وجود آب درون ماه، 100 برابر بیشتر از تصور ما/ سرخسی که سموم خاک و آب را می‌بلعد/ توت بخورید تا سرطان نگیرید/ یک سوم مریخ را اقیانوس پوشانده بوده است/ توفان خورشیدی بیخ گوشمان است/ انقلاب سبز ناجی زمین

بهنوش خرم‌روز: بازی‌های جام جهانی فوتبال را تماشا می‌کنید؟ همیشه بازی‌ها حاشیه‌های فراوانی دارند که کم‌تر از خود بازی‌ها به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. یکی از مسائلی که امسال بعد از بازی آفریقای جنوبی مطرح ‌شد، استفاده طرفداران این تیم از بوق‌هایی بود که وو-وو-زلا نامیده می‌شوند. البته تماشاگرها این بوق‌ها را عضو دوازدهم تیم ملی خود می‌دانند،‌ اما دیگران آن‌ها را آزاردهنده خواندند. نیوساینتیست در گزارش دیروز خود تحلیل کرده که چرا صدای وو-وو-زلاها این‌قدر اعصاب ‌خردکن است! شاید برایتان جالب باشد بدانید کسی که وو-وو-زلا می‌نوازد، در ثانیه 235 بار لب‌هایش را باز و بسته می‌کند تا حجم فراوانی از هوا را به درون وو-وو-زلا بدمد. اگر یک نفر به تنهایی از وو-وو-زلا استفاده کند،‌ به اندازه وقتی که تماشاچیان زیادی از آن استفاده می‌کنند، صدا آزاردهنده نیست. دلیلش هم این است که وقتی تعداد نوازندگان زیاد است، دیگر نمی‌توانند به طور ثابت و مداوم ریتم یکسانی داشته باشند و در زمان‌های مختلف با فرکانس‌های متفاوت می‌نوازند! در نتیجه صدایی که به گوش شنونده می‌رسدبرای او آزاردهنده می‌شود.

اما در بین خبرهای تازه فضایی که دیروز خبرگزاری‌های مختلف منتشر کرده‌اند، اغلب به دو خبر اشاره شده است. یکی پیدا کردن آب درون ماه، آن‌هم خیلی بیشتر از آن چه پیش از این تصور می‌شد و دیگری کشف این که یک سوم سطح مریخ را اقیانوس پوشانده بوده است. ظاهرا روز خوبی برای موضوع وجود آب خارج از سیاره زمین است!‌

پاپ‌ساینس در این باره می‌نویسد مطالعات دقیق جدید بر روی سنگ‌هایی که گروه اعزامی آپولو از سطح ماه جمع کرده‌اند، نشان می‌دهد که ماه دست کم 100 برابر بیشتر از آن چه تصور می‌شد آب دارد. شاید بد نباشد بدانید که این آب اصالتا متعلق به خود ماه است و بخشی از ماگمای اولیه‌ای بوده که ماه را از جرم اولیه بزرگ تشکیل داده است (چون تصور می‌شود که ماه بر اثر یک ضربه خیلی شدید از زمین جدا شده باشد).

اقیانوس یک‌سوم سطح مریخ را پوشانده بوده است

در مورد مریخ هم مطالعات دانشمندان دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد که همسایه سرخ رنگ زمین در حدود 5/3 میلیارد سال پیش اقیانوس داشته است. چنان که ساینس‌دیلی می‌نویسد،‌ در ان زمان اقیانوس یک‌سوم سطح شمالی مریخ را پوشانده بوده است.

ظاهرا خبرهای فضایی دیروز خیلی پرطرفدار بوده‌اند چون حتی تلگراف هم در بین خبرهای فناوری خود، تصمیم به انتشار یک خبر فضایی گرفته است که بیشتر شبیه به یک اخطار است تا خبر البته!‌ تلگراف در این گزارش ادعا کرده که در آینده‌ای بسیار نزدیک،‌ سال 2013/ 1392 یعنی تنها در حد 3 سال آینده، فعالیت خورشید افزایش پیدا می‌کند و بالا رفتن انرژی آزاد شده خورشید باعث می‌شود که علاوه بر داغ‌شدن هوا، ماهواره‌های ما از کار بیافتند و پروازهای‌مان هم با مشکل روبرو بشوند. تلگراف این پدیده را یک طوفان خورشیدی خوانده و مدعی شده که ناسا در این باره هشدار داده است.

توت بخوریدسری به دنیای پزشکی بزنیم. امروز باز هم در مورد سرطان یک خبر خوشایند و البته خوشمزه داریم. ساینس‌نیوز در گزارش دیروز خود به یافته جدید محققین در مورد سرطان اشاره کرده است: توت بخورید! بله بر اساس این گزارش انواع توت‌ها اثرات ضدسرطان مشابهی دارند و به خصوص در مبارزه با سرطان مری و سرطان سینه بسیار موثرند.

یک خبر خوب دیگر، ‌اما برای درمان زمین. در واقع به خاطر بلایایی که انسان بر سر زمین آورده است،‌ حالا زمین نیاز به درمان یا حتی بیشتر از آن، نیاز به راهی برای نجات از نابودی دارد. خب بعضی وقت‌ها هم خود انسان می‌تواند جبران کند. با وجود این که اغلب حس خوبی نسبت به مزرعه‌داری انسان وجود ندارد و همیشه تصور می‌شود که مزرعه‌ها طبیعت بکر را تخریب کرده‌اند، اما به گزارش نیوساینتیست، مزارع فراوان و گسترده، به میزان قابل توجهی فرایند گرمایش زمین را کندتر می‌کنند. مزارع با کمک به حفظ تعادل گاز دی‌اکسید کربن در جو، خصوصا بعد از انقلاب سبز،‌ در نجات زمین موثر بوده‌اند . چنان که گفته می‌شود اگر انقلاب سبز اتفاق نیافتاده بود، اوضاع زمین الان خیلی خیلی بد بود.

باز هم زمین، آلودگی خاک و آب به واسطه فلزات سمی، یکی از آلودگی‌هایی است که با وجود خطر فراوانی که دارد،‌ اما رها شدن از آن هم کار ساده‌ای نیست. با این حال، ما ‌معمولا با دستکاری موجودات طبیعی، راهی برای جبران آسیب‌هایی که خودمان زده‌ایم پیدا می‌کنیم،‌ البته نه همیشه! بر اساس گزارش دیروز ساینس‌دیلی، این بار دانشمندان با دستکاری ژنتیکی نوعی سرخس که می‌تواند مقادیر بالای آرسنیک را تحمل کند،‌ می‌خواهند گیاه جدیدی تولید کنند که بتواند در پاکسازی خاک و آب از سموم فلزی به کار بیاید. به گفته آن‌ها این گیاه می‌تواند با ریشه‌هایش ارسنیک را بکشد و آن را درون برگ‌های خود انباشته کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =