داتیکان نوشت: بدون تردید ابلاغ سند منشور حقوق شهروندی یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین دستاوردهای حقوقی دولت یازدهم به شمار می‌رود. مهمترین مناقشه اما بر سر عدم ضمانت اجرای ای منشور است.

الهام امین‌زاده به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، چندی پیش شرط اجرای کامل و دقیق حقوق شهروندی را تأسیس یک وزارت‌خانه عظیم برای این منظور عنوان کرد. احتمالا راه اندازی یک وزارتخانه برای اجرای حقوق شهروندی راهکاری بوده در واکنش به انتقادهای نبود ضمانت اجرا.

علی‌اکبر گرجی، عضوی هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در این باره به داتیکان گفت: «من معتقدم اجرای درست منشور حقوق شهروندی، نیازمند تأسیس یک معاونت است. بحث تأسیس معاونت حقوق شهروندی در کتاب حقوقی سازی سیاست که در سال 92 از سوی اینجانب منتشر شد، مطرح شد. در همان سال بنده به آقای دکتر روحانی (رئیس جمهور دولت یازدهم) پیشنهاد تأسیس معاونت حقوق شهروندی را ارائه دادم.»

گرجی در ادامه به اهمیت تفکیک معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری از معاونت حقوق شهروندی اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: «به نظر بنده برای اجرای حقوق شهروندی باید معاونتی تشکیل شود و این معاونت جدا از معاونت حقوق ریاست جمهوری باشد زیرا معاونت حقوقی عمدتا مشغول انجام کارهای روزمره ریاست جمهوری است، از این رو ما نیازمند تأسیس یک معاونت حقوقی مجزا که هم پاسدار قانون اساسی باشد و هم اجرای حقوق شهروندی را بر عهده گیرد.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به سؤالیدرباره درصد امکان تأسیس این معاونت در دولت دوازدهم بیان کرد: «من بر این باورم که اگر سیاست شناسان ناآشنا به حقوق اجازه دهند، امکان تأسیس معاونت حقوق شهروندی در دولت جدید وجود دارد و چنانچه این اتفاق رخ داده و یک شخص صالح و کارآمد بر مسند ریاست آن انتخاب شود، می‌توانیم شاهد تحول بزرگی باشیم.»

گرجی در پایان با ابراز تأسف از عدم وجود حقوقدانان خبره در اطراف رئیس جمهور، گفت: «متأسفانه اطرافیان رئیس جمهور را غالبا کسانی تشکیل می‌دهند که دغدغه سیاسیشان بر دغدغه حقوقی می‌چربد، از این رو شاهد آن هستیم که از شخصیت‌های حقوقی در اطراف ایشان کمتر استفاده شده است.»

47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =