۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰

میزان نوشت: با اوج گرفتن مصرف برق در کشور و ثبت رکوردهای جدید که برای صنعتگران برق قابل پیش بینی نبود در کنار سر به سر شدن تولید با مصرف برق، در صورت تداوم رشد مصرف شاهد افزایش خاموشی های پراکنده برق در تابستان خواهیم بود.

 سالانه با شروع فصل گرم سال و افزایش دما هوا به همراه افزایش تعداد مشترکین، مصرف برق به صورت میانگین 5 تا 7 درصد رشد می کند به همین خاطر برنامه ریزی ها برای تامین برق مورد نیاز از ماه‌ها قبل آغاز می شود.
در این میان سهم مشترکین خانگی از سبد کل مصرفی 33 درصد، بخش صنعت 32.5 درصد، بخش کشاورزی 16.5 درصد، مشترکین عمومی و اداری 9 درصد، 7 درصد مشترکین سایر مصارف همانند مشترکین تجاری و 2 درصد مربوط به روشنایی معابر است.
تابستان سال جاری با شدت گرفتن گرما هوا در همان روزهای ابتدای و حتی روزهای پایانی فصل بهار از اواسط خردادماه شاهد افزایش یکباره مصرف بودیم که این میزان در استان های جنوبی کشور بیشتر به چشم می خورد.
بنا بر اظهارات محمدرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در اواخر خردادماه شبکه برق کشور شاهد افزایش 10 درصدی در مصرف برق ( مصرفی در بازه 49 هزار مگاواتی) قرار  بود که از آن زمان صحبت از صرفه جویی در مصرف بیشتر از قبل به گوش رسید و اخطارهایی به زبان آمد که اگر مصرف با این شیب پیش رود به طور قطع در فصل تابستان در تامین برق با مشکل رو به رو خواهیم شد.
این توصیه ها در روزهای اواخر خرداد راه به جایی نبرد و مصرف برق در دو هفته ابتدایی تیرماه از مرز 55 هزار مگاوات عبور کرد که تاثیرات آن را به صورت خاموشی های پراکنده در گوشه و کنار کشور دیده شد.
رشد این چنینی در مصرف برق در کنار انتشار اطلاعیه هایی برای کاهش مصرف،  یکایک مسئولین این حوزه را به اظهارنظر واداشت، به طور مثال آرش کردی مدیرعامل توانیر شرایط حال حاضر مصرف برق در یک شرایط بحرانی و خطرناک قرار داده است به گونه ای که میزان مصرف و میزان تولید سر به سر شده و امکان اعمال خاموشی به دلیل محدودیت های شبکه انتقال و تولید بالا گرفته است.

در شرایط کنونی مدیریت مصرف تنها راهکار ارائه شده از سوی کارشناسان است که در حوزه های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری و عمومی باید رعایت شود. همچنین از مشترکین تقاضا شده از دور کند کولرهای آبی استفاده شود، دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد باشد، هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشوئی، ظرفشوئی و جاروبرقی به طور همزمان به ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود،خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است.
گفتنی است اگر این مسائل ساده از سوی مشترکین برق رعایت نشود شاهد قوت گرفتن خاموشی های پراکنده در کشور خواهیم بود که در این صورت تحمل شرایط را برای سایرین به ویژه ساکنین جنوبی کشورمان سخت تر خواهد کرد. 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =