گردشگری  فارس خوشمزه می شود

«خبرجنوب» نوشت: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری ها ست که مخاطبان بسیاری دارد و بنا بر اظهارنظر بسیاری از فعالان گردشگری توسعه آن در استان فارس یک ضرورت است چراکه این استان از تنوع وتعدد خوراک و دسرها و دم نوشهای بسیاری برخورداراست وهم اینک نیز با تهیه شیوهنامه گردشگری غذا و ابلاغ آن به رستوران ها ومراکز پذیرایی بی شک شاهد رونق و توسعه این نوع گردشگری در فارس به خصوص در شیراز خواهیم بود.

با هدف توسعه گردشگر ی خوراک از یک سو و معرفی غذاهای سنتی ایرانی از سوی دیگر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری از سال گذشته درهشت منطقه کشور و در شهرهای رامسر، تبریز، کرمانشاه، مشهد، کرمان، اصفهان، شیراز و آبادان برگزار شد و درواقع هدف از برپایی این جشنواره ها شناسایی و معرفی ظرفیتهای خوراک محلی و سنتی ایرانی، توسعه گردشگری غذا و البته تغییر منوی خوراک در رستورانهای کشور بود که نتیجه همین جشنوارهها به تهیه شیوهنامه گردشگری غذا انجامید که به زودی هم ابلاغ خواهد شد.
در اين رابطه سيد مويد محسن زاده معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي گردشگري فارس به خبرنگار ما گفت: خوراك به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري شناخته مي شود و در اين حوزه تخصصي فارس مي تواند پيشگام باشد. به گفته وي بي شك شناسايي بیش از يك هزار خوراك در فارس تاثير به سزايي در رونق اين نوع گردشگري خواهد داشت.
محسن نژاد با بيان اين كه پرونده ثبتي برخي از اين خوراكها در حال تهيه و تكميل است، افزود: ثبت اين خوراكها تاثير به سزايي در معرفي فرهنگ و آداب و رسوم استان دارد و مي تواند منجر به رونق گردشگري خوراك در استان گردد. معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس با مثبت ارزيابي كردن ابلاغ شيوه نامه گردشگري غذا تاكيد كرد: چنانچه اين شيوه نامه به رستوران ها ابلاغ گردد الزامي براي ارائه خوراك هاي سنتي مناطق مختلف كشور در مراكز خدماتي به پذيرايي و اقامت صورت مي گيرد.
محسن نژاد ادامه داد: هم اينك معرفي خوراك هاي سنتي يك ضرورت است چرا كه گردشگري غذا و خوراك به يكي از انواع گردشگري ها تبديل شده كه مخاطبان بسياري هم دارد.
وي اضافه كرد: شيراز يكي از شهرهاي نمونه گردشگري محسوب مي شود و بايد تنوع خوراك با تاكيد بر معرفي خوراكهاي سنتي استان به ويژه شهر شيراز مورد توجه قرار گيرد.محسن نژاد تاكيد كرد: ضروري است در رستوران ها و مراكز اقامتي پذيرايي شيراز ، خوراك هاي سنتي عرضه گردد چرا كه گردشگران از خوردن خوراك ها و غذاهاي تكراري خسته شده اند و جذابيتي برايشان ندارد.به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس هم اینک بسیاری از رستوران ها و هتلهای سراسرکشور خوراک های تکراری را عرضه می کنند که رستوران های فارس نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
البته ناگفته نماند که در برخی از سفره خانه ها و رستورانهای فارس و شهر شیراز، غذاها و دسرهای محلی وسنتی سرو می شود .
محسن نژاد در ادامه اضافه کرد: اکثر گردشگران ورودی به فارس ضمن آنکه علاقه دارند آثار تاریخی و طبیعی این استان را ببینند تمایل بسیاری هم برای خوردن خوراک های سنتی این منطقه دارند اما متاسفانه زمانی که به شیراز سفر می کنند با منوی تکراری رستوران ها مواجه می شوند که باید هرچه سریع تر این مشکل حل شود.
وی افزود:با توجه به تعدد و تنوع خوراک های سنتی که در فارس وجود دارد امیدواریم فعالین حوزه گردشگری در این حوزه به صورت تخصصی تر گام بردارند. محسن نژاد با اشار به برگزاری جشنواره خوراک در شیراز گفت: این جشنواره با هدف شناسایی ظرفیتهای سفره و خوراک ایرانی برگزارشد و فرصت مناسبی بود تا با زندهسازی غذا و خوراک اصیل مناطق مختلف کشور از فراموشی آنها جلوگیری شود.
وی با تاکید براینکه ، جایگاه غذا در صنعت گردشگری به صورت کاربردی تعریف و نهادینه شود، اظهار داشت: غذا یکی از نشانههای سبک زندگی و فرهنگ مردم هر منطقه و به نوعی یک زبان مشترک محسوب می شود که باعث انتقال فرهنگ است.معاون گردشگری فارس با اشاره به اینکه غذا نقش مهمی در جذب گردشگران دارد، افزود: گردشگران در بسیاری از نقاط جهان، معمولا این اشتیاق را دارند که طعم غذاها و خوراکیهای بومی آن مقصد گردشگری را بچشند و طعمهای جدیدی را کشف کنند به همین دلیل میتوان از این مقوله در بحث گردشگری به عنوان یک ماجراجویی جذاب نیز یاد کرد.
به گفته محسن نژاد خوراکي های محلی فرصتی برای جامعه میزبان فراهم می کند که گردشگران را با فرهنگ غذا و خوراکیهای خود آشنا کند و از سویی هم گردشگری خوراک در بسیاری از کشورها و استان ها به فرصت مناسبی برای جذب گردشگر تبدیل شده که امیدواریم با برگزاری جشنواره های تخصصی از این دست بتوانیم انواع خوراک های سنتی در استان فارس را به درستی معرفی کنیم.
وی گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار گردشگری باید از هر فرصتی برای جذب حداکثر گردشگران و افزایش مدت اقامت آنها بهره برد و شاید بهترین گزینه ، استفاده از پدیده های تک مکانی و تک زمانی باشد که می تواند تاثیر بسزایی در رونق و توسعه صنعت گردشگری داشته باشد .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =