معیار اسنپ شایستگی است و نه جنسیت

راه‌اندازی سامانه هوشمند اسنپ در ایران آغازگر فصل تازه‌ای در حمل‌ونقل کشور بود. حمل‌ونقل آنلاین از ابتدا با استقبال چشمگیر شهروندان مواجه شد و همین مسئله به بزرگتر شدن جامعه فعال در این حوزه انجامید.

امروز، در کمتر از ۴ سال سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین از چنان جایگاهی برخوردار شده‌اند که نقش بسیار مهمی را در بحث اشتغال‌زایی برعهده گرفته‌اند. پس از آنکه اسنپ از سرویس اسنپ‌رُز برای بانوان رونمایی کرد و زنان وارد این چرخه اقتصادی شدند، بار دیگر ظرفیت‌های بالای مشاغل وابسته به حمل‌ونقل آنلاین مورد تاکید قرار گرفت. از جایی که حساسیت پیرامون اشتغال زنان در جامعه ایران همیشه بالا بوده، امروز شاهد شکلگیری بحث‌های حاشیه‌ای بسیاری درباره حضور زنان در کسب‌وکارهای نوپا هستیم.

در همین راستا یکی از روزنامه‌ها به تازگی در گزارشی با عنوان «یک نمونه غیرمنتظره: اسنپ» به بحث بحران نابرابری دستمزد زنان و مردان در اسنپ پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «اسنپ زنان را در شرایط کار کاملا برابر با مردان مستحق اجرت کمتری می‌داند. در تماسی که با این شرکت گرفته شد، کارشناس مربوطه اعلام کرد که این سیاست کلی شرکت است تا بتواند زنان را به استفاده از اسنپ ترغیب کند. اما این توجیه شرکت فقط وقتی قابل ‌پذیرش است که اسنپ، خود پرداخت میزان کاهش‌یافته از کرایه دریافتی توسط زنان را تقبل کند و به نحوی غرامت وارده به زنان راننده را جبران کند. در واقع این توجیه به این معناست که «اسنپ» دارد از جیب رانندگان زن به ترویج تجاری خود می‌پردازد که ناعادلانه است. درحالی که کار رانندگی برای زنان در شرایط دشوارتری صورت می‌گیرد.»

با مراجعه به اپلیکیشن اسنپ متوجه اختلاف ناچیزی بین سرویس‌های اسنپ‌رُز و اسنپ‌اکو می‌شوید. در حالی که بر اساس گزارش «یک نمونه غیرمنتظره: اسنپ» (با استناد به گفته‌های پاسخگوی اسنپ) سیاست کلی این سامانه به ترغیب زنان برای کار در این سامانه میل دارد؛ این موضوعی است که با مرور کانال رسمی اسنپ در تلگرام نیز تا حدی مشاهده می‌شود. برای پیگیری بیشتر درباره نحوه کار زنان در اسنپ با میلاد اسلامی‌زاد، مدیر روابط عمومی این سازمان، به گفت‌وگو نشستیم. 

دستمزد رانندگان زن و مرد در اسنپ برابر است

میلاد اسلامی‌زاد، با اشاره به گزارش مذکور در مورد نابرابری دستمزد زنان و مردان، توضیح می‌دهد: «در وهله اول قصد دارم از رسانه‌هایی که به مسئله حقوق اجتماعی شهروندان می‌پردازد تشکر کنم، ولی توأمان نقد کوچکی به کسانی که اسنپ را متهم به کوتاهی در این موضوع کردند وارد می‌دانم. ای کاش زمانی که برای کسب اطلاع با اسنپ تماس گرفتند چرایی آن را هم از تیم روابط عمومی ما جویا می‌شدند. قطعا مسائلی که نوشته شده، از عدم آگاهی بوده است.»

اسلامی‌زاد در مورد نگاه اسنپ به اشتغال بانوان اضافه می‌کند: «ما اولین سامانه هوشمند حمل‌ونقل در ایران هستیم که ناوگانی اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته‌ است. اگر به دفتر اسنپ سر بزنید و از نزدیک شاهد تعداد بانوان فعال در این سازمان باشید، متوجه اهمیت زنان در گروه اسنپ می‌شوید. بخشی از همکاران ستادی و اداری ما را بانوان تشکیل می‌دهند و هیچ محدودیتی برای رشدشان در این سازمان وجود ندارد. کما اینکه دو مدیر از سه مدیر واحد بازاریابی اسنپ زن هستند. همینطور مدیریت بخش عملیاتی اسنپ -که یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست- در اختیار یک زن است. از اساس در اسنپ معیار جنسیت در گزینش افراد مطرح نیست و تنها به شایستگی‌ها توجه می‌شود.»

اسلامی‌زاد در پاسخ به اینکه چرا میان قیمت‌ سرویس‌های اسنپ‌رز و اسنپ‌اکو اختلاف وجود دارد، می‌گوید: «اختلاف قیمت کم میان سرویس رز و اکو به سبب حمایت از بانوان در نظر گرفته شده است. این حمایت هم از بانوان هم‌راه (راننده) و هم از بانوان مسافر است. اسنپ هم اکنون به بانوان هم‌راهش سوبسید می‌دهد. در واقع اسنپ‌رز و اسنپ‌اکو سرویس‌های یکسانی هستند و رقم دریافتی رانندگان خانم و آقا یکسان است، اما اسنپ‌رز برای مسافران خانم‌ ارزان‌تر تمام می‌شود. به عبارت بهتر، ما به بانوان کاربر خود تخفیفی می‌دهیم که سفر ارزان‌تری را با اسنپ‌رز تجربه کنند و توأمان به بانوان هم‌راه خود نیز کمک می‌کنیم که به این شکل مسافر بیشتری داشته باشند.»

مدیر روابط عمومی اسنپ در ادامه اشاره می‌کند که کاربران از سرویس اسنپ‌رز استقبال خوبی کرده‌اند و اگر تغییر خاصی در قیمت‌های این سرویس حاصل شود به طور رسمی اعلام خواهد شد.

اسلامی‌زاد در پاسخ به اینکه آیا امتیازی که اسنپ برای زنان در نظر گرفته در استقبال از این سرویس موثر بوده است، توضیح می‌دهد: «این ادعا که اسنپ فقط به خاطر قیمت‌های پایینش مشتری جذب می‌کند درست نیست و امروز کاربران از اسنپ استفاده می‌کنند چون این برند را می‌شناسند و به آن اطمینان دارند. این شامل هم‌راهان (راننده‌ها) نیز می‌شود. راننده‌ها نیز الزاما به خاطر درآمد بیشتر عضو ناوگان اسنپ نمی‌شوند و داشتن مسافران بیشتر و بهتر و کار کردن در یک برند بزرگ دلایل جدی‌تری برای همکاری با اسنپ است. اما در عین حال هرگونه امتیازی که برای کار در اسنپ در نظر گرفته می‌شود در میزان استقبال بی‌تاثیر نیست.»

گفته‌های مدیر روابط‌عمومی اسنپ و تناقض آن با قضاوت‌هایی که پیشتر از کار زنان در این سامانه شده بود، همگی حاکی از حساسیت‌های بالای جامعه نسبت به حقوق زنان است. علی‌رغم آنکه اسنپ متهم به عدم رعایت حقوق برابر برای زنان و مردان شده بود، اما به نظر می‌رسد این سامانه باب تازه‌ای برای حضور فعال زنان در جامعه گشوده است. کار در سامانه اسنپ به زنان کمک می‌کند که علاوه بر آزادی عمل در انتخاب ساعت کاریشان بتوانند تا حدی به استقلال مالی دست یابند و این امکان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کمک‌کننده -به خصوص برای زنان سرپرست خانوار- است، که علاوه بر نان‌آوری مسئولیت رسیدگی به فرزندانشان را برعهده دارند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704133