فاطمه معتمدآریا: جشنواره‌ای که مخاطب عام نداشته ‌باشد، اثرگذار نیست

فاطمه معتمدآریا معتقد است مهم‌ترین عامل موفقیت و اثرگذاری هر جشنواره‌ای استقبال مخاطبان از آن است و جشنواره‌ای که مخاطب عام نداشته ‌باشد، نمی‌تواند اثر گذار باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاطمه معتمد‌آریا، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: «اطلاع‌رسانی فرهنگی برای آموزش مردم موثر است که چگونه با معضلات اجتماعی مواجه شوند. مردم می‌توانند از طریق همین اطلاعات، مشکلات محله خود را با آرامش، مذاکره و همفکری کنترل کنند، شبیه به روابطی که در گذشته وجود داشت.»

این بازیگر سینما، با اشاره به اهمیت حضور مخاطب در جشنواره‌های سینمایی، گفت: «مهم‌ترین عامل موفقیت و اثرگذاری هر جشنواره‌ای استقبال مخاطبان از آن است. حضور مخاطب در محل برگزاری جشنواره و مشاهده آثار، این رویداد را موثر و هدف‌مند می‌کند. جشنواره‌ای را که مخاطب عام نداشته ‌باشد و صرفا برای مخاطب خاص برگزار شود، نمی‌توان یک جشنواره اثرگذار تلقی کرد.»

بازیگر فیلم سینمایی «اینجا بدون من» ادامه داد: «اهداف یک برنامه فرهنگی زمانی محقق می‌شود که به وسیله آن، اطلاعات و آگاهی بدنه جامعه ارتقا پیدا کند. نمی‌توان این برنامه‌ها را برگزار کرد و از مردم برای حضور در آن دعوت نکرد. به‌عنوان مثال وقتی مردم در جشنواره فیلم شهر، فیلم‌ها را می‌بینند، مسائل درون شهر خود را ارزش گذاری می‌کنند.»

این فعال هنری، سینما را بازوی کمکی اجتماع، دانست و تاکید کرد: «نباید این تصور ایجاد شود که با به تصویر کشیدن نابسامانی‌های شهر می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. نابسامانی‌ و معضلات اجتماعی در شهر‌ها و مسیر زندگی شهروندان وجود دارد، اما به تصویر کشیدن این تلخی‌ها نه‌تنها کاری از پیش نمی‌برد که قطعا امید و روحیه اجتماعی را کاهش می‌دهد. کاهش امید اجتماعی، تبعات ناخوشایند‌تری برای یک جامعه خواهد داشت.»

او ادامه داد: «می‌توان از راه‌های منطقی‌تری درصدد حذف یا کاهش نقاط ضعف شهرها برآمد. راه‌هایی که به‌دور از نمایان‌کردن مشکلات اجتماعی، زیبایی‌های جامعه را هم نشان دهد و امید مردم را برای زندگی در این محیط  بالا ببرد. نشان‌دادن نابسامانی لزوما نمی‌تواند مقابل اتفاقات بد را بگیرد، اما نشان‌دادن شرایط خوب قطعا مانع شرایط نا‌مساعد خواهد شد.»

این هنرمند با بیان تاثیرجایگاه سینمای ایران در جهت‌بخشی به افکار جامعه، گفت: «من فکر می‌کنم سینمای ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که به‌نوعی یک خوراک فرهنگی حاضر و آماده است که از آن می‌توان برای هدایت و جهت‌بخشی افکار عمومی در ابعاد گوناگونی نظیر همین موضوع حائز اهمیتِ شهر بهره گرفت.»

او افزود: «سینمای ایران اکنون از جایگاهی برخوردار است که ارتقادهنده یک تفکر محسوب می‌شود. جشنواره فیلم شهر که طی این چند روز برگزار شد، جشنواره‌ای که با فیلم‌های خود موفق به تلطیف نابسامانی‌های جامعه شد. از این منظر جشنواره فیلم شهر یک تفکر را از طریق سینما جهت می‌دهد.»

این بازیگر با اشاره به انتخاب سوژه شهر برای جشنواره‌ای هنری، گفت: «در میان ابزارهای هنری مثل تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و ..، فیلم بیش از بقیه پیشرفت، شعور و رفتارهای اجتماعی یک منطقه جغرافیایی مثل شهر را نمایان می‌کند. به اعتقاد من، انتخاب سوژه شهر برای یک جشنواره سینمایی، تیزهوشی شهرداری را نشان می‌دهد.»

معتمدآریا ادامه داد: «اگرچه بخشی از تاثیر جشنواره‌ها به سود فیلمسازها و سینماگران است، اما باید در نظر داشت هنرمندان از طریق این حرفه با مسائل و مصائب مختلف هم‌ذات پنداری و اثرآفرینی می‌کنند و رو به جلو گام برمی‌دارند.»

این هنرمند، مفهوم شهر را در زندگی اجتماعی عصر حاضر مهم دانست و گفت: «امروزه در مفاهیم اجتماعی، شهر مفهومی بسیار مهم محسوب می‌شود، چون بسیاری مفاهیم دیگر نظیر حقوق شهروندی، هویت شهری و تبادل ارتباط شهروندان با یکدیگر یا حتی با شهر، ذیل مفهوم کلی شهر قرار می‌گیرد. بر همین اساس نمی‌توان به سادگی از مفهوم شهر عبور کرد.»

بازیگر فیلم «گیلانه» با اشاره به جایگاه کنونی سینمای اجتماعی، گفت: «بیشتر فیلم‌هایی که در حال حاضر در سینمای ایران و جهان تولید می‌شود با موضوعات اجتماعی عجین شده‌است. این سوژه‌ها در ذهن هر فردی برجسته‌ است و هنرمند هم از بدنه جامعه سر‌درآورده، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت به چیزی غیر از جامعه‌ خود بی‌اندیشد.»

او افزود: «تا وقتی معضلات و مشکلات در جوامع وجود دارد، فیلمساز هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و درباره آن‌ها فیلم می‌سازد. هنرمند، به‌ذات دغدغه جامعه را دارد و امیدوار است بتواند روزی این مشکلات را حل کند.»

 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
    1 0
    جشنواره کن مخاطب عام ندارد