تجلیل از رحیم لقمانی شاعر، مترجم و ادیب کردستانی

تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه ی فرهنگی) با حضور در منزل استاد رحیم لقمانی نویسنده، شاعر و مترجم پیشکسوت استان، به پاس سالها خدمت و فعالیتش در این حوزه ها از وی تجلیل و قدردانی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، جمعی از اساتید دانشگاهی، فعالان فرهنگ و هنر عضو انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان در راستای سلسله برنامه های قدردانی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان هنری، فرهنگی و ادبی این خطه شب 3 شهریور ماه جاری با حضور در منزل استاد رحیم لقمانی از خدمات چندین دهه ای وی در عرصه شعر و ادبیات و زبان کُردی تجلیل کردند.
در این مراسم که تعداد زیادی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه کردستان مانند: دکتر اسعد اردلان، دکتر سید نوید نقشنبدی، دکتر حامد قادر زاده، سید اسماعیل حسینی، جمال احمدی آیین، عدنان برزنجی، رضا صلواتی، رئوف مجیدی، فرزاد حاجی میرزایی، سعدالله نصیری، امید استاد نوروزی، زاهد کریمی، عبدالله حواری نسب، حامد حسامی، هاسم خدابخشی، جلال شریعتی، احمد عبداللهی، دلیر بهمنی، هاشم حسامی، فردین کمانگر، ناصر علی پور، توفیق سرافراز، اسماعیل رستمی، توفیق مشیرپناهی، امید باتو، فرهاد پرموز، کمال شهسواری، خبات ساعدی، نبی حسینی، علی محمدی، روناک کنعانیان، آرزین شریعتی، رسول خدابخشی، ادیبه فایقی، سمیه محمدی، یحیی صمدی، آزاد سهرابی، فرشید اردلان، بختیار صمدی، دانش صلواتی، نوید صیدمرادی، کمال فتحی، یاسین شریعتی، حامد فایقی، کلثوم نقشبندی، فرید نقشبندی، شادی کوهزادی، شهلا محمودی، سوزان لقمانی، ژوان محمدی و... حضور داشتند.
در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه ی سنه ی فرهنگی) به منظور تجلیل از سالها تلاش و خدمت «رحیم لقمانی» در عرصه شعر، ترجمه و ادبیات کُردی، در منزل این شاعر و ادیب کردستانی گرد هم آمده و ضمن تکریم این وی، از سالها فعالیت و تلاشش در این عرصه ها تجلیل بعمل آوردند.
سخنرانی اساتید دانشگاهی و ادباء حاضر در این نشست در ارتباط با تولیدات و فعالیت های مؤثر و ارزشمند رحیم لقمانی، اجرای شعر و موسیقی و تجلیل و قدردانی از این شاعر و مترجم و همسرشان بخش های از این مراسم بود.
همچنین در حاشیه این دیدار از دو خبرنگار و روزنامه نگار کردستانی یاسین شریعتی سرپرست خبرآنلاین در کردستان و خبات ساعدی مدیر مسؤل نشریه فرهنگی کورده واری به پاس اطلاع رسانی مناسب در حوزه فرهنگی به ویژه حمایت از انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان و درج و انتشار برنامه های آن تقدیر بعمل آمد.
استاد رحیم لقمانی متولد سال 1338 سقز و از شاعران، مترجمان و نویسندگان با احساس و توانمند کردستان است. وی دارای لیسانس ادبیات و دبیر مدارس شهرستان سنندج بود و سالها در کسوت معلی در سقز و به ویژه سنندج به فرزندان این دیار خدمت کرده است.
وی دارای آثاری همچون: زامستان (شعر)، پشکوی هاوار (شعر)، فاشیزییم چییه( "ترجمه" اثر یلماز گونای داستان برای کودکان)، «شمشاڵ سێحراوی» ("ترجمه"مجموعه داستان برای کودکان)، ترجمه دوبیتی های باباطاهر به کرُدی، ترجمه " مهارت های فرزند پروری" و ...می باشد و در حوزه روزنامه نگاری نیز در سال 65 در مجله وزین و ادبی سروه خدمت کرده است و در نشریات کُردی داخل و خارج کشور آثارش در حوزه شعر، ترجمه و تحقیق به چاپ رسیده است.
رحیم لقمانی هم اکنون در سنندج زندگی می کند و دارای دو فرزند هوزان (دکترای پزشکی) و سوزان (دانشجو) است.
گفتنی است انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان ( مؤسسه تروسکه ی سنه ی فرهنگی) بیش از 15 سال است فعالیت دارد و در این مدت از ده ها استاد و هنرمند و فعال این عرصه ها با برگزاری برنامه ها و مراسمات مختلفی تجلیل کرده است که می توان به تجلیل از هنرمندانی همچون: مرحوم براتعلی نورایی (کا برات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (ملی دوم)، مرحوم قادر عبدالله زاده (قاله مه ره)، مرحوم سیروس معروفی و اساتید دیگری مانند: عدنان کریم، احمد نظیری، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، جمیل نوسودی، شریف علیرمایی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، جلال ملکشاه، صابر صابر، فردین صادق ایوبی، نجمه الدین درفش، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، حبیب مله ای، منصور رحمانی، عزیز عبدالملکی (عزیز کرماشانی)، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح الله امینی، صابر شیانی، نامق هورامی، عطا نهایی، عبید رستمی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی، زانا قاسمی فر، عابدین رضایی، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، احمد شاطبی، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری،نجمه الدین شومت یاریان، اسد صیدی، سید جلال حسینی، بیژن باغبانی و ... اشاره کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =