رهبرانقلاب: مراقب‌باشید جای شهیدوجلاد دردهه۶۰ عوض‌نشود

حضرت آیت‎الله خامنه‌ای بر تکرار آنچه تاکنون از امام و انقلاب گفته شده است، تاکید کردند و فرمودند: انگیزه‎هایی برای تحریف امام و انقلاب وجود دارد. از این رو باید حقایق درباب امام و انقلاب را تکرار کنیم تا مجال تحریف را بگیریم.

به گزارش خبرآنلاین، رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب، فرمودند: سالگرد دردناک آن بزرگوار را گرامی می‏‏‎داریم که چنین جمعیتی اینجا گرد آمده‎اند.

ایشان به ذکر نکاتی درباره امام (ره) و انقلاب پرداخته و فرمودند: اگر فرصتی شد سخنان کوتاهی هم درباره مسائل سیاست کشور و سیاست خارجی خواهم داشت.

جانشین امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه افراد مطلع بسیاری، سخنانی را درباره امام مطرح کرده‎اند، افزودند: نام امام از انقلاب جدا نیست. آنچه در این باب گفته شده، همه مسائل انقلاب نیست و ناگفته‎هایی وجود دارد که باید به مرور در ذهنیت جامعه قرار بگیرد. آنچه هم در باب امام و انقلاب گفته شده است باید مجددا مرور شده و تکرار شود. چون اگر حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت به مرور وجود دارد. اکثر شما می دانید که انگیزه‎هایی برای تحریف امام و انقلاب وجود دارد. از این رو باید حقایق درباب امام و انقلاب را تکرار کنیم تا مجال تحریف را بگیریم.

به گفته ایشان، این روش در شرع مقدس اسلام و معارف دینی وجود دارد و باید حقایق قرآنی تکرار شود تا از اذهان محو نشود. تاریخ واقعی و درست را نیز باید تکرار کرد. اگر ملت، عاشورا را در قرن‎های متمادی با اصرار تبیین و تکرار نمی‎کردند، این حادثه مهم ضعیف‎تر ازآنچه که هست، دیده می‎شد.

مقام معظم رهبری خطاب به جوانان ادامه دادند: جوانان دوران حماسه‎های بزرگ پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و حرکات عظیم و مجاهدت‎های بزرگ در مقابل تجزیه طلبان را درک نکرده و فقط شنیده‎اند. لذا لازم است که برای آنها بیشتر توضیح داده شود. مضاف بر اینکه ذهن جوانان مورد آماج حملات و تبلیغات است و نمی‎خواهند ذهن جوانان با حقایق روبرو شود. از این رو به جوانان عرض می کنم، انقلاب اسلامی که از سوی امام خمینی و تقدیر الهی محقق شد، صرفا یک جابجایی سیاسی در قدرت نبود. بلکه انقلاب یک تحول عمیق بود. تحولی عمیق در عرصه سیاست کشور و متن جامعه ایرانی بود. در عرصه سیاست، این تحول به معنای آن بود که دیکتاتوری بسته ارثی وابسته به دشمنان که در کشور حاکم بود را تبدیل کرد به یک حکومت مردم پایه، متکی به مردم، مستقل، سربلند و دارای هویت.

ایشان افزودند: در عرصه متن جامعه هم جامعه ما دچار بی هویتی شده بود. آن زمان ایران با این عظمت، تبدیل به یک جامعه دنبال رو غرب و بدون هویت شده بود. هدف انقلاب تغییر این وضعیت و تبدیل جامعه ایران به یک جامعه با اصالت، با هویت، با خلاقیت و دارای حرف نو بود. امام این انقلاب را با کمک مردم به پیروزی رساند.

حضرت آیت‎الله خامنه‎ای یادآور شدند: وقتی امام هدف های حداکثری را مطرح می کرد، خیلی به نظر افراد بدبین، بعید به نظر می آمد که چنین هدف هایی محقق شود. یک شخصیت سیاسی معتبر به خود من گفت «چرا امام از برکناری سلطنت صحبت می کند، این هدف که محقق نمی شود.» اما انقلاب اسلامی را باید هدف‎های حداقلی نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت مقایسه کرد.

ایشان اضافه کردند: امام توانست جامعه به خصوص جوانان را وارد صحنه کند. در هرحرکتی، در هر کشوری که آحاد مردم وارد میدان شوند و در میدان بایستند و مقاومت کنند هدفشان محقق خواهد شد. امام این هنر بزرگ و کار عظیم را توانست انجام دهد که آحاد جامعه به ویژه جوانان را وارد میدان کند و در میدان نگه دارد.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: امام یک جذابیت های شخصی داشت، یک جذابیت هایی هم در شعارهای امام وجود داشت. این جذابیت ها آنقدر قوی بود که توانست قشرهای مختلف مردم از جمله جوانان را وارد میدان کند. جوانان هم در طول مبارزات و در دهه اول انقلاب با افکار مختلف مواجه بودند، علاوه بر این، جذابیت های زندگی معمولی هم وجود داشت اما جوانان نهضت، انقلاب و راه امام را انتخاب کردند.

ایشان افزودند: برخی جذابیت ها مربوط به شخص امام بود. امام دارای یک شخصیت بسیار قوی، مستحکم و ایستاده در مقابل سختی ها بود. امام صراحت در بیان داشت. امام با صداقت حرف می زد. توکل به خدا در رفتار و گفتار امام مشخص بود. در کنار این جذابیت ها، بخشی از جذابیت ها مربوط به اصولی بود که امام ارائه می کرد. از جمله این جذابیت ها معرفی اسلام ناب محمدی به جامعه بود. اسلامی که نه پایبند تحجر و نه پایبند به التقاط است. امام اسلام ناب را مطرح کرد. این برای جوانان جذاب بود.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: از جمله شعارها و مبانی امام، "استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و اقتصادی، بیرون آمدن از چنبره سلطه آمریکا" بود. امروز بیرون آمدن از چنبره آمریکا حتی برای مردم کشورهایی که با آمریکا پیمان های طولانی دارند، جذاب است. امروز اگر به سراغ جوان های عربستان بروید خواهید دید که جوانان از وابستگی به آمریکا متنفر هستند.

به گفته ایشان، یکی از مبانی مطرح شده از سوی امام(ره) مردم سالاری بود. به این معنی که مردم حاکمیت کشور را انتخاب کرده و در همه عرصه‎های زندگی، اراده کنند. یکی از مبانی دیگر امام، خودباوری مردم بود که می‎فرمودند «شما می توانید و قادرید روی پای خودتان بایستید».

مقام معظم رهبری با بیان اینکه این جذابیت‎های امام بود که جوانان را به انقلاب جذب کرد، افزودند: انقلاب ایران، زلزله‌ای را در دنیا ایجاد کرد. آمریکا و شوروی آن روز و جریان‎های گوناگون قدرت مثل جریان صهیونیست‎ها که در کشورهای غربی، دولت‎ها را می آورندو می برند، از دشمنان انقلاب شدند و صف عظیمی از دشمنانی بوجود آمد که احساس خطر کردند. اما ملت‎های مظلوم و مسلمان، از طرفداران انقلاب ما بودند و تا امروز هم ادامه دارد.

ایشان با اشاره به واکنش‎ها به پیروزی انقلاب، فرمودند: البته قدرت‎ها دچار سرگیجه شدند اما بعد از اینکه به خودشان آمدند دشمنی‎اشان از ابتدای انقلاب آغاز شد و هنوز هم از برخی دشمنی‎هایشان پرده برداری نکرده‎اند. به حمدالله آنها در این دشمنی‎ها شکست خورده اند و ملت ایران همواره برآنها پیروز شده اند و انشالله زین پس نیز اینگونه خواهد بود.

آیت الله خامنه ای در ادامه به بیان نکته ای در دهه 60 پرداخته و گفتند: این دهه که امام (ره) در قید حیات بودند، دهه مظلوم، فوق العاده مهم و حساسی است که اخیرا به وسیله برخی صاحبان بلندگوها مورد تهاجم قرار گرفته است. دهه 60، دهه آزمونها و پیروزی‎های بزرگ و خشن ترین تروریسم در کشور است. در طول چند سال هزاران نفر ترور شدند. از کاسب معمولی تا مقامات مسئول. 17 هزار نفر انسان با شخصیت ارزشمند در تروریسم دهه 60 فدا شدند. شخصیت‎هایی چون مطهری و بهشتی در این دهه به شهادت رسیدند. این دهه، دهه جنگ تحمیلی و سخت ترین تحریم‎ها است. البته این دهه افتخارات بزرگ و مبارزه با تجریه طلبی نیز هست که از اطراف کشور افرادی را تحریک کردند تا به جان نظام جمهوری اسلامی بیاندازند. دهه 60 دهه چنین حوادث بزرگی در کشور است که ملت ایران و جوانان محکم ایستادگی کردند. کسانی که این دهه را قضاوت می کنند مراقب باشند که جای شهید و جلاد عوض نشود. تروریست هایی که قدرت ها آنها را بوجود آورده بودند، در مقابل ملت قرار گرفتند و ملت توطئه های آنان را خنثی کرد.

حضرت آیت‎الله خامنه‎ای فرمودند: جوان‎های ما ایستادند. امام بزرگوار با آن چهره نورانی و قلب خداباور ایستاد و بر مشکلات فائق آمد. امام رحلت کردند بعد از رحلت امام عده‎ای امیدوار شدند که بتوانند راه امام را برگردانند که نتوانستند. بعد از سال ها عده ای در خارج از کشور و عوامل‎شان در داخل منتظر بودند، انقلاب پیر شود و حمله کنند و همان بساط قبل از انقلاب را در ایران برقرار کنند، اما نتوانستند. علتش همان جاذبه های راه امام است. جسم امام از میان ما رفت اما روح، راه و نَفَس امام در جامعه ما زنده است.

ایشان افزودند: آن جذابیت هایی که در زمان حیات امام، دل های مردم را به خود جذب می کرد، همان ها امروز هم برقرار است. شعار آزادی، مردمسالاری، جداشدن از چنبره آمریکا و قدرت های جهانی امروز هم برای جوانان ما جذاب است.
رهبر معظم انقلاب یادآور شدند: ما البته در اجرای برخی از این شعارها و آرمان های انقلاب همچون عدالت اجتماعی عقب هستیم اما همت، هدف و آرمان ما این است که امام معین کرد و ما دنبال تحقق این آرمان ها هستیم. این برای جوانان ما و کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی جذاب است. مسئولان و فعالان سیاسی کشور از این قدرت بسیج کنندگی انقلاب غفلت نکنند. این قدرتی است که در اختیار ملت ما قرار دارد. انقلاب قدرت بسیج دارد، می تواند انسان های سالم را به سمت اهداف بلند بسیج کند و پیش برود.

ایشان اضافه کردند: دشمنان بیکار نیستند. تا امروز دشمنان نتوانستند، لطمه اساسی به ما بزنند، ما جلو رفتیم و پیشرفت کردیم و توانستیم به کوری چشم دشمن کارهای بزرگ انجام دهیم. اما دشمن در کمین است. رئیس جمهور آمریکا در کنار رئیس قبیله‎ای می‎ایستد و رقص شمشیر می کند اما به 40 میلیون رأی مردم ایران در انتخاباتی آزاد، ایراد می گیرد!

حضرت آیت‎الله خامنه‎ای خاطرنشان کردند: دشمنانی با این وقاحت و با این حد از پرده دری و بی ملاحظه‌گی امروز در کنار قاتلان شب و روز مردم یمن می ایستند و از حقوق بشر صحبت می کنند. 2.5 سال است که مردم یمن را در کوچه و بازار و خانه ها بمباران می کنند. کوچک و بزرگ و زن و مرد را می کشتند، بعد رئیس جمهور آمریکا کنار اینها می ایستد و صحبت از حقوق بشر می کند! در مقابل چنین دشمنی ما نیاز به قدرت بسیج کنندگی انقلاب داریم. انقلاب را بزرگ بدارید و ارزش های انقلاب را زنده و احیا کنید. کشور به این احتیاج دارد. این طور نباشد که به خاطر اهداف کوتاه مدت و تحول عرصه سیاست های روزمره و زودگذر آن ارزش های والای انقلاب فراموش شود.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: اگر می خواهیم در میدان علم، سیاست و اقتصاد پیش برویم و کارهای بزرگ کنیم، به جرأت و اعتماد به نفسی که انقلاب به ما داد، نیاز داریم. این جرأت و اعتماد به نفس نباید تضعیفشود. جوانان ما امروز علاقه دارند مقابل دشمن سینه سپر کنند. میلیون ها جوان داریم که اگر تجربه ای مثل سال 60 برای کشور پیش بیاید، با کمال دلاوری و عزم و عزت نفس وارد میدان می شوند و کشور را نگه می دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: گاهی می شنوم برخی در مقابل شعار انقلاب، مفهوم عقلانیت را مطرح می کنند. اط نظر آنان گویا عقلانیت مقابل انقلابی گری است. خیر این طور نیست. نگاه انقلابی است که می تواند حقایق را به ما نشان دهد. چه زمانی امام، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و دولت غیر قابل اعتماد، معرفی کرد؟ این را سال ها پیش امام به ما یاد داد، امروز با گذشت سال ها روسای کشورهای اروپایی می گویند آمریکا غیرقابل اعتماد است. این عقلانیت است.

ایشان تاکید کردند که آمریکایی ها در همه موضوعات غیرقابل اعتمادند و ما این را آزمودیم. این عقلانیت است. عقلانیت به معنی تکیه به نیروی داخلی و توکل به خدای بزرگ است، عقلانیت آن نیست که بعد از رها شدن از چنبره استکبار، دوباره خود را به آمریکا نزدیک کنیم.
به گفته ایشان، بزرگترین درس امام به ما، درس روحیه، ذهن و عمل انقلابی بود که نباید فراموش شود. امام میراث فرهنگی نیست، امام زنده است. جسم امام نیست اما سخن، نفس و راه امام زنده است.

ایشان افزودند: برخی عقلانیت را اینگونه می دانند و می گویند درافتادن با قدرت ها را هزینه می‎دانند اما سازش هم هزینه دارد. دولت سعودی برای اینکه با رئیس جمهور جدید آمریکا رابطه داشته باشد مجبور است مطابق میل آمریکا هزینه کند و نیمی از ذخایر تسلیحاتی آنها را بخرد. چالش اگر با اعتماد به نفس باشد، هزینه ای کمتر از سازش دارد. اینگونه نیست که قدرت‎های توطئه گر و متجاوز به حدی قانع باشند. در تعاملات چند سال اخیر مشاهده کردیم که وقتی در حدی که تعیین کردند، سازش کردیم باز با فشارهایی به دنبال مطالبات جدید بودند. این روند متوقف نمی شود. ملت نمی تواند این کار را بکند.

رهبر معظم انقلاب در تعریف انقلابی گری، ادامه دادند: انقلابی گری یعنی مسئولان کشور هدفشان را راضی کردن مردم بدانند و تسلیم هیچ زورگویی‎ای نشوند. نه در مقابل زورگویی دشمن کوتاه بیایندو نه قریب دشمن را بخورند.

ایشان خطاب به مردم و مسئولان فرمودند: همه بدانید که امروز به منشا و اصول ومبانی انقلابی گری و آنچه مد نظر امام بود، نیازمندیم و انقلابی گری را نباید با عنوان افراطی گری و زیادی طلبی، نفی کنیم.

مقام معظم رهبری درباره مسائل داخلی هم به انتخابات ریاست جمهوری اخیر اشاره کرده و گفتند: از یکایک کسانی که آمدند و بیش از 41 میلیون رای را به صندوق ها ریختند، متشکرم. کار بزرگی انجام گرفت و برای کشور و نظام جمهوری اسلامی اعتبار شد. این حضور نشانه اعتماد عمومی مردم بود که اکثریت هفتادو چند درصدی ملت، نظام جمهوری اسلامی را تایید کردند. البته برخی از روی کج فهمی این را رد می کنند و می گویند رای مردم ربطی به تایید نظام اسلامی ندارد. کسانی ممکن است از نظام اسلامی گله‎هایی داشته باشند اما به این نظام اعتماد دارند و آن را کارآمد می دانند که در انتخابات آن شرکت می کنند.

ایشان با ابراز خوشنودی از اینکه شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد، ادامه دادند: البته گزارش‎هایی به ما هم رسیده که تخلفاتی نیز صورت گرفته است که اگر چه تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته اما بالاخره تخلف است و باید با متخلفین برخورد شود تا در انتخابات های گوناگون شاهد چنین تخلفاتی نباشیم. اگر از تخلف صرف نظر و اغماض کنیم، تکرار می شود. باید جلوی آن گرفته شود.

حضرت آیت الله خامنه ای از مسئولان اجرایی انتخابات نیز تشکر کرده و با اشاره به بد اخلاقی هایی در مناظره های انتخاباتی گفتند: اینها کارهای خوبی نبود. گذشته، گذشته است و دیگر نباید ادامه یابد و تکرار شود. ملت، چه آنها که نامزدشان رای آورده و چه آنها که نامزدشان رای نیاورده باید از خودشان حلم و ظرفیت نشان دهند و بی جنبه‎گی نشان ندهند. خوشبختانه آنها که امسال رای نیاوردند برخلاف سال 88، از خودشان جنبه نشان دادند.

ایشان افزودند: در مسائل داخلی، دولت محترم به تولید و اشتغال اهمیت جدی دهند. رئیس جمهور قدرت و اختیارات بسیاری دارد، ازاین رو ظرفیت های داخلی را فعال کرده و درنگی در عمل به وعده های انتخاباتی انجام ندهد. مسئولان در دولت دوازدهم را افرادی کارکن و توانا برگزیند. اگر خدای نکرده در بخش‎های مختلف، برخی از خودشان ناکارآمدی نشان دهند، به حساب نظام گذاشته می شود.
مقام معظم رهبری بر لزوم مقاوم سازی کشور در مقابل دشمن بویژه آمریکا تاکید کرده و فرمودند: مقاومت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و همه جانبه باید مد نظر مسئولین باشد.

رهبر معظم انقلاب در ادامه این مراسم فرمودند: آمریکایی ها با کمال وقاحت هر روز یک ساز جدیدی کوک می کنند. باید در مقابل انچه آنها انجام می دهند کشور توانایی ایستادگی داشته باشد، این ایستادگی همه جانبه را مسئولان درنظر بگیرند. در حوزه سیاست خارجی و بین الملل هم باید «یک صدا» از مسئولان شنیده شود، صداهای گوناگون شنیده نشود. شاید کسی که در فضای مجازی کار می کند عقیده دیگری داشته باشد، اشکالی ندارد مسولان باید صدای واحدی داشته باشند.

حضرت آیت الله خامنه‎ای خاطرنشان کردند: متأسفانه در ماه مبارک رمضان، مسلمانان و برادران ما در یمن، سوریه و لیبی دچار مشکلات عظیم هستند. در یمن دولت سعودی شب و روز مردم را بمباران می کنند و زیر فشار قرار می دهند. دولت سعودی بداند اگر 10 و 20 سال دیگر هم این روش را پیش بگیرد، بر مردم یمن پیروز نخواهد شد. بلکه این جنایتی در حق مردم بی پناه و بیگناه یمن است. قطعا انتقام الهی را نسبت به خودشان سنگین می کنند.

ایشان افزودند: امروز دولت سعودی در بحرین هم حضور دارد، چرا یک کشور بیگانه نیروی نظامی به کشور دیگر وارد و سیاستگذاری می‏کند؟ این کارهای غیرعقلایی است که کشورها را دچار مشکل می کند. این که بخواهند نیت خود را به ملت ها تحمیل کنند، موجب روسیاهی آنها می شود. با این رشوه چند صد میلیارد دلاری نیز اگر بتوانند آمریکا را با خود همراه کنند، به نتیجه نمی رسند.

رهبر معظم انقلاب یادآور شدند: حضور کشورهای بیگانه در سوریه برخلاف نظر دولت و ملت سوریه است. مسائل سوریه هم باید با گفتگو حل شود. در سوریه، بحرین و یمن و سایر جهان اسلام، دشمنان جنگ ها نیابتی راه می اندازند. سلاح از بیرون به کشورها نباید تزریق شود. امروز داعش از محل ولادت خود یعنی سوریه و عراق دارد رانده می شود و به سراغ پاکستان و افغانستان و فلیبپین می رود. حتی اروپا درگیر شده است، البته این آتشی است که خود آنها افروختند و امروز دامن گیرشان می شود.

ایشان افزودند: ملت ایران توانست با منطق کار خود را پیش ببرد، بعد از این هم به اذن الهی به سمت آرمان ها و توفیق این ملت پیش می رویم و فردای این ملت از امروز این ملت به مراتب بهتر خواهد بود. 

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان این‌چنین دعا کردند: پروردگارا در این عصر ماه رمضان، به این جمع روزه دار و به این شکم های گرسنه و لب های تشنه، رحمت فضل خود را نازل بفرما. به حق محمد و آل محمد، ملت ایران را در همه میدان ها پیروز گردان. امام بزرگوار ما را که روح، جان و نفسش در میان ما زنده است، روز به روز زنده تر قرار بده. جوانان فداکار این ملت را مشمول فضل خود قرار بده. مسولان کشور را در خدمت به این ملت بزرگ موفق بدار. قلب امام زمان را از ما راضی و خوشنود کن، دعای ایشان را شامل حال این ملت و بنده کن. چشم ما را به آن بزرگوار روشن کن. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672989

برچسب‌ها