اخترشناسان انگلیسی موفق شدند با عکس‌برداری از حلقه‌های تاج خورشیدی و تغییرات میدان مغناطیسی، امواج صوتی حاصل از این فرآیند را شبیه‌سازی کرده و برای نخستین بار، به آواز جو خارجی خورشید گوش دهند.

ابوالفضل کریمی: خورشید تاکنون الهام‌بخش صدها شعر و آهنگ بوده، اما اکنون دانشمندان متوجه شده‌اند که این ستاره در مرکز منظومه شمسی ما موسیقی خاص خود را تولید می‌کند.

به گزارش تلگراف، ستاره‌شناسان دانشگاه شفلد برای اولین بار توانسته‌اند هارمونی‌های موسیقی ترسناکی را که توسط میدان مغناطیسی اتمسفر خارجی خورشید تولید می‌شود، ضبط کنند.

آن‌ها متوجه شدند حلقه‌های مغناطیسی عظیمی که به دور لایه خارجی اتمسفر خورشید حلقه زده و به حلقه‌های تاج مشهورند، مانند سیم‌های آلات موسیقی به لرزش درمی‌آیند. در موارد دیگر نیز آن‌ها مانند امواج صوتی عبوری از میان ابزارهای موسیقی بادی رفتار می‌کنند. تاج خورشیدی، خارجی ترین بخش جو خورشید است که از روی زمین فقط در زمان خورشیدگرفتگی کلی دیده میشود.

با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده از این حلقه‌ها که طولشان به یکصدهزار کیلومتر هم می‌رسد، دانشمندان توانستند این لرزش‌ها را به صدا تبدیل کرده و با تغییر فرکانس، آن را برای انسان قابل شنیدن کنند.

 

 

پروفسور روبتوس فون فی‌شیبن‌برگن، مدیر گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی در دانشگاه شفلد در این باره گفت: «شنیدن صداهای تولید شده از چنین منبع بزرگ و قدرتمندی بسیار زیبا و هیجان انگیز بود. این نوعی صداست که دارای هارمونی است. این آزمایش راه جدیدی را برای شناخت خورشید فراهم کرده و به ما بینشی جدید در مورد فیزیک حاکم در لایه‌های خارجی این ستاره می‌دهد که دمای آن به میلیون‌ها درجه می‌رسد».

تصور می‌شود که حلقه‌های تاج خورشیدی در تولید شراره‌های خورشیدی نقش دارند، فوران ذرات باردار بسیار پرانرژی از سطح خورشید که در فضا پراکنده می‌شوند و منجر به ایجاد پدیده‌ای موسوم به آب‌وهوای خورشیدی می‌شوند. زمانی که فعالیت خورشید و در نتیجه شراره‌های خورشیدی افزایش پیدا می‌کند، توفان‌های فضایی به راه می‌افتند که می‌تواند نتایج فاجعه‌باری روی زمین داشته باشد، مانند آسیب رسیدن به ماهواره‌ها، نابودی تجهیزات الکترونیکی، افزایش بیش‌از حد دمای شبکه‌های برق بخصوص در مدارهای نزدیک به قطب.

هفته گذشته نیز ناسا هشدار داد که فعالیت خورشید پس از یک دوره فعالیت کم، در حال افزایش است و تا سال 2013 مقادیر بی‌سابقه‌ای از انرژی مغناطیسی در داخل منظومه شمسی منتشر خواهد شد.

پروفسور فی‌شیبن‌برگن در این باره گفت: «مطالعه موسیقی خورشید، روش جدیدی را برای فهم و پیش‌بینی شراره‌های خورشیدی قبل از تولیدشان فراهم خواهد کرد. حلقه‌های تاج بر اثر امواج انفجاری حاصل از انفجارهای روی سطح خورشید از سمتی به سمت دیگر لرزش پیدا می‌کند. ما هم‌چنین متوجه شدیم که این حلقه‌ها به سمت عقب و جلو لرزش پیدا می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند رفتار امواج صوتی در آلات موسیقی بادی را تقلید کنند».

تحقیقات پروفسور فی‌شیبن‌برگن در قالب پروژه‌ای به نام سان‌شاین انجام شده که هدف از آن، فهمیدن و مهار انرژی خورشیدی است. خودش در این باره می‌گوید: «این حلقه‌ها مانند سیم‌های گیتار یا باد داخل سازهای بادی نوسان می‌کنند. با کمک این یافته می‌توان روش‌های جدیدی برای فهم فیزیک حاکم در اتمسفر خورشید ابداع کرد»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۰
    2 1
    واقعا جالب بود ممنون
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 1
    چرا من روی هر چی دست میزارم فیلتره؟!
  • ليلا IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    0 0
    خيلي ممنونم تاحالاسايتي بااين جذابيت نديده بودم دست شمامرسي