«خبرجنوب» نوشت: عید قربان نزدیک است و کارشناسان در این فرصت باقی مانده هشدارهای بهداشتی را به مردم می دهند؛ «مراقب سلامت مردم باشید چرا که همچنان کنه تب کریمه کنگو در کمین گزیدن دام و انسان است».

پيش بيني ها حاكي از كشتار 5-3 هزار راس دام در شيراز براي آيين مذهبي عيد قربان است. اين در حالي است كه مسئولان هشدار مي دهند مراقب باشيد در اين روزها سلامتي خودتان و آنهايي كه برايشان گوشت قرباني مي بريد، قرباني بيماري هاي دام نشود. آن چه در اين ميان حائز اهميت است اين است كه امسال برخلاف گذشته و عرضه و فروش دام در سطح شيراز با راه اندازي كمپ هاي كشتار دام در كنار ميادين عرضه آن است به اين صورت كه افراد بعد از خريد دام از ميادين عرضه مي توانند آن را تحويل كشتارگاه هاي 5 متر در 14 متري كه در كنار اين ميادين عرضه شده ايجاد گرديده بدهند تا كارشناس دامپزشكي نسبت به بررسي سلامت دام و عاري بودن از بيماري هاي مشترك دام و انسان مطمئن شود و سپس در اين مراكز كشتار شده و لاشه دام بدون ضايعات تحويل افراد شود.
اين خلاصه توضيحاتي است كه مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد كشاورزي فارس به خبرنگار ما داد.
هدايت ا... رحيمي در گفت و گو با سرويس اقتصادي «خبرجنوب» گفت: در طرحي مشترك بين اداره كل دامپزشكي، سازمان ميادين و مشاغل شهرداري و اتحاديه هاي مربوطه در حوزه عرضه دام با نظارت و هماهنگي سازمان جهاد كشاورزي فارس، ساز و كار لازم براي حفظ سلامت مردم و جلوگيري از افزايش قيمت دام انديشيده شده است.
وي با بيان اينكه در مجاورت 17 ميدان عرضه دام در شيراز، جايگاه كشتار دام راه اندازي شده است، افزود: اين 17 مركز شامل ميدان مطهري، بولوار قدوسي، ميدان كلبه، ميدان پارسه، ميدان كوزه گري، ميدان شهيد فهميده، سه راه دارالرحمه، ميدان قصردشت، بولوار شهيد رجايي (فرهنگ شهر)، چهار راه شريف آباد، كمربندي ابتداي ميثم جنوبي، كمربندي خروجي شهرك مهدي آباد، بولوار ميرزاي شيرازي (ابتداي شهرك انجيره)، بولوار نصر (ميدان نصر) و همچنين 3 جايگاه در كمربندي شيراز (خروجي يك، دو و سه) مي باشد.
رحيمي بيان داشت: جايگاه هاي كشتار دام كه توسط سازمان ميادين و مشاغل شهرداري شيراز راه اندازي شده شامل يك سكوي سيماني بزرگ به همراه تجهيزات لازم براي هدايت خونابه و ضايعات است و به تانكر آب بهداشتي نيز مجهز است.
وي ادامه داد: در اين جايگاه ها، شهروندان مي توانند بدون پرداخت هيچ هزينه اي دام خود را براي كشتار تحويل داده و پس از كشتار، جدا كردن پوست و خالي كردن شكمبه، لاشه دام خود را در حالت بسيار بهداشتي تحويل بگيرند.
مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد كشاورزي فارس با بيان اينكه اين 17 ميدان عرضه و جايگاه كشتار دام از ساعت 5 صبح عيد قربان كار خود را آغاز مي كنند افزود: در تمامي ميادين عرضه و جايگاه كشتار دام، كارشناسان و بازرسان دامپزشكي حضور داشته و بر سلامت دام نظارت مي كنند.
رحيمي با اشاره به روي كار بودن بيماري ها مشترك دام و انسان به خصوص در فصول گرم سال افزود: در جايگاه هاي كشتار دام ها قبل از كشتار مورد آزمايش و بررسي قرار مي گيرند و چنانچه حامل اين بيماري ها باشد تدابير لازم انديشيده خواهد شد.
وي گفت: تمامي افرادي كه قصد ذبح گوسفند در عيد قربان دارند حتي اگر دام خود را از 17 مركز مذكور خريداري نكرده باشند مي توانند آن را براي تعيين سطح سلامت دام و كشتار آن به اين مراكز تحويل دهند.
رحيمي با اين توصيه به شهروندان كه چنانچه گوشت قرباني به دستشان رسيد حتما نسبت به نگهداري يك روزه آن در يخچال اقدام و سپس آن را مصرف كنند، افزود: گرچه تدابير لازم براي عرضه دام سالم انديشيده شده اما هنوز هم احتمال آنكه عده اي دام مورد نيازشان را از مراكزي كه تحت نظارت نيستند تامين كنند وجود دارد بنابراين شرايط احتياط نگهداري گوشت تازه در يخچال به مدت 24 ساعت است.
مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد كشاورزي فارس با بيان اين كه 55 دامپزشك، 88 بازرس و 45 ناظر شهري در 24 كانون عرضه دام به صورت ثابت و سيار حضور دارند يادآور شد: با اين وجود از آن جا كه طبق ماده 18 قانون سازمان نظام دامپزشكي و آيين نامه ماده 2 تبصره 2، ذبح گوسفند خارج از كشتارگاه هاي رسمي فقط در روز عيد قربان مجاز است احتمال آن كه افراد از مراكزي كه تحت نظارت نيستند دام تهيه كنند وجود دارد بنابراين رعايت شرايط و ضوابط استفاده از گوشت براي افزايش سطح سلامت مردم الزامي است.
وي با اين توصيه به مردم كه دام خود را از مراكز پيش بيني شده تهيه كرده و يا آن را به 17 جايگاه كشتار دام كه اسامي آن ها اعلام شد، تحويل دهند افزود: چنانچه دام حامل بيماري تب كريمه كنگو باشد حتي با دست زدن افراد به لاشه آن بعد از كشتار نيز به اين بيماري دچار مي شوند.
رحيمي با اشاره به پيش بيني كشتار 3 هزار تا 5 هزار راس دام در عيد قربان توسط شيرازي ها گفت: در اين 17 مركز عرضه دام امكان عرضه 3400 راس دام وجود دارد اما مراكز كشتار دام ظرفيت كشتار بالاتري داشته و هر تعداد دام به آنها تحويل داده شود، آن را كشتار مي كنند.
وي اظهار داشت: دو اتحاديه تعاوني عشايري فارس و اتحاديه كشاورزي دامداران استان مسئوليت تامين دام مصرفي در عيد قربان را تا هر ميزاني كه باشد عهده دار شده اند كه اين مهم از افزايش قيمت دام جلوگيري مي كند. مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد كشاورزي فارس بيان داشت: در حال حاضر قيمت هر كيلو بره و كره نر و گوسفند زير 40 كيلوگرم 16 هزار تا 16500 تومان، ميش كشتاري و گوسفند بالاي 40 كيلوگرم 10 تا 12 هزار تومان مي باشد كه تا عيد قربان نهايتاً
قيمت هر كيلو 500 تا هزار تومان گران شود.
رحيمي اظهار اميدواري كرد با تمهيدات انديشيده شده هم بازار دام زنده در روزهاي منتهي به عيد قربان آرام باشد و نوسان قيمتي اتفاق نيفتد و علاوه بر آن دام سالم تحويل مردم شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =