صادق‌دقیقی: در مدرسه زنگ سینما هم باید داشته باشیم

صادق صادق‌دقیقی معتقد است برای نجات سینمای کودک باید راهکاری اصولی پیدا کرد و فرهنگ سازی عمیق و ریشه‌ای در این زمینه مهمترین قدمی است که باید برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان امسال در حالی در اصفهان در حال برگزاری است که 11 فیلم ایرانی در بخش مسابقه سینمای ایران آن حضور دارند. صادق صادق‌دقیقی یکی از کارگردان‌هایی است که در جشنواره، فیلم «چهل کچل» را دارد. او که پیش از این دو فیلم سینمایی«بزرگمرد کوچک» و «تا آمدن احمد» را کارگردانی کرده، در اثر جدیدش سراغ قصه‌ای محلی رفته است.

داستان «چهل کچل» درباره بارش شدید باران و سیل است که برای ساکنان یک روستا مشکلاتی را رقم می زند و نوجوان اصلی قصه در طول داستان تلاش می‌کند با این مشکلات دست و پنجه نرم کند تا به هدفش برسد. صادق صادق‌دقیقی در گفتگو با خبرآنلاین درباره این فیلم گفته است.

از قصه «چهل کچل» برایمان بگویید و اینکه چطور ایده ساخت این اثر با این مضمون به ذهن‌تان رسید؟

من سعی کردم در همه فیلم‌هایی که تا به حال ساختم، چه آثار مستند و فیلم‌های کوتاهم و چه فیلم‌های سینمایی‌ام سراغ قصه‌هایی متفاوت بروم. همه فیلم‌هایی که من تا به‌حال کارگردانی کردم سختی‌های خاص خودشان را داشتند و به نوعی من را درگیر خودشان کردند اما «چهل کچل» از هر جهت فیلم متفاوتی برای من به حساب می‌آید. قصه این فیلم هم روایت آیینی 500 ساله در مازندران و شمال ایران است، در شمال کشور باران زیاد می‌بارد، زمانی‌که می‌خواهند برداشت محصول کنند و بارش باران مانع کارشان می‌شود، برخی عقیده دارند اگر اسم چهل کچل را پیدا کنی و در یک کاغذ بنویسی و از یک بلندی آویزان کنی باران بند می‌آید. این باور از نظر من جالب بود که جا داشت که تبدیل به یک قصه شود.

در کنار این رسم آیینی و محلی، فیلم شما رویکردی امروزی و تازه به حفظ محیط زیست دارد. در این باره بگویید.

بله. ما در چندین صحنه از فیلم نشان دادیم که با طبیعت باید خوش‌رفتاری کرد وگرنه شرایط در آینده برای همه‌مان سخت می‌شود. همه ما می‌دانیم که کشور ما بحران کمبود آب دارد، مشکلات محیط زیستی دیگر هم وجود دارد و ما سعی کردیم به این مسائل هم در لایه‌های زیرین فیلمنامه‌مان بپردازیم.

به نظرتان چه عنصر جذابی در این قصه فولکلور وجود دارد که برای مخاطب امروزی سینمای کودک، وسوسه برانگیز باشد؟

قصه در «چهل کچل» کاملا کلاسیک روایت می‌شود اما هر چه جلوتر می‌رود داستان تو در تو و پیچیده‌تر می‌شود، در واقع داستان ما یک خطی نیست. فیلم‌های کودک معمولا قصه‌ای یک خطی دارند که از ابتدا تعریف می‌شوند و با قهرمان جلو می‌روند ولی قصه «چهل کچل» لایه لایه است و تمام مولفه‌های سینمای رابرت مک‌کی را تلاش کردیم در آن رعایت کنیم تا بیننده از دیدن فیلم لذت ببرد.

انتخاب بازیگران به چه شکل بود؟ بازیگر نقش اصلی فیلم‌تان مهدی مهاجر اصالتا زنجانی است اما در «چهل کچل» با لهجه مازندرانی بازی کرده. بازیگرتان مشکلی با لهجه نداشت؟

بازیگر اصلی ما  نوجوان است و از میان چهره‌های سینمایی نیز پژمان بازغی در «چهل کچل» حضور دارد. مهدی مهاجری نقش نوجوان قصه را دارد که با اینکه خودش اهل زنجان است به خوبی با لهجه مازندرانی بازی کرد. تمرین‌های زیادی سر صحنه و قبل از شروع کار برای بهتر در آمدن لهجه او داشتیم که به نظرم کمک زیادی به مهدی کرد تا بتواند با لهجه مازندرانی ارتباط بهتری برقرار کند و آن را به خوبی یاد بگیرد. او در فیلم‌های قبلی که بازی کرده بود، نقش پسری آذری را داشت و از این جهت که در «چهل کچل» باید با لهجه مازندرانی حرف بزند، تجربه متفاوتی را پشت سر گذاشت.

به نظر شما برای رونق بیشتر سینما کودکان و نوجوانان باید چه اقداماتی را انجام داد؟

به نظرم یکی از این راهکارها همین سینمای مدرسه است که چقدر خوب است اگر اتفاق بیفتد. ما در مدارس زنگ‌های درسی مختلفی داریم، چقدر خوب است فیلم‌های آموزشی که شعار نمی‌دهند، حتی آثار خارجی را هفته‌ای یک‌بار برای بچه‌ها به نمایش بگذاریم تا با فیلم و دنیای سینما برایشان فرهنگسازی کنیم. همان کاری که ایتالیا بعد از جنگ جهاتی دوم انجام داد و در زمینه فرهنگ‌سازی برای سینما رفتن موفق هم شد. در کشور ایتالیا مردم رغبت کمتری به هنر و سینما نشان می‌دادند اما دولت برای ترغیب آنها، سینما را مجانی کرد، وسیله نقلیه رایگان در اختیار مردم قرار داد. حتی اوائل غذا هم می‌داد تا فرهنگ سینما رفتن میان مردم جا بیفتد و بعد همه چیز را پولی کرد.

به نظرم در کشور ما هم برای فرهنگ‌‌سازی شروع خوبی است اگر بتوانیم در مدارس، کنار سایر درس‌ها زنگ سینما هم داشته باشیم. این موضوع هم برای سینماگران خوب است هم برای خود سینما و فرهنگ‌سازی در این زمینه. از طرف دیگر سینمای کودک هم قدرت می‌گیرد.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    0 1
    زنگ سینما نمی خواد. همان تئاترهای مدرسه ای را دوباره راه بیندازید.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    1 1
    جناب اموزش پرورش ما همین چارتا درس ساده رو بلد نیست یاد بچه ها بده بعد شما انتظار دارین تو مدارس زنگ سینما بزارن
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    0 1
    مهم تر از اون باید از دوران مهد کودک زبان برنامه نویسی به کودک آموخته شود. 10 سال آینده اگر کسی برنامه نویسی بلد نباشد جز بیسوادان محسوب خواهد شد.