۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۴

موضع‌گیری جدید «حماس» را هر طور که تفسیر نماییم، واقعیت آن است که نمی‌توان گفت که حماس در پی از میان بردن کشور اسراییل است.

بسیاری از کشورهای عربی اسراییل را به رسمیت شناخته‌اند. سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم پس از توافق تاریخی اسلو در سال ۱۳۷۳ موجودیت اسراییل را به رسمیت شناخت. تصمیم اخیر حماس گامی درهمان مسیراست. با این حساب جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که خواستار نابودی اسراییل است. بحث بر سر آن نیست که «از پاپ کاتولیک‌تر بودن» ما چه توجیهی دارد؟ وقتی حتی رادیکال‌ترین گروه‌های فلسطینی همچون حماس در مسیر به رسمیت شناختن اسراییل هستند و دست‌کم شعار نابودی اسراییل را نمی‌دهند، اصرار ما بر نابودی اسراییل چه توجیهی دارد؟

بحث بیشتر بر سر پرسش حقوقی است که بنده در قبال این وظیفه یا تکلیفی که ایران اسلامی در قبال نابودی اسراییل برای خود قائل شده است مطرح ساخته‌ام.این وظیفه یا رسالت «از بین بردن اسراییل» را چه مرجعی یا کدام نهادی بر عهده جمهوری اسلامی ایران گذارده است؟ آیا وظیفه نابودی اسراییل در قانون اساسی‌مان تعریف شده؟ آیا مصوبه مجلس است؟ آیا سازمان ملل یا شورای امنیت این وظیفه را بر عهده ایران گذارده؟ آیا اتحادیه عرب، پارلمان فلسطین، سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیرمتعهدها از ایران خواسته که اسراییل را نابود سازد؟ آیا مردم ایران در جریان یک رفراندوم رأی به نابودی اسراییل داده‌اند و درنتیجه حکومت ایران موظف به برآوردن این خواسته است؟ رفراندوم که جای خود دارد، آیا حتی یک نظرسنجی ساده صورت گرفته که نظر مردم ایران در خصوص اسراییل و نابودی آنچه است؟

استناد به راهپیمایی‌های روز قدس به‌هیچ‌روی توجیه قانع‌کننده‌ای نیست. اولاً بر چه اساسی می‌توان نتیجه‌گیری نمود که شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی روز قدس لزوماً خواهان نابودی اسراییل می‌باشند؟ بنده خودم دریکی از راهپیمایی‌های روز قدس شرکت داشتم و حضورم صرفاً در اعتراض به رفتار مقامات اسراییلی در سرزمین‌های اشغالی بالأخص در نوار غزه بود و به‌هیچ‌روی خواهان نابودی اسراییل نبودم. بسیاری از خودِ اسراییلی‌ها هم نسبت به رفتار مقاماتشان در نوار غزه معترض بوده‌اند. آیا اعتراضات آن‌ها به معنای آن است که خواهان نابودی کشورشان هستند؟ فرض بگیریم راه‌پیمانان روز قدس خواهان نابودی اسراییل می‌بوده‌اند. آیا نظام اجازه می‌دهد که مخالفین نابودی اسراییل هم آزادانه در خیابان انقلاب راه‌پیمایی نمایند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    48 7
    دیگه نیت از بین بردن اسرائیل از طرف ایران، فاقد هر گونه توجیهی است و باعث می شه دشمنان ما بتونن ما رو با هیتلر مقایسه کنند. بهتره ما هم استراتژیمون رو عوض کنیم و به پس گرفتن بخش‌های اشغال شده از خاک متحدانمون لبنان و سوریه از اسرائیل بسنده کنیم.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      2 0
      حالا که خان بخشیده ماهم کوتاربیاییم
  • عرشیا A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    45 5
    جانا سخن از زبان ما میگویی،احسنت بر اینهمه شجاعت و بالندگی فکر و صداقت در گفتار و کردار...
  • رضا A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 2
    خیلی عجیبه که اینا رو میگی و هنوز ......
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    3 0
    دروووووووووووووووووود