روزنامه ابتکار نوشت: در این سال‌ها جشنواره‌های موسیقی مختلفی در کشور برگزار می‌شوند، جشنواره‌ایی مثل جشنواره موسیقی آیینی، جشنواره موسیقی نواحی و مهم‌تر از همه جشنواره موسیقی فجر. اما این جشنواره‌ها چقدر در معرفی استعداد‌های موسیقی در اقصی نقاط کشور موفق بوده‌اند؟ چقدر به پیشرفت موسیقی در کشور کمک‌کرده‌‌اند؟ آیا شرکت در چنین جشنواره‌هایی دستاوردهای مالی و معنوی برای هنرمندان شرکت‌کننده در چنین فستیوال‌هایی در دراز مدت به دنبال دارد؟

گروه «پالت» یکی از گروه‌های موسیقی‌ای است که همیشه برای شرکت در جشنواره‌های موسیقی پیش‌قدم است. روزبه اسفندارمز، سرپرست این گروه درخصوص جشنواره‌های مختلف موسیقیایی که در کشور برگزار می‌شود و مرکز‌زدایی جشنواره‌ها در کشور به می‌گوید: ما در جشنواره‌های موسیقیایی تا جایی که می‌دانم خیلی مرکززدایی انجام نگرفته است. البته در شیراز همراه با جشنواره فجر موسیقی کنسرت برگزار می‌شود و البته این جشنواره هم به همت چند شرکت بسیار معتبر برگزار می‌شود. ولی در حالت کلی جشنواره‌هایی در شهرهای دیگر برگزار نمی‌شود. اگر کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند، کسانی مثل ما که اشتیاق به کار کردن و بازکردن فضای موسیقی داریم، کاری نکنیم، اتفاق ویژه‌ای نمی افتد.

او ادامه می دهد: مادامی که در شهرستان‌های کوچک جشنواره‌هایی فقط با اسم‌های دهن‌پرکنی به نام جشنواره فلان برگزار شوند و افرادی که اصلا مشخص نیست چه کسانی هستند و چه مهارت‌هایی دارند به این جشنواره‌ها دعوت شوند و خود جشنواره هم خیلی سریع و بی‌سر و صدا برگزار شود، اصلا به چه درد می‌خورد.

ما بیشتر از کمک گروه‌ها به مدیریت احتیاج داریم
اسپندارمز، درباره علاقه گروه‌ها و تهیه‌کنندگان به شرکت در جشنواره‌ها می‌افزاید: همه تولیدکنندگان موسیقی دوست دارند در جشنواره فجر شرکت کنند. خودمان هم با اینکه دستمزدمان در جشنواره چنددهم حالت عادی است اما دوست داریم در این اتفاق شرکت کنیم، فقط به این دلیل که جشنواره کشورمان است و می‌خواهیم رونق بگیرد. باید این اتفاق‌ها بیفتد اما تصورم این است که اگر جشنواره‌ای مثل جسنواره فجر با این روش مدیریت ادامه پیدا کند، خیلی‌ها مثل ما دلسرد و ناامید می‌شوند که اتفاق خوبی در جشنواره‌ها رخ بدهد و همین امر باعث می‌شود هر سال افراد کمتری در فستیوال‌های این‌چنینی شرکت کنند و این خوب نیست. اما اگر روحیه و علاقه به رونق جشنواره در گروه‌ها وجود داشته باشد و مدیریت بهتری هم صورت بگیرد، گروه‌های زیادی در این اتفاق شرکت می‌کنند و به رونق موسیقی در کشور کمک می‌کنند. همان طور که تا حالا هم کمک کرده‌اند. ما بیشتر از کمک گروه‌ها به مدیریت احتیاج داریم.

جایزه‌های بی‌برکت
در سینمای کشورمان وقتی فیلمی در جشنواره فجر جایزه‌ای می‌برد، از آن به عنوان عاملی برای ترغیب مخاطب برای دیدن فیلم و درنهایت فروش بیشتر بهره می‌برد اما آیا در موسیقی هم چنین اتفاقی می‌افتد؟ اسپندارمز در این‌باره می‌گوید: ممکن است شرکت کردن در جشنواره یا جایزه بردن، ذکر ‌شود ولی تا حالا یادم نیست اصلا در جشنواره موسیقی به جز دوره اخیر جایزه‌ای داده باشند. جایزه‌ها هم که خنده‌دار بود. اگر رویه این باشد، این جوایز اعتباری برای کسی ندارد. چون وقتی جایزه‌ای به کسی داده می‌شود باید دلیل واضحی داشته باشد. دسته‌بندی‌هایی درست شده تا به اثری جایزه بدهند اما بعضا این دسته‌بندی‌ها خیلی کارآمد نیست.

تهیه‌کنندگان دنبال لقمه آماده هستند
علی لهراسبی، خواننده پاپ معتقد است مرکززدایی جشنواره‌های موسیقی باعث کشف استعداد‌های بیشتر می‌شود، او در این رابطه به «ابتکار» می‌گوید: در شهرهای دیگر هم جشنواره‌هایی اتفاق می‌افتد. من خودم همزمان با برگزاری جشنواره فجر در جشنوار‌ه‌ای در شهر شیراز کنسرت داشتم. چنین اتفاق‌هایی باعث کشف استعدادهای بیشتری می‌شود.

او می‌گوید تهیه‌کنندگان اقبالی به شرکت در جشنواره‌ها ندارند. او ادامه می‌دهد: کلا تهیه‌کننده‌ها سراغ کسانی می‌روند که از قبل معروف شده باشد. متاسفانه در جشنواره‌‌های ما استعدادیابی صورت نمی‌گیرد و کسی روی افراد بااستعداد سرمایه‌گذاری نمی‌کند. تهیه‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند سراغ کسانی بروند که معروف باشند و پول‌ساز. کسانی که بین مردم از قبل معروف شده باشند و لقمه حاضر و آماده باشند. کسی از راه جشنواره‌ها کشف و معروف نمی‌شود.

معروف که شدی تازه تهیه‌کننده‌ها پیدا می‌شوند
لهراسبی تمام بار معروف شدن را بر دوش خواننده می‌داند و می‌افزاید: در ایران مرسوم است که خواننده خودش معروف شود، حالا یا آهنگ‌هایش را در اینترنت منتشر می‌کند یا روش‌های دیگری پیش می‌گیرد اما چند سال همین طور کار می‌کند تا به شهرت برسد. وقتی که همه شناختندش و مورد استقبال قرار گرفت و پول‌ساز بودنش قطعی شد، تازه تهیه‌کننده‌ها به سراغ او می‌روند. خیلی کم اتفاق می‌افتد که تهیه‌کننده‌ای استعدادی را کشف کند و روی او سرمایه‌گذاری کند و پکیج کاملی در اختیارش قرار دهد. ولی قبلا اوضاع بهتر بود.

او در پاسخ به این سوال که با این شرایط چرا جشنواره‌ها برگزار می‌شوند، می‌گوید:هدف اصلی برگزاری جشنواره هدف خیلی خوبی است. وزارت ارشاد جشنواره را با هدف خوبی برگزار می‌کند و این قشنگ است. به نظر من این طرف داستان می‌لنگد. همه جا برنامه‌های استعدادیابی برگزار می‌شود، جشنواره فجر هم یکی از همین‌هاست. منتها در جشنواره فجر آیا کسی سراغ استعدادها می‌رود؟ آیا شرایطی فراهم است که تا با چند نفر آشنا شود؟ جند آهنگساز را ببیند؟ اتفاقی که باید بیفتد این است که تهیه‌کننده ‌یک استعداد را در جشنواره فجر پیدا کند، روی او سرمایه‌گذاری کند و او را تبدیل به یک هنرمند کند چه از لحاظ موزیک، چه رفتار اجتماعی و چیزهای دیگر، برای او برای چندین سال برنامه‌ریزی کند. اما هنوز این اتفاق نمی افتد. با این شرایط به نظر می‌رسد باید در روند برگزاری جشنواره‌های موسیقی تجدید نظر شود. در حالی که چندین ماه تا برگزاری جشنواره فجر مانده است، شاید بد نباشد که مسئولان امر با نظرخواهی از هنرمندان برای بهتر شدن روند این جشنواره تلاش کنند.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =