حسین قناعت: بقای سینمای کودک وابسته به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است

حسین قناعت معتقد است، اگر جشنواره کودک نبود، چراغ سینمای کودک نیز خاموش می‌شد و در زمانی که فیلم های کودک اکران نمی گرفتند، جشنواره باعث شد که بنیاد سینمایی فارابی برای فیلم های کودک سرمایه گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین قناعت، کارگردان و نویسنده سینما درباره میزان تاثیر این جشنواره بر تولیدات سینمایی کودک و نوجوان، گفت: «در سال‌هایی که فیلم کودک اکران نمی‌گرفت، تنها چراغ روشن این ژانر، جشنواره کودک بود، چون باعث می‌شد بنیاد سینمایی فارابی برای این گونه‌ی سینمایی، سرمایه بگذارد، آن هم در زمانی که هیچ تهیه کننده‌ای در بخش خصوصی حاضر به تهیه ی فیلم های کودک نمی‌شد.»

او ادامه داد: «اگر جشنواره کودکان و نوجوانان نبود، شاید امروز، همین سینمای کودک را هم نداشتیم و این جشنواره بود که باعث تولید آثار و رقابت فیلم‌ها می‌شد و امروز هم باعث ورود فیلم‌های کودک به چرخه اکران می‌شود که این اتفاق خوبی است.»

قناعت درخصوص اهمیت برگزاری این جشنواره به خبرآنلاین گفت: «جشنواره اهمیت زیادی دارد و می‌توان گفت که اگر این جشنواره برگزار نشود، عامل بقای سینما کودک نیز از بین خواهد رفت و تداوم برگزاری آن، باعث افزایش تولید برای کودک خواهد شد.»

این کارگردان درباره بخش بین الملل جشنواره کودک نیز توضیح داد: «جشنواره کودک سال ها است که بخش بین الملل دارد و آثار کودک کشورهای مختلف را به نمایش در می‌آورد که برگزاری این بخش و برپایی جشنواره در ابعاد بین المللی کار مفیدی است و باعث گردهمایی فیلم سازان کودک در کنار هم می شود که اینگونه بستری برای تعامل به وجود می‌آید.»

او راجع به تاثیری که سینمای کودک بر روند تربیتی کودکان دارد، بیان کرد: «آن چه که مشخص است، ارتباط زیاد کودکِ امروز با هنر سینما است و می‌توان گفت، ارتباط او با هنر هفتم، که کامل‌ترین هنر است، از دیگر هنرها بیشتر بوده و این به دلیل پیشرفت تکنولوژی و رابطه ی بسیارِ کودک امروز با تصویر است.»

قناعت ادامه داد: «چون کودک به تصویر عادت دارد، سینمای کودک می تواند با تصاویر هدفمندی که ارائه می دهد، پیام خود را به کودک نشان داده و بر او تاثیر بگذارد و به اعتقاد من سینمای کودک باید از دو عامل سرگرمی و مفهوم برخوردار باشد و البته اعضای شورای راهبردی سینمای کودک نیز به این مفاهیم توجه دارند و نگاه آنها ساخت فیلم های مفهومی و سرگرم کننده برای بچه ها است.»

کارگردان «دزد و پری»، در خصوص چگونگی ورود فیلمسازها به دنیای کودک گفت: «کارگردانی که در حیطه کودک کار می کند، باید با کودک درونش فیلم بسازد و فیلم ساز باید به روز باشد، چرا که کودکان امروزی به دلیل گسترش ابزارهای الکترونیکی، با نسل های پیشین متفاوت هستند.»

او ادامه داد: «مسئله دیگر این است که دنیای کودکان امروز پر از تصویر است و بچه‌ها در دنیایی که پر از سرعت است، با تصاویر رشد می کنند و به همین دلیل بحث ریتم در کار کودک اهمیت می‌یابد و فیلم‌ساز ملزم به ساخت فیلمی خوش ریتم می‌شود و برای همین است که کارگردان باید با کودکان و بچه های نسل امروز آشنایی داشته باشد.»

این کارگردان افزود: «مساله مهمی که در تولید فیلم و برقراری ارتباط با کودک حائز اهمیت است، توجه اثر به مخاطب کودکش است که فیلم‌ساز باید از رده سنی و خواسته های مخاطب خود اطلاع داشته باشد و براساس آن به تهیه و تولید بپردازد.»

او در پایان گفت: «من به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امید دارم و می دانم که جشنواره تاثیرگذاری است.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =