اکراینی‌ها می‌گویند کرملین پشت حمله سایبری با باج افزار پتیا است که 60 کشور از جمله خودِ روسیه را درگیر کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، در همین حال نویسنده باج افزار(Janus Cybercrime Solutions) در پستی در توئیتر پیشنهاد کرد تا به قربانیان کمک کند تا فایل‌هایی که بوسیله باج افزار Petya قفل شده، را باز کند. جانوس این پیشنهاد را مطرح کرده است تا خود را از بدافزارجدید موسوم به NotPetya رهایی بخشد. این نام را کسپرسکی روی بدافزار جدیدی که پس از پتیا در اینترنت منتشر شده، گذاشته است.(نات پتیا خسارت دائم و همیشگی به فایل‌های رایانه قربانی زده و مانند پتیا اجازه بازگرداندن فایل به حالت عادی را نمی‌دهد.)

در همین حال دولت اکراین کرملین را عامل اصلی حمله سایبری به خود می‌داند در حالی که سخنگوی کرملین آن را ادعایی بی اساس و کذب خوانده است. حمله سایبری 2014 به نیروگاه‌های برق اکراین کار روس‌ها بود،هرچند آن زمان نیز کرملین آن را ادعای واهی نامید.

روس‌ها نیز ادعا کردند که تحت تاثیر حمله جدیدی سایبری قرار گرفته‌اند اما کارشناسان مستقل امنیتی می‌گویند هدف اصلی از حمله سایبری هفته گذشته نصب یک بدافزار ضد حکومتی و سازمانی در اکراین بوده است که حالا 60 کشور را دربرگرفته است. به گفته این کارشناسان هدف گرفتن باج 300 دلاری از هر قربانی نبوده است چرا که اصولا این نقل و انتقال بیت کوئینی چنان پایین بوده است که نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، بلکه هدف اصلی توزیع بدافزاری زیر لایه باج افزار پتیا بوده و در آینده شاهد حملات گسترده‌تری علیه سیستم‌های آسیب پذیر خواهیم بود.

کمپانی معروف ضد ویروس ESET در اسلواکی در گزارشی نوشت 75 درصد قربانیان پتیا اکراینی بوده و 10 کشور اول آلوده شده به باج افزار پتیا نیز در شرق و جنوب اروپا واقع شده‌اند.

Arne Schoenbohm مدیر کمپانی امنیتی BSI در آلمان می‌گوید شواهد تشخیصی نشان می‌دهد اکراین قربانی اصلی بوده و روس‌ها به تعداد انگشتان دست نیز قربانی نداشته‌اند،درضمن اولین قربانیان نیز اکراینی بوده‌اند.

پلیس سایبری اکراین می‌گوید 1500درخواست کمک را به ثبت رسانده است. ISSP مستقر در کی یف نیز می‌گوید ریشه‌های مشترکی میان حمله جدید سایبری و حملات قبلی پیدا کرده است و حتی شبکه‌های آفلاینی که دومین آنها آلوده شده نیز در معرض خطر بدافزارپنهان در پَسِ باج افزار پتیا قرار گرفته‌اند.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =