۰ نفر
۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۷

سال‌هاست آموزش عالی کشور و اموزش‌های پایین‌دستی هر ساله سیر نزولی داشته و هر روز کم‌رنگ‌تر و بی‌محتوی‌تر می‌شود.

امروزه شاهد دکتری هایی هستیم که واقعا می بایستی در تراز لیسانس یا کمتر مطرح می شدند ولی حالا اقا یا خانوم، دکتر نامیده میشوند !

حال شما فوق لیسانس و لیسانس و پاینتر را خودتان تصور بفرمایید. مشکل در کلمه دکتر یا مهندس یا ،،، نیست، حقیقتا نیست، اصلا همه از فردا دکتر ! به هرحال در کوچه و خیابان که رسم است این روزها همه را استاد، دکتر یا مهندس میخوانند!

مهندس یک پفک بده !!! ولی مشکل از انجا شروع میشود که چنین افرادی در سمت های استادی، مدیران دولتی و در راس برخی شرکتهای دولتی و غیر دولتی و یا بیمارستانها و مراکز درمانی و تصمیم گیران اساسی کشور در زمینه های اقتصادی و سیاسی و مالی... می‌شوند!

چندی پیش یادم می اید فروش سوالات دریافت گواهینامه عالی خلبانی ایرباس در جراید کشور پخش شد و همینطور دستیاری پزشکی و حالا سوالات امتحان نهایی، انشا... که صحت ندارند ولی اگر یک در میلیارد درست باشد باید اماده روزهای خیلی بد بود. سالهاست اساتید دلسوز دانشگاهها از این مطلب زار زار می نالند بله "می نالند" البته فقط دلسوزان بقیه از این شرایط کمال انتفاع را هم میبرند و خود شریک در نابودی کشور هستند؛ اینجا، آنجا، همه جا دوباره هر کجا که بازشویی بود وارد می شوند، ٦٠ تز فوق و ٢٠ دکتری و ١٧ پروژه تحقیقاتی و .... دولتی یا ازاد یا غیر انتفاعی یا هر چی که اسمش هست بصورت کنترل از راه دور یا با سیستم های ارتباطی مدرن امروزی؟ یا تشکیل کلاسهای ٤ دانشگاه مختلف از نقاط مختلف کشور در یک کلاس و تبدیل کلاس به سیستم پروژه ایی و خلاصه .... هیت امنای این دانشگاه‌ها هم افراد قدر کشور بوده و عموما در ده یا پانزده جا "امنا" هستند و حقوق بگیر ! وقتی بنده ناچیز میدانم این فلاکت را انها یعنی نمیدانند!

همه هم سینه کشور و توسعه علمی این مرز و بوم را چنان بر سر و رو میزنیم که گویی عزیزی را از دست داده ایم! دروغ است برادر من، دروغ! زمانیکه یک فارغ التحصیل در فلان دانشگاه( مثلا) مدیر گروه میشود و دو روز انجا تشریف دارد و هنوز مدرک رسمیش را دریافت نکرده و ١٥ دانشجوی دکتری می‌گیرد و ٧٠ تا فوق و تعداد انبوهی لیسانس!

یعنی ما نمی‌دانیم یک کشور را چه چیزی نابود می‌کند؟ امریکا سالها تلاش کرد در ظاهر حداقل هیچ ضرر مستقیمی را نتوانست به کشور بزند، اروپا و دنیا بر سر ایران ریختند نتوانستند در رو برنده میدان باشند، حتی داعش ترقه بازی کرد و نتیجه اش را دید ولی یک کشور انوقت میمیرد و نابود میشود که فوق لیسانس ان سینوس الفا را به کسینوس الفا تقسیم کند و الفا ها را از صورت و مخرج کسر حدف نماید! یا خلبان شما همان گواهینامه تقلبی را گرفته باشد، با جراح قلب شما پدرش خدمات زیادی به کشور کرده باشد!

یا مهندس پل شما همان الفا ها را از هم زده باشد، یا محیط زیست شما به همین صورت یا مدیر بحران شما به انصورت و مدیر مالی الفایی شما، یک روز در تمام سایت های رسمی دولتی خود نام موسسات مالی را با بیش از ٥٠٠ شعبه حتی شعبه روبروی بانک مرکزی کشور! می‌گذارد و بعدا می‌گوید غیر مجاز بوده! و میلیونها شاید دهها ملیون نفر را از جنگ بدتر دچار مصیبت و از هم پاشی می نماید و اه وناله و نفرین انها را بر سر این کشور ماندگار مینماید.

تبعات این بیسوادی گسترده برای افراد خبره کاملا روشن است و برای بقیه مردم هم کم کم روشن خواهد شد، وقتی قطارتان چند ده نفر کشته داد، وقتی خلبانتان ... وقتی نظریه های منسوخ صد سال پیش توسط این دکاتیر و به اصطلاح خبرگان علمی ناتوان ! "الفایی" تجربه شد و ملیاردها خسارت وارد شد (خروجی های پل صدر برنده جوایز بین المللی شما امروز بسته میشوند چون لحاظ نشده اند !) ان وقت متوجه ناله زار اساتید دلسوز این کشور خواهیم بود.

بله بیسوادی یک کشور قدرتمند را در عرض چند سال به ویرانه تبدیل میکند و باعث پرونده سازی، دروغگویی، تهمت زنی و افترا و هزار بازی این افراد ناتوان برای حفظ موقعیت های شغلی خود شده و بدین صورت یک زنجیر فاسد و گسستنی، امور نابودی یک مملکت را به هم می پیچند. از سوی دیگر در امر پژوهش، سند چشم انداز که باطنا با اصل و نفس پژوهش مغایر است راه انداخته میشود، به پژوهشگر دیکته میشود فقط در این چارچوب فکر کن و گرنه بودجه ایی برای شما وجود ندارد ؟

کارهای اساسی کشور ابتر مانده و همه بدنبال چشم اندازه و چاپ مقالات یا بهتر بگویم تولید مقالات بی محتوای برای ایجاد رنکینگ در سطح جهانی و منطقه ایی و خلاصه ایجاد امار تا حل مشکلات بر کشور حاکم میشود. جوانان خوب از کشور مهاجرت و جوانان "الفایی" همانند بمب های خوشه ایی امور کشور را در دست می گیرند و دیگر نیازی به حمله خارجی نیست کم کم از داخل انفجار شکل میگیرد. مسیول تمام این گرفتاری ها در دل اموزش و پژوهش و مدرک فروشی در ایران اسلامی جاویدان نهفته است، چاره ای اندیشه شود !

والسلام علی من اتبع الهدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیوان A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    6 0
    با تشکر از آقای دکتر ناطقی الهی بابت پرداختن به این امر مهم، با نظرات آقای دکتر کاملاً موافق هستم. ضرورت دارد بازنگری اساسی در برنامه ها و اهداف آموزش عالی و دانشگاه آزاد صورت پذیرد و جامعه از مدرک گرایی مزمن و اثرات کم سوادی مبتلا به رهایی یابد.
  • ع.خ DE ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    6 0
    استاد عزيز و دلسوزم. فرمايشاتتون بسيييار به جا و اصولي مي باشد. بي سوادي درد امروز و سرطان فردا اين مملكت. يكجا بايستي جلو اين مدارك آلفايي ايستاد. اوضاع به شدت نابسامان است همانطور كه فرموديد. بايد چاره ايي انديشيد
  • عارف A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    2 0
    باسمه تعالی حرف کاملا درست و منطقی هستش. یادم می آید که قبلا در دوره راهنمایی در کتاب تعلیمات اجتماعی می خواندیم که در زمان رژیم پهلوی ملعون مدرک گرایی بود. ولی الان واقعا این موضوع را با تمام وجود لمس می کنیم.به نظرم همه داریم کشتییی را که داخل آن نشسته ایم سوراخ می کنیم.و تاش برای رسیدن به منافع کوتاه مدتمان، مانع از رسیدن به منافع بلند مدت ماست. واقعا ما مردمانی هستیم که خودمان را به خواب زده ایم و با علم به ضررهای ناشی از این اقدام زشت بر سر کسب عناوین کذایی که مستحق اخذ آن نیستیم به شدت در رقابت هستیم.و دیری نخواهد پایید که دنیا و دینمان را به تباهی خواهیم کشید.راستی آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟عنوان دارهای قلابی ماکه به خودمان ارزشی قائل نیستیم چه برسد به آیندگان.
  • پزشک متخصص IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    8 0
    دردی که مطرح شده خیلی وقته که امثال ما رو ازرده خاطر کرده است از همان روزی که نمایندگان مجلس ما برای قدردانی از رزمندگان عزیزمان سهمیه 40در صدی برای پذبرش پزشکی تصویب کردند در حالی که در عرصه علم بایستی فقط و فقط شایسته سالاری حاکم باشد وزیر مربوطه هم که مخالفت کرد اقایون استیضاحش کردند در مملکت ما متاسفانه شایسته بودن تنها کافی نیست
  • رضایی A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 0
    نکات بسیار تامل برانگیزی بود که جناب پروفسور ناطقی اشارع کردند.
  • رضایی A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 0
    نکات بسیار تامل برانگیزی بود که جناب پروفسور ناطقی بهشون اشاره کردند
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 0
    احسنت به جسارت شما و این جناب دکتر با سواد دلسوز، منتقد ،با دل و جرات و طناز. شاید یک مطلب خوب بیان نشده است. ویرانی مشهود و نمونه های ذکر شده تکی و منحصر و جدید نیست. عمق و وسعت خرابی بسی بیشتر از میزان القایی مطلب است. سرچشمه مدتهاست که با بیل که گرفته نمی شود هیچ با پیل هم نمی شود از آن گذشت. علاج واقعه قبل از وقوع شاید با شعار عزم و اراده همگانی آهنین، همدلی و همراهی ملی امکان پذیر بود که آنهم به نظر میرسد دیگر ممکن و میسر نیست. خلاف ان را معتقدید بسم ا...
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    5 0
    من معتقدم اول از همه اون چیزی که یک مملکت رو رو به زوال میبره عدم اجرای طرح های آمایش سرزمینی و نتیجتا تجمیع امکانات و جمعیت در چند نقطه محدوده که باعث مصائب زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی میشه در وهله بعدی واقعا همین زیر و زبر شدن جایگاه اجتماعی افراد جامعس که بحران زاست و در این بین نقش چاپخانه های مدارک دانشگاهی غیرقابل انکار است
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 0
    ريشه تمام مشكلات دروغ است.