۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

ایرنا نوشت: دور چهارم گفت و گوهای میان نمایندگان دولت سوریه با مخالفان مسلح در پایتخت قزاقستان درحالی برگزار می شود که گروه های مسلح نسبت به دور قبل از موضع ضعیف تر و متزلزلی برخوردارند.

چهارمین مرحله از گفت و گوهای سوری - سوری در حالی از امروز /چهارشنبه/ در پایتخت قزاقستان آغاز می شود که سایه سنگین اختلاف میان گروه های تروریستی، شکست های آنان و شرایط بین المللی بر آن احساس می شود.
مجموعه ای از شرایط داخلی و بین المللی پیش از آغاز این دور از گفت و گوها، لحن تروریست ها و حامیان آن ها را نرم تر از دوره های قبلی کرده است.
درگیری شش روزه میان تروریست ها در شرق پایتخت سوریه از مهمترین عوامل ضعف در مواضع نمایندگان مخالفان دراین دور از گفت و گوهاست.

بیش از شش روز است که گروه تروریستی جیش الاسلام مورد حمایت عربستان با گروه های تروریستی جبهه النصره و فیلق الرحمن مورد حمایت مالی و سیاسی قطر در جنگی تمام عیار به جان هم افتاده اند و تاکنون بیش از 100 تروریست از هر دو گروه کشته و صدها تن دیگر زخمی شده اند.

برغم اینکه پیشتر از اضافه شدن نمایندگانی از عربستان و قطر به این گفت و گوها خبرهایی به گوش می رسید، ولی این موضوع کاملا از فضای رسانه ای رخت بربست و تا حدود زیادی تحت تاثیر درگیری میان تروریست ها در غوطه شرقی به فراموشی سپرده شد.
در فاصله دو دور مذاکره در آستانه، ارتش سوریه دستاوردهای مهمی در استان های دمشق، ریف دمشق، حلب، حمص و حماه به دست آورد و حتی حمله همه جانبه تروریست ها در استان درعا و فشار بی سابقه درجبهه محله المنشیه نیز نتوانست از اهمیت دستاوردهای ارتش سوریه در دیگر مناطق بکاهد.

ارتش سوریه در روزهای گذشته ده ها شهرک و روستا را در شمال استان حماه آزاد کرد، هزار هکتار از مناطق شرقی استان حلب و شرق حمص را از گروه تروریستی داعش پاکسازی کرد و به حضور گروه های مسلح در شمال غرب پایتخت پایان داد.
ارتش ترکیه خود را برای عملیاتی بزرگ پس از انجام همه پرسی آماده می کرد و قرار بود کنترل مناطق دیگری را از دست کردهای سوریه خارج کند و به گروه های مسلح مورد حمایت خود بسپارد.
این برنامه ترکیه با قرار گرفتن نیروهای زمینی روسیه در مناطق کردنشین هم مرز با ترکیه و حضور نیروهای آمریکایی تاحدودی با مشکل روبه رو شده است و مسئولان ترکیه برای برطرف کردن دخالت زمینی خود در سوریه چشم امید به دیدارهای آینده رئیس جمهوری این کشور با پوتین و ترامپ دارند.

100 روز پس از تصمیم ها و اقدامات شتابزده رئیس جمهوری جدید آمریکا، وی در روزهای گذشته با پیام های متفاوتی از سراسر جهان روبه رو شده است و اوضاع آنگونه که وی گمان می کرد به پیش نمی رود.
احتمال تغییر احتمالی هرچند محدود در سیاست رئیس جمهوری آمریکا و حتی تغییر لحن وی پس از ناکامی در ارائه چهره ای قدرتمند از آمریکا با دست زدن به اقدامات خطرناک و غیر قابل پذیرش، به نظر می رسد تا حدودی بر جبهه مخالفان سوریه تاثیرگذار بوده است.
مخالفان مسلح دولت سوریه با تاثیر از همه این متغیرها برخلاف دور پیشین گفت و گوها، این بار برای شرکت درنشست آستانه اعلام آمادگی کرده اند به طوری که فاتح حسون عضو گروه معارضان مسلح سوری شرکت کننده در مذاکرات آستانه اعلام کرد گروه معارضان مسلح برای شرکت در مذاکرات دعوت شده و هیچ یک از اعضا نیز با شرکت در گفت وگوهای آستانه مخالفت نکرده اند.
عضو گروه معارضان مسلح سوری با بیان اینکه از طرف روسیه برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت شده است، اظهار کرد: معارضان به پیشنهاد جدید مسکو به عنوان ابتکاری که می تواند وضعیت در عرصه عمل را تغییر دهد، می نگرند و هیچ مخالفتی برای شرکت در مذاکرات آستانه ابراز نشده است.

نداشتن دستاوردی در میدان و ناتوانی حامیان خارجی و درگیری گروه های مسلح با یکدیگرآن ها تروریست ها را بیش از پیش در موضع ضعف قرارداده و باعث شده است این بار با لحنی آرامتر درباره شرکت و دستورکار دور چهارم مذاکرات سخن بگویند. لحنی که حکایت از جایگاه ضعیف و متزلزل آنها در این دور از مذاکرات دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =