مهر نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی ترکیب نیروی انسانی کشور را نامتوازن خواند و گفت: این مشکل عدم توازن در بودجه نیز وجود دارد و تنها ۱۰ درصد بودجه به امور عمرانی اختصاص دارد.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه وضعیت آموزش در کشور نامتعادل است، اظهار کرد: به طور طبیعی در مقابل هر مهندس در کشور باید ۵۰ الی ۶۰ تکنسین وجود داشته باشد اما ترکیب نیروی انسانی متوازن نیست.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این نشان از اشکال بزرگ در کار است، ما معمولاً در بحث‌های آماری مشکل داریم اما شواهد نشان می‌دهد که به جای اینکه به سمت رویکرد حرفه‌ای که در کشور نیاز داریم برویم به سمت آموزش‌های کلاسیک رفته‌ایم و این بازار را افت می‌دهد.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حرکت کنیم، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات عدم تعادل در نظام بودجه کشور است، ۹۰ درصد بودجه کشور مربوط به امور جاری و ۱۰ درصد به امور عمرانی اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: اینکه تحول عظیمی در امور عمرانی به وجود نمی‌آید به این دلیل است که تزریق این بخش کم است، همین ۱۰ درصد بودجه عمرانی هم با یک تبصره یعنی اوراق مشارکت تحقق می‌یابد و این گیر مهمی در کشور است، در سال گذشته اوراق مشارکت دادیم و نتوانستیم پول آن را بدهیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه منابع ما از پول گاز و نفت کفاف بودجه جاری را نمی‌دهد، تصریح کرد: از رئیس جمهور و همه مسئولان می‌خواهم که با مردم صریح صحبت کنند تا مردم همه مشکلات را بدانند و بتوانند در همه امور یاری کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت و مجلس همه می‌خواهند که به سازمان فنی و حرفه‌ای کمک کنند اما گاهی امکانات و منابعی برای کمک رسانی وجود ندارد، بخشی از منابعی که در دانشگاه‌ها مصرف می‌شود باید به این حوزه منتقل شود.
 
وی با اشاره به اینکه سیاست کشور توسعه بخش‌های دولتی نیست، عنوان  کرد: در برنامه ششم هم کاهش ۱۵ درصدی حوزه دیوانی کشور آمده شده است و تا این مسئله ایجاد نشود بودجه‌ای آزاد نمی‌شود.
 
لاریجانی با تأکید بر اینکه حمایت در سطح کلان کشور از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های آزاد باید صورت بگیرد، تصریح کرد: در امور تدوین قوانین و حمایت‌های لازم در قوانین دیگر از جمله قانون مالیات مورد توجه مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان فنی حرفه‌ای نیز باید واگذاری به بخش خصوصی باشد، بیان کرد: هر چه منابع در این حوزه اضافه شود می‌تواند به بخش‌های خصوصی تزریق شده و از آنها حمایت شود.
 
وی با بیان اینکه عدم تعادل در کل آموزش‌های حرفه‌ای در سطح کلان وجود دارد و این بخش باید مورد حمایت قرار گیرد، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای باید سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت کاهش بار دولتی آموزش مهارت را برعهده بگیرد و سازمان را به بخش خصوصی واگذار کرده و به سرزندگی سازمان کمک کند.
 
لاریجانی با تأکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای باید تنها در بخش‌هایی که بخش خصوصی توانایی ندارد، کارهای اجرایی را انجام دهد، افزود: یک مشکل دیگر به روز نبودن امکانات و آموزش‌ها است که این مسئله نیاز به توجه بسیار جدی و سرمایه‌گذاری دارد و باید فکر شود که کدام یک از ظرفیت‌های منابع در کشور آزاد شده و در این بخش صرف شود، حتی جا دارد که از صندوق توسعه ملی در این بخش هزینه شود.
 وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان مرکز سیاست‌گذار در آموزش فنی باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند، تأکید کرد: پیشنهاد احیای صندوق کارآموزی در شرایط فعلی مقتضی نیست و نمی‌توانیم واحدهایی که مشکلات مالی بسیاری دارند را به ایجاد صندوق کارآموزی ترغیب کنیم، اما با یافتن راه‌های دستیابی به درآمد پایدار می‌تواند تا حدودی ممکن باشد.
 
لاریجانی ادامه داد: باید سازمان فنی و حرفه‌ای مکانیزم هایی عملیاتی با توجه به شرایط کشور برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیابد.  
وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای اساسنامه ندارد، افزود: این مشکل عجیبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

23219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =