولین خبر را با تولد شروع کنیم. بارها و بارها  به فواید زایمان طبیعی در مقابل سزارین اشاره شده است. اما ساینس‌نیوز این بار در مورد اولین باکتری‌هایی که در بدن نوزاد جا خوش می‌کنند نوشته است. بر اساس این گزارش، ‌نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند، ‌باکتری‌های متفاوتی در دهان، بینی و روی پوست خود دارند. ظاهرا سزارین نوزادان را از باکتری‌های مفیدی که بدن مادر در زایمان طبیعی به بدن کودک انتقال می‌دهد،‌ محروم می‌کند!

همچنین یک خبر امیدوارکننده در مورد درمان نابینایی ژنتیک یا همان کوری مادرزادی داریم. بر اساس گزارش دیروز تکنولوژی‌ریویو، تزریق سلول‌های بنیادی انسانی به موش‌هایی که به طور ژنتیکی،‌ از بینایی محرومند، می‌تواند بینایی را به آن‌ها برگرداند. به نظر می‌رسد نتایج این مطالعه به حدی امیدوارکننده بوده است که موسسه بین‌المللی مطالعات سلول‌های بنیادی می‌خواهد مجوز دوره‌های درمان آزمایشی این روش را بر روی نمونه‌های انسانی بگیرد.

هر روز که می‌گذرد،‌ اطلاعات ما در مورد مغز پیچیده انسان بیشتر و بیشتر می‌شود. لایوساینس دیروز نوشته است که محل شجاعت هم در مغز پیدا شد. وقتی افراد بر ترسشان غلبه می‌کنند و دست به رفتارهای شجاعانه می‌زنند، قسمتی از قشر قدامی سینگولیت مغز فعال می‌شود. به نظر می‌رسد در درمان فوبیا،‌ هراس و سایر اختلالات مربوط به ترس، ‌باید این قسمت مغز را هدف گرفت.

تلگراف در اولین عناوین خبری دیروز خود، به مطالعه میزان اعتماد مردم به وب‌سایت‌های مختلف نوشته است. بر اساس این گزارش، امروزه مردم بیشتر به غول‌های دنیای مجازی، مانند گوگل، اپل و یاهو اعتماد می‌کنند، تا شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند توییتر و فیس‌بوک. شاید یکی از دلایل این عدم اعتماد، مشکلات امنیتی بوده که شبکه‌های اجتماعی مجازی،‌ خصوصا فیس‌بوک، در زمینه حفظ حریم خصوصی افراد داشته‌اند. با این وجود، همه این شرکت‌های فناوری بزرگ، بیشتر از رسانه‌های قدیمی‌تر مورد اعتماد مردم هستند.

امروزه اغلب مردم دستگا‌ه‌ها و ابزارهای متفاوتی برای نمایش عکس‌ها و پخش موسیقی و ویدئو دارند. اما اغلب این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و گاهی سیستم‌عامل‌های متفاوت با همه برنامه‌ها و با هم هماهنگ نیستند. اما بر اساس گزارش تکنولوژی‌ریویو استارت‌آپ جدیدی به نام لیباکس ارائه شده که در هر وسیله‌ای که به اینترنت متصل شود، ‌دسترسی به انواع عکس‌ها، موسیقی‌ها و ویدئوها را برای کاربر ساده می‌سازد. لیباکس با بهره‌گیری از برنامه‌های کاربردی خود روی رایانه و برنامه اینترنتی که از یک مرورگر استفاده می‌کند، عکس‌ها، آهنگ‌ها و ویدئوها را به اشتراک می‌گذارد. البته برنامه اینترنتی لیباکس به اچ.تی.ام.ال 5 نیاز دارد که روی سیستم‌عامل آی‌فون و آی‌پد و آندروید قابل دسترسی است.

در پایان به سراغ گوشی آی‌فون 4 برویم که این روزها از آی‌پد پیشی گرفته و همه جا در بین خبرهای اول خبرگزاری‌ها جای گرفته است. اطلاعات مربوط به آی‌فون 4 کم‌کم منتشر می‌شوند. شاید همین امر هم جذابیت این گوشی هوشمند را بیشتر می‌کند. دیروز یاهو در بخش فناوری خود به باتری بزرگ درون آی‌فون 4 و حافظه رم 512 مگابایتی آن اشاره کرده است که دو برابر حافظه رم آی‌فون 3جی و آی‌پد است. همچنین مواد سازنده بدنه این گوشی جدید، از پلاستیک و آلومینیوم گوشی قبلی متفاوت است و به استیل ضدزنگ درون گوشی تغییر جنس داده است که با دو لایه بسیار نازک اما مقاوم از جنسی به نام شیشه گوریلی پوشانده می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • MeHrDaD IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۵
    0 0
    مرسی جالب بود ( مخصوصا شمردن جوجه ها) فقط نمی دونم چرا بارگذاری لینک های پی سی دانلود اینقدر طول می کشه ؟