«خبرجنوب» نوشت: این روزها افزایش سبک زندگی آپارتمان نشینی، تعدد مادران شاغل و رواج تک فرزندی تعداد مهدهای کودک را افزایش داده و شرایطی را رقم زده است تا به اعتقاد والدین، کودکان در محیطی کنترل شده که بهتر از کوچه و خیابان است، ساعاتی از روزشان را سپری کنند.

گاه تصور میشود مهد کودک صرفاً جایی برای نگهداری کودکان است نه محلی برای آموزش و اجتماع پذیر کردن آن ها. حذف این تصور غلط زمانی حاصل میشود که مهدهای کودک از مکانی صرفاً برای نگهداری کودک به مراکز آموزش و پرورش، تغییر ماهیت دهند. هر چند برخی مهدهای کودک در ازای آن چه به کودک می آموزند بخشی از شخصیت او را با مسائلی همچون بی توجهی مربیان آسیب پذیر می کنند اما کودک، ناگزیر از سن سه تا شش سالگی به اجتماع جدیدی نیاز دارد تا بتواند از طریق تعامل با کودکان دیگر توانمندتر شود.
در این میان گاهی افزایش نرخ مهدهای کودک، نوع امکانات و تعارض محتوای دوره های آموزشی قید شده در بنرهای تبلیغاتی مهدها با آنچه واقعا آموزش داده می شود، نگرانی های منطقی والدین را تشدید می کند.
در کلانشهر شیراز نیز حضور 24 هزار کودک در 300 مهد، این حساسیت را برانگیخته میکند تا وضعیت کلی مهد کودک ها و مسائل مرتبط با آن را جویا شویم. حمید آزرمی، مدیر بهزیستی شهرستان شیراز در گفت و گو با «خبر جنوب» وضعیت کلی مهدهای کودک این شهر را خوب ارزیابی می کند و معتقد است از نظر استاندارد، امکانات و محتوای دوره های آموزشی، بین سایر استان های کشور بهترین هستیم. آزرمی می گوید افرادی که در رأس مهدهای کودک شیراز به عنوان صاحب امتیاز و مدیر فعالیت می کنند از سطح تحصیلات بالای دانشگاهی و مرتبط با آموزش کودک و نوجوان برخوردارند. وی به دوره های ضمن خدمت مربیان که در طول سال برگزار می شود اشاره و تاکید می کند که محتوای آموزشی مهدها در کمیته های ملی تهیه، تدوین و منتشر می شوند.
در بهترین مهدهای با کیفیت، تعدیل قیمت با درصد بالایی برنامه ریزی شده است
مدیر بهزیستی شهرستان شیراز در پاسخ به این که گاهی نرخ های مصوب شده مهدهای کودک با خدماتی که ارائه می شود همخوانی ندارد، نوع تقسیم بندی مهدها را شرح می دهد و می گوید: نرخی که در سال جدید برای انواع مهدهای کودک در نظر گرفته شده متناسب با امکانات داخلی، موقعیت جغرافیایی و سطح مدیران و مربیان است. او تاکید می کند که این نرخ ها در یک کمیته تخصصی که کارشناسان اداره صنعت و بازرگانی، بهزیستی و تعزیرات حضور دارند تعیین شدهاند به طوری که به اذعان برخی از کسانی که در جریان این ارزیابی ها قرار گرفته اند در سال جدید، تعرفه مهدهای کودک بسیار مناسب است.
آزرمی با اشاره به این که در بهترین مهدهای با کیفیت شیراز، تعدیل و کاهش قیمت با درصد بالایی برنامه ریزی شده است می گوید نرخ تعرفه های آموزش مهدها در سال جدید بر اساس ارائه استانداردها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مهدکودک ها می باشد و در ارزیابی و بازنگری مجدد، نرخ مهدهای با کیفیت تا 50 درصد هم کاهش یافته است.
هر گونه تبلیغات مهد کودک باید به تایید بهزیستی رسیده باشد
به گفته مدیر بهزیستی شهرستان شیراز، تمام مهدهای کودک مکلف شده اند نرخ های مصوب ابلاغی سازمان بهزیستی را در تابلوی اعلانات مقابل دید مراجعه کنندگان قرار دهند. با توجه به تعارض برخی برنامه های قید شده در بنرهای تبلیغاتی مهدها با خروجی واقعی، آزرمی به والدین توصیه می کند که قبل از ثبت نام، حتماً محتوای آموزشی بنرها بررسی گردد و تاییدیه بهزیستی در این خصوص از مدیران مهد مطالبه شود.
تمام مهدهای کودک شیراز مجهز به دوربین های مدار بسته هستند
آزرمی از نصب دوربین های مدار بسته در تمام مهدهای کودک شیراز خبر میدهد و تاکید می کند که این دوربین ها در بازدیدهای دوره ای توسط کارشناسان بهزیستی مورد بررسی قرار می گیرد.
ارتقای مهدهای کودک به مراکز رفاه کودک و خانواده در شیراز
مدیر بهزیستی شهرستان شیراز چشم انداز ارتقای مهدهای کودک به مراکز رفاه کودک و خانواده را ترسیم می کند و باور دارد که با راه اندازی این مراکز، مشکل شهروندان در بخش شغل های بعدازظهر و شب حل خواهد شد.
وی آموزش گام به گام خانواده و کودک به طور همزمان، مشارکت خانوادهها در آموزش و ارائه خدمات به صورت شبانه روزی را جزو ویژگی های این مراکز معرفی می کند. به اعتقاد مدیر بهزیستی شهرستان شیراز، مهم ترین زمان شکل گیری شخصیت کودک در مهدکودک اتفاق می افتد. آزرمی تاکید می کند این حساسیت در سازمان بهزیستی وجود دارد که بهترین امکانات، آموزش و رفتار متناسب با کودکان در مهدها لحاظ شود تا بتوانیم بچه ها را از نظر بنیه تحصیلی و آموزشی برای مقاطع بالاتر مهیا کنیم. او می گوید این حساسیت در تمام سطوح بهزیستی در جریان است و در سال جدید نظارت بر مراکز مهد کودک ها نسبت به قبل بیشتر خواهد شد. مدیر بهزیستی شهرستان شیراز هر گونه تنبیه بدنی در مهدهای کودک این کلانشهر را رد و در این خصوص به شهروندان توصیه می کند که شکایات خود را در طول سال به دفتر امور کودکان مدیریت بهزیستی شیراز یا به طور مستقیم به دفتر مدیریت بهزیستی این شهر تحویل دهند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =