استفاده از اینترنت و فضای مجازی علاوه بر محاسن زیادی که دارد در بعضی مواقع بستر تهدید و خطر را نیز برای کودکان ما ایجاد می‌کند، از از سایبربولینگ تا مواجهه ناخواسته با محتوای مستهجن.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری پلیس، استفاده از اينترنت و فضاي مجازي علاوه بر محاسن زيادي که دارد در بعضي مواقع بستر تهديد و خطر را نيز براي کودکان ما ايجاد مي‌کند. چرا که بسياري از خانواده‌ها بسترهاي امن و مطمئني را براي اين کار انتخاب نمي‌کنند و فرزند خود را در فضايي تنها مي‌گذارند که مجرمان و تبهکاران نيز در آن وجود دارند و مي‌توانند به آنها آسيب بزنند.

مهمترين خطراتي که کودکان و نوجوانان را در فضاي مجازي تهديد مي‌کنند را مي‌توان شامل موارد زير دانست:

سايبربولينگ يا آزار و اذيت‌هاي اينترنتي که توسط گروه‌هاي همسال در بستر شبکه‌هاي اجتماعي، ايميل، پيامک و يا روش‌هاي ديگر اتفاق مي‌افتد.

مواجهه ناخواسته کودکان با محتواي مستهجن به دليل وجود حجم زيادي از اين نوع محتوا در وب بسيار شايع است. اين گونه مطالب به دليل بازديد زيادي که دارند در موتورهاي جستجو نيز پيشنهاد مي‌شود و چه بسا کودک بدون آشنايي قبلي و انگيزه از طريق موتور جستجو به جستجوي اين کلمات تشويق شود،پس بهتره کودکان را در استفاده از موتورهاي جستجويي همچون گوگل پرهيز بديم.

نقض حريم خصوصي کودک و دريافت تصاوير خصوصي از آنها در شبکه‌هاي اجتماعي به دليل عدم درک صحيح آنها از عواقب اين کار و اعتماد بي‌جا و فريب خوردن ممکن است اتفاق بيافتد.

پس شايد بهتر باشه کودکان را در استفاده از تصاوير و اطلاعات شخصي آموزش داده و در صورت ضرورت انتشار تصاوير را منوط به اجازه موردي از والدين نماييم.

سرقت اطلاعات از کودکان کار ساده‌اي چرا که مي‌توان آنها را فريب داد و اطلاعات مهمي اعم از اطلاعات خانوادگي و اطلاعات خصوصي را از آنها دريافت نمود. در اين تهديد همراهي والدين راه حل اساسي است.

مواجهه با بزرگسالاني که خود را کودک معرفي مي‌کنند نيز يکي ديگر از تهديداتي است که ممکن است کودکان با آن مواجه شوند. و در اين ارتباط تهديدات بالا اتفاق بيافتد.پس بهتره به هيچ وجه با غريبه هايي که در فضاي مجازي باهاشون آشنا ميشيم قرار فيزيکي و واقعي نگذاريم.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =