اهم اخبار: پرنده‌ها در خواب آواز را یاد می‌گیرند/ نخستین تصاویر از پروژه شبیه سازی پانصد روزه سفر به مریخ / کشف جزئیات تازه از زندگی فراعنه مصر / فقط 3 تا 6 فنجان چای در روز بنوشید

بهنوش خرم‌روز: با ابداع عینک‌های الکترونیکی که از امسال به بازارهای آمریکا عرضه خواهند شد، ممکن است عینک‌هایی که الان استفاده می‌کنیم در آینده‌ای بسیار نزدیک،‌ به شیئی قدیمی تبدیل شوند. بر اساس گزارش دیروز تلگراف، این عینک‌های جدید از لنزهایی استفاده می‌کنند که وقتی یک جریان الکتریکی خفیف از درونشان عبور کند، قدرت‌شان تغییر می‌کند. درون هر لنز عینک یک لایه کریستال مایع وجود دارد که ویژگی‌های انکساری خود را در لحظه تغییر می‌دهد. در نتیجه بسته به این که فردی که از عینک استفاده می‌کند، به کجا نگاه کند و فاصله دیدش چه‌قدر باشد، لنز تنظیم می‌شود. عینک‌های قدیمی از دو لنز با دو نقطه کانونی متفاوت استفاده می‌کردند، اما برخی کاربران با مشکل سردرد و سرگیجه به هنگام استفاده از این عینک‌ها رو برو هستند. عینک جدید اما قرار است که این مشکل را کاملا برطرف کند و خیال عینکی‌ها را راحت کند.

مثل اغلب روزها، یک خبر جالب هم از دنیای حیوانات داریم. حتما شما هم از صدای آواز پرندگان لذت می‌برید. اما هیچ تا به جال فکر کرده‌اید که این پرنده‌ها آواز خواندن را کی یاد می‌گیرند؟ شاید فکر می‌کنید که آواز خواندن این موجودات دوست داشتنی غریزی است، اما باید بگویم این طور نیست و آن‌ها آواز را از والدین خود می‌آموزند. ساینس‌دیلی دیروز اولین عنوان خبری خود را به یادگیری آواز پرنده‌ها در خواب اختصاص داده است. به گفته پژوهشگران، نحوه یادگیری آواز در پرندگان بسیار شبیه به یادگیری زبان در کودکان انسان است. نتایج این مطالعه اهمیت زیادی در فهم سیر تحول مناطق یادگیری و حافظه مغز دارد. پرنده‌های کوچک آواز والدین خود را می‌شنوند. اما قسمت‌های مربوط مغزی، وقتی به خواب می‌روند فعال می‌شوند. کودکان انسان هم وقتی شروع به چرت زدن می‌کنند، پیشرفت زیادی در یادگیری زبان از خود نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد در دوران تحول مغز موجودات زنده، خواب نقش مهمی در شکل‌گیری حافظه بازی کرده است.

همین چند روز پیش بود که مطلبی در مورد فایده فاجعه نفتی خیج مکزیک داشتیم، ‌در مورد رشد مطالعاتی که به دنبال باکتری‌های کربن‌خوار می‌گردند. امروز یک فایده دیگر این فاجعه زیست‌محیطی را می‌خوانیم. شاید هیچ‌وقت به اندازه الان لزوم استفاده از سوخت‌های دیگر به چشم نیامده بود. حالا که دنیا با این فاجعه نفتی و عوارض وحشتناک و تصاویر دلخراش آن روبرو شده، جنب و جوش تازه‌ای برای دستیابی به سوخت‌های پاک و جایگزین به راه افتاده است. لایوساینس دیروز با انتشار این خبر، ‌به آمار گسترده‌ای اشاره کرده که نشان می‌دهد در این مدت،‌ درصد آمریکایی‌هایی که از دولت می‌خواهند با برداشتن مالیات، از تولید نیروهای بادی، ‌خورشیدی و مانند آن حمایت کند به 84 درصد رسیده است. این در حالی است که سه‌چهارم آن‌ها با افزایش مالیات سوخت‌های نفتی برای کاهش مصرف این سوخت‌ها موافق شده‌اند.

معمولا ابرها برای برنامه‌های و الگوریتم‌های پردازش تصاویر دردسر درست می‌کنند، چون روی سایر اشیا سایه می‌اندازند و باعث می‌شوند که رنگ واقعی آن‌ها دیده نشود و گاهی برنامه در تشخیص آن‌ها دچار مشکل می‌شود. اما همین ویژگی در یک مطالعه دیگر به خوبی مورد استفاده قرار گرفته و باعث ساخت یک برنامه جدید شده است. به گزارش نیوساینتیست، پژوهشگران دانشگاه واشنگتن با استفاده از تغییر سایه ابرها، برنامه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند نقشه‌ای از عمق منطقه به دست بیاورد. جالب این‌جاست که نقشه عمقی که بدین ترتیب از عکس‌های یک دوربین دیجیتالی معمولی به دست می‌آید، در مقایسه با نقشه‌هایی که با لیزر تهیه می‌شوند، فقط دو درصد خطا دارد.

اگر شما را درون یک فضاپیما مجهز بگذارند و بگویند باید یک سال و نیم آن‌جا بمانی،‌ وقتتان را چه‌طور خواهید گذراند؟ خب این اتفاقی است که الان دارد برای شش نفر در یک کشتی به نام مارس 500 در روسیه می‌افتد. این گروه که از کشورهای مختلف گرد هم آمده‌اند، قرار است یک دوره را با شرایطی کاملا شبیه به شرایط سفر به مریخ بگذرانند تا دانشمندان شرایط جسمانی و روانی آن‌ها را در این مدت، خصوصا با تجربه انزوا،  بررسی کنند. پاپ‌ساینس خبر داده که برای اولین بار از پشت درهای قفل شده این مرکز، یک فیلم ویدئویی منتشر شده که زندگی این شش نفر را درون مارس 500 نشان می‌دهد.

mars500

همه چیز قرار است واقعی باشد. تلویزیونی در کار نیست و فقط فیلم‌های از قبل ضبط شده در اختیار داوطلبان قرار دارد (بنابراین خبری هم از جام جهانی نیست!). هر تماسبا 20 دقیقه تاخیر رد و بدل می‌شود و دوش گرفتن به شدت جیره‌بندی است! آن‌ها هر ده روز فقط یک بار می‌توانند دوش بگیرند تا در آب صرفه‌جویی کنند. اگر برایتان جالب است که فیلم زندگی این شش نفر را ببینید، می‌توانید به این آدرس سری بزنید.  

مطمئنم که در مورد فواید و مضرات چای و قهوه بارها و بارها خبرهای متفاوتی شنیده‌اید. اما چه می‌شود کرد،‌ به هر حال باید هر یافته جدیدی را انتقال داد! در آخرین خبر که سایت پزشکی وب‌مد منتشر کرده، گفته شده کسانی که روزانه سه تا شش فنجان چای می‌خورند، کم‌تر از دیگران در خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی قرار دارند. البته محققین تاکید کرده‌اند که چای و قهوه فقط با بیماری‌های قلبی ارتباط دارند و ظاهرا ارتباطی به سکته قلبی ندارند. آن‌ها با مطالعه 37،000 نفر به مدت 13 سال، ‌این نتایج را به دست آورده‌اند. مطالعه خیلی بزرگ و گسترده‌ای است، نه؟ جالب این‌جاست که کم‌تر از دو فنجان قهوه فقط 20 درصد خطر را کم می‌کند و بیش‌تر از شش فنجان هم 36 درصد خطر را کاهش می‌دهد. بهترین نتیجه به 3 تا 6 فنجان در روز مربوط می‌شود که تا 45 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم می‌کند.

تاریخچه مصراما نیچر ترجیح داده که اولین عنوان خبری دیروز خود را به کشف تاریخچه حیات فرعون‌های مصر اختصاص بدهد. بر اساس این گزارش، ‌بعد از سه سال مطالعه مداوم اشیای به دست آمده از دوره‌های سلطنتی باستان مصر، بالاخره دانشمندان موفق شدند با اندازه‌گیری دقیق ایزوتوپ‌های کربن رادیواکتیو، خط زمانی رویدادهای سلسله‌های حکومتی فرعون‌های مصر را در بین سال‌های 2650 و 1100 قبل از میلاد به دست بیاورند، ‌آن هم با جزییات بسیار!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =