سیدحسن خمینی: «هیهات از روزی که انتخابات نباشد» در کلام رهبری همان «میزان رای مردم است» بود

نوه بنیان‎گذار انقلاب اسلامی گفت: ما آخوندو مرجع و خوشگل زیاد داشتیم اما هیچ کدامشان امام نشدند! اینکه امام به این جایگاه رسید به دلیل آن بود که مرجع بیان مشکلات مردم بودند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام سیدحسن خمینی امشب در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما با اشاره به ارتحال امام در ماه شوال، گفت: این اولین بار است که سالگرد رحلت امام را در ماه رمضان برگزار کردیم. برای این مراسم دیدار و مذاکراتی با رهبری داشتم و نهایتا قرار بر این شد که مراسم عصر برگزار شود. البته بسیاری از مشتاقان امام که روزه دار بودند، نتوانستند در این مراسم حضور یابند.

او که دومین بار است در برنامه زنده تلویزیونی حضور می‎یابد؛ از این موضوع ابراز خرسندی کرد و گفت: برای آنکه مردم اذیت نشوند، مراسم را کوتاه برگزار کردیم و من هم به همین دلیل سخنرانی نکردم تا سخنانم را همچون سال گذشته در برنامه شما با مردم در میان بگذارم.

وی حضور مردم در این مراسم را سرمایه بزرگ جمهوری اسلامی و نشان دهنده پیوند عمیق مردم با امام(ره) خواند و در پاسخ به سوالی که به رمز محبوبیت امام اشاره داشت، گفت: ما آخوند و مرجع و خوشگل زیاد داشتیم! اما هیچ کدامشان امام نشدند! اینکه امام به این جایگاه رسید به دلیل آن بود که مرجع بیان مشکلات مردم بودند. جاذبه شخصیت امام در کاریزمای ایشان بود که مردم او را حلال مشکلات و درمان دردهایشان می دانستند. امام برای مردم روزگار دارویی بود که به کام بیمار ریخته شده بود.

سیدحسن خمینی که می گفت امام در ماه رمضان، شعر می خواند، شعری را با تکمله «تکرار مکررات بس کن» خواند و گفت: تکرار بر وزن تفعال است و اینگونه نیست که بر اساس لهجه یزدی، با فتحه خوانده شود!

او که می گفت در بیان اندیشه امام غلو نمی شود، تاکید کرد که در سیمای امام، مشکل گشایی نهفته بود. وی افزود: برای پیوند امام با نسل جوان باید اجتهادی را از اندیشه امام ارائه دهیم که مشکل گشا باشد.

خمینی جوان، بزرگترین میراث امام را انقلاب خواند و افزود: امام در فقه و اصول یک دانشمند تراز اول بود. او کسی مانند خیلی های دیگر نبود. امثال امام خیلی کم هستند. امام در پایان عمر فقاهتش، رای مردم به نام جمهوریت را وارد نظام می کند و جمهوری اسلامی را برمی‌گزیند.

او از سخنان امروز مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد کرد مبنی بر اینکه «هیهات از روزی که انتخابات نباشد» و افزود: این همان «میزان رای مردم است» در کلام امام بود. رمز بقای جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی است. هر گاه پیوند عمیق مردمی را تقویت کنیم، از هزاران مشکل عبور خواهیم کرد. محتوای نظام اسلامی است و قالب آن جمهوری است.

سید حسن خمینی در ادامه سخنانش در واکنش به درخواست مجری برای انجام مصاحبه ای پینگ پونگی با پاسخ‎های کوتاه، به شوخی به برد تیم والیبال ایران در مقابل لهستان اشاره کرد و به شوخی از مجری پرسید: شما هم ورزش را دنبال می کنید؟ مجری هم پاسخ داد: بله ورزش ملی را می بینم. سید حسن خمینی باز هم پرسید: استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟ مجری هم گفت: استقلالی! و هر دو خندیدند.

وی در ادامه درخصوص محبوبیت امام راحل گفت: امام زنده است، در همه عرصه ها سیاسی شاگردان ایشان وقتی وارد عرصه می‌شوند، تاثیر عمیقی در فضای جامعه می‎گذارند. زنده بودن امام به این دلیل است که امام فراتر ار جناح‎ها و احزاب سیاسی است.

یادگار امام راحل اظهار کرد: شهدا، دفاع مقدس، امام، اینها چیزهایی است که اساسا متعلق به یک گروه و یک جناح نیستند. به جد نباید بگذاریم کسی باورهای مردم را مصادره کند. رمز این که امام زنده است، این است که نگذاشتند امام مصادره شود.

او ادامه داد: هر شخصی به این مسائل و باورهای مردم ورود کند باید با آن مقابله کرد. ممکن است شخصی ناخواسته به این عناصر ورود کند نباید اجازه دهیم. 

مجری برنامه پرسید: این تلاش که بعضا صورت می‏‎گیرد همان خط تحریف امام است؟ سیدحسن خمینی هم پاسخ داد: درباره این مسئله سال گذشته حرف زدیم. طبیعتا وقتی من گوینده یادم نیست، شما هم یادتان نیست. تحریف معنای مختلفی دارد. 

نوه بنیانگذار انقلاب در پاسخ به سوال دیگری ادامه داد: امام فردی با هوش بسیار بالا بود. همه کسانی که امام را از نزدیک دیدند اقرار می کنند که ایشان فردی تیزهوش بودند. امام از آغازین سال های نوجوانی، از مشاورین آقای کاشانی بود و نهضت صنعت ملی شدن نفت را دیده بود. آقای کاشانی آرزو داشت که امام مرجع شود. امام مسائل ارباب رعیتی، کودتای 28 مرداد و وضعیت گروه های سیاسی را دیده بود. ایشان مشاورین زیادی هم داشتند.

او به خاطره‎ای از پدرش اشاره کرد و گفت: ابوی من قبل از انقلاب، بیرون ایران نبودند و همه گروه‎های سیاسی را می شناختند. حضور چنین کسی در کنار امام و چهره های دیگری همچون آیت الله هاشمی که درگذشتند؛ مجموعه مشاورینی را ترتیب می دادند که در کارخودشان خبره بودند. (او در این بخش از سخنرانی خود به آخرین سخنرانی مرحوم هاشمی رفسنجانی در حسینیه امام که محل این مصاحبه بود نیز اشاره کرد).

سیدحسن خمینی به رهبری انقلاب از پاریس از سوی امام و تشکیل شورای انقلاب و تصمیمش برای بازگشت به ایران یاد کرد و گفت: پرواز امام به ایران از مهمترین اتفاقات زمان بود. او سوار هواپیمایی شد که در دست دشمن بود و به فرودگاهی آمد که در دست دشمن بود. همه مخالف بازگشت امام بودند اما تصمیم ایشان خردمندانه و متکی بر کوله باری از تجارب بود. همان پرواز تیر خلاصی بر رژیم ستم شاهی بود.

او در ادامه سخنانش از پدر مرحومش و امام یاد کرد و چهره‎اش اشک آلود شد. مجری برنامه به این موضوع اشاره کرد و او با خنده گفت: اشک ما دم مشکمان است!

نوه بنیانگذار انقلاب در تشریح اهمیت جایگاه مردم در منظر امام، گفت: اینکه رای مردم دخالتی در مشروعیت نظام دارد یا ندارد، محل بحث بود. مردم در امتداد خدا نیستند که آن را شرک محسوب کنیم. اما حکومتی تشکیل داده ایم که رهبری اش باید ولی فقیه، عادل و مورد پذیرش جامعه باشد. این موضوع به معنی "مشرع" بودن حاکم نیست. همانطوری که حاکمی که عادل نیست مشروعیت ندارد، حاکمی که مورد پذیرش نیست هم مشروعیت ندارد. برای این تاکیدات بسیاری در کلام امام داریم.

وی از تاکید امام برای جدایی نظامیان از سیاست نیز یاد کرد و افزود: مردم وقتی همه چیز را از خودشان بدانند به صحنه می آیند. حضور مردم در عرصه از تاکیدات خلف امام نیز بوده است.

سیدحسن خمینی، ادامه داد: امام تاکید داشتند که کار مردم را باید به مردم واگذار کرد. من اقتصاددان نیستم. اما دولت های فربه که نتوانند از عامل سرمایه بخش خصوصی استفاده کنند، توفیق ندارند. مردم اگر بدانند که چیزی برای خودشان هست، برای آن تلاش بیشتری می کنند. کما اینکه در بازار، اثری از پلیس نمی بینید. چون مردم حواسشان به مالشان هست.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه انقلاب متعلق به یک طبقه خاص نیست، ادامه داد: درست است که همه اقشار در انقلاب شرکت می کنند اما طبقه محرومان و مستضعفان ارادت خاصی به ایشان داشتند. دلیل این اهمیتی که این قشر در اندیشه حضرت امام دارند به چه دلیل است: نکته اول اینکه وقتی شما از انقلاب به معنای آن تحولی که قرار است به اسقاط رژیم طاغوت منتهی شود عبور کردید و نظام شدید؛ مسئولیت جامعه و حکومت با شماست. تا دیروزشما منتقد بودید اما امروز مسئول هستید. وقتی مسئول شدید یک وظیفه بزرگتری برعهده دارید. آدم وقتی مسئولیت ندارد، طبیعتا باید به فقرا مساکین و اقشار دیگر کمک کند. اما وقتی شما تبدیل به حکومت و دولت شدید، دیگر مسئولیت شما نسبت به فقر در جامعه بسیاربالاتر می رود. وقتی جامعه اسلامی شکل می‎گیرد، بسیار فاصله طبقاتی زیاد است. البته من لازم است بگویم که بعضا همه با هم مسابقه گذاشتیم که هر اتفاق که در انقلاب صورت گرفته است را به نوعی بد جلوه دهیم. اصلا اینجوری نیست انقلاب کارهای بسیار بزرگی کرد.  

به گفته وی، انقلاب طبقه متوسط فربه ایجاد کرد. می توانید توفیق انقلاب را مشاهده کنید دوره ها بیشتر ودوره هایی کمتر.  البته هیج وقت به آن آرمان شهرمان نمی رسیم. آرمان شهر باید تعریف شود.

سید حسن خمینی در ادامه سخنانش از جامعه بدون طبقه یاد کرد و افزود: این امکان پذیر نیست. حتی در مدینته النبی هم فقیر داشتیم. باید به سمت جامعه بدون فقر برویم ولی جامعه بدون فقیر اصلا وجود ندارد. باید به سمت جامعه ای با فقیر کمتر حرکت کنیم.

به گفته وی، در این مسیر انقلابی ها و روحانیون مسئولیت بزرگی دارند. آنها قبل از انقلاب منتقد بودند اما الان مسئول هستند و باید برای بهبود جامعه تلاش کنند. باید فقر را ریشه کنیم و به سمت آن برویم. انقلاب در بخش های بزرگی موفق بوده و در بخش هایی موفق نبوده و باید تلاش کنیم. همه دولت ها هم به اندازه توانشان در این زمینه کار کرده اند.

وی از مشکل بیکاری و معیشت و اقتصاد هم یاد کرد که به مشکلات فرهنگی می انجامد و ادامه داد: اقتصاد کشور توانمند است و توان ملی وجود دارد و باید همه دست به دست هم دهیم.

نوه بنیانگذار انقلاب در پاسخ به سوالی که به تعبیر امام از اسلام ناب و اسلام آمریکایی اشاره داشت، گفت: تاکید امام بر اسلام ناب در مقابل تحجر بود که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امام قید "مطلقه" را برای ولایت مطلقه فقیه، در مقابل تحجر به کار بردند. یکسری احکام اولیه واجب مثل نماز و حج داریم ولی گاهی ممکن است این احکام تزاحم ایجاد کنند. یعنی مثلا حج رفتن واجب است اما ممکن است همین مایه وهن دین شود. از این رو باید اهم و مهم کرد و یکی را مقدم دانست. گاهی این تقدم با حکم حکومتی ایجاد می شود که زمان دار است و باید علنی هم باشد.

او از حکم حکومتی و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک کار عقلایی یاد کرد و افزود: هیات منصفه در دادگاه ها که نظر مجموعه عقلای جامعه را می گوید هم چنین جایگاهی دارد.

سیدحسن خمینی از سخنرانی پدرش در این زمینه یاد کرد و گفت: به پدرم گفتم شما تعریف روشنی از تحجر ندارید و نمی گویید که وقتی حکمی عوض می شود، در بازه زمانی جدید چه شکلی می یابد؟

او به نظر امام درباره قانون کار، شطرنج و حضور زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: امام نه تنها حضور زنان در جامعه را لازم می دانست بلکه راه حضور آنان در دانشگاه و حکومت را نیز باز کرد. حتی در بحث موسیقی هم امام نظر مشخصی داشت. حضور زنان در سینما و تلویزیون را هم امام پذیرفت.

به گفته وی، اسلام ناب، به معنای "عرفی شده اسلام" نیست. باید توجه داشته باشیم که با اسلام می خواهیم مشکلات جامعه را حل کنیم و نقش زمان و مکان را لحاظ کنیم. نباید کسی فکر کند که احکام اسلامی قابل اجرا نیست. باید این احکام را متناسب با زمان و مکان بکنیم. اما اسلام آمریکایی، اسلام سرمایه داری است.

وی افزود: تعبیر اسلام آمریکایی در کلام امام، در آن زمان به مرحوم آیت الله مهدوی کنی و جامعه روحانیت نزدیک به نظر رسید که ایشان گلایه کردند و امام هم گفتند که نه منظورم این نبود بلکه اسلام آمریکایی در تقابل با اسلام ناب است. به عنوان مریدان امام و تابعین پیامبر باید نشان دهیم که دین توان حل مشکلات را دارد.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: راه سعادت ملت از پیوند دین، معنویت، مردم سالاری و عقلانیت است. خروج از ارزشهای دینی جز اضمحلال نتیجه ای ندارد. راه ما بازگشت به متون دینی با اجتهاد نو در اندیشه امام است.

وی در پاسخ به سوالی که به جریان های وحدت شکن اشاره داشت، درباره تدبیر امام برای مقابله با آن اقدامات گفت: هر حادثه ای را باید در شرایط خودش بررسی کرد. انقلاب، اتفاق بزرگی است و جز در شرایط خودش قابل تحلیل نیست. انقلاب، اتفاق مبارکی است. تحلیل آن هم فهم بزرگی از شرایط را می خواهد. تا آن فضا احساس نشود و فقط از دور نگریسته شود، تحلیل درستی ارائه نمی شود. تعبیر رهبری مبنی بر اینکه «جای شهید و جلاد را عوض نکنید» تعبیر درستی است .نباید حب و بغض‎های امروز را به قبل بکشانیم و بگوییم که فلانی از همان اول، اینگونه بود!

او در پایان ابراز امیدواری کرد که امام از همه راضی باشند و دلهای جامعه مهربانتر شوند. او برای رحمت و آمرزش شهدا، امام، همسر ایشان، هاشمی رفسنجانی و اردبیلی دعا کرد و گفت: امیدوارم فردای روشنی پیش روی مردم عزیزمان باشد و از همه‎شان می‌خواهم برای من هم دعا کنند. (او در این بخش از سخنانش بار دیگر بغض کرد و اشک هایش جاری شد و گفت: نمی دانم چرا یک دفعه بغضم گرفت. می بخشید، نمیخواستم آخر کار را تلخ کنم.)

گفتنی است سیدحسن خمینی در مواجهه با تذکر مجری مبنی بر اینکه وقت برنامه رو به پایان است، به او گفت که تا صبح وقت هست می توانیم بحث کنیم. مجری هم به او گفت: وقت صداوسیما محدود است. سید حسن خمینی هم با هوشمندی گفت: شما می توانید ادامه دهید، مردم هم اگر نپسندیدند، می توانند کانال را عوض کنند!

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =