پس از وعده های کاندیداها در رابطه با افزایش یارانه، عده ای از دولت مردان صداشان درآمد و به امکان ناپذیر بودن وعده های کاندیداها اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وعده افزایش یارانه یکی از وعده هایی است که در این دوره از سوی هر علاقه مندی به کرسی ریاست جمهوری بیان می شود. حتی در روزهای ثبت نام کاندیداها برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عده ای دم از افزایش میزان یارانه ها تا 800 هزارتومان می زدند اما رد صلاحیت امانشان نداد تا با کاندیداهای فعلی که وعده یارانه 250 هزار تومانی می دهند به رقابت بپردازند. 

یکی از این کاندیداها در کنار وعده های رنگارنگی که برای اخذ رای در برنامه های تبلیغاتی ارایه می دهد می گوید که دولتش بخش کم درآمدهای شدید را در اولین قدم رسیدگی کرده و به صورت اورژانسی مسائل و مشکلاتشان را کاهش خواهد داد و برای آن ها حتما یارانه را اضافه می کند و برای بیکاران و اخراج شدگان 250 هزار تومان یارانه پرداخت خواهد کرد. اما سوال اینجاست اگر امکان افزایش یارانه تا 250 هزار تومان وجود دارد، چرا دولت فعلی این اقدام را انجام نمی دهد؟

سخنگوی دولت پاسخ این سوال را داد و در واکنش به وعده‌های انتخاباتی مبنی بر پرداخت 250 هزار تومان یارانه گفت: اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی 6 برابر شود .حالا باید پرسید که منظور از افزایش یارانه افراد کم درآمد چیست و اینکه منظور این است یارانه همه افراد افزوده شود؟ که این افزایش با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر نیست؛ چرا که باید قیمت حامل‌های انرژی را زیاد کنیم. 

سخنگوی دولت با اشاره به درآمد شرکت پالایش و پخش یادآور شد: کل فروش در این شرکت 52 هزار میلیارد تومان است و بعد از کم شدن کسورات 36 هزار و 400 میلیارد تومان باقی می‌ماند که برای یارانه‌ها باید 41 هزار میلیارد تومان پرداخت شود به همین دلیل این مابه‌التفاوت 36 هزار و 41 هزار از خزانه دولت پرداخت می‌شود. آن هم برای یارانه 45 هزار و 500 تومانی. من به صداقت و شرافت کسانی که طرح افزایش یارانه را مطرح می‌کنند شک ندارم اما این حرف بسیار قابل تامل است و امیدوارم منظورشان افزایش اقشار کم درآمد باشد که با توجه به صحبت‌هایی که کردم آن هم 3.4 برابر افزایش یافته است. 

نوبخت همچنین درباره پرداخت یارانه 250 هزار تومانی، تصریح کرد: از نظر کارشناسی عدد مشخص است که با داشتن بنزین هزار تومانی و آنچه شرکت پالایش و پخش کسب می‌کند به دست می‌آورد. برای پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومان، 36 هزار و 400 میلیارد تومان منابع تامین می‌شود. اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی شش برابر شود که این روی اقتصاد ملی اثر می‌گذارد و پول ملی را خراب می‌کند. کسانی که می‌دانم بسیار باشرافت و با شخصیت هستند اما این حرف‌ها را بیان می‌کنند حداقل بگویند این یارانه 250 هزار تومانی قرار است از چه جاهایی تامین شود و خوب است گفته‌هایی در جامعه منعکس نکنند که اشتباه باشد. 

اما فقط سخنگوی دولت نیست که به این مساله واکنش نشان داده است. قوه مقننه به عنوان تصویب کننده قانون هدفمند سازی یارانه ها و تعیین چارچوب های مشخص برای دولت که مجری این قانون است هم در این رابطه برخورد قاطعی داشته. 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از دادن وعده پرداخت یارانه 250 هزارتومانی در تبلیغات انتخاباتی گفته است: شعارهای گفته شده در خصوص افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست زیرا منابع آن وجود ندارد؛ البته باید بدانیم که این مسئله از شئونات دولت نبوده و از شئونات مجلس تلقی می‌شود و مجلس شورای اسلامی نیز با این روش‌ها مخالف است؛ البته اکنون هم منابعی وجود ندارد زیرا اگر هم منابعی تأمین شود باید به چرخه تولید اختصاص یابد. 

از سویی دیگر هم علی مطهری نایب رئیس اول مجلس دهم شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وعده های انتخاباتی برخی کاندیداها برای افزایش یارانه های نقدی گفته که کاندیداها باید وعده ها و شعارهای تحقق پذیر و واقعی را مطرح کنند، چرا که وعده های غیرواقعی سبب افزایش توقعات مردم و سرخوردگی آنها با تحقق نیافتن این وعده ها می شود. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وعده افزایش یارانه های نقدی به هیچ وجه انجام شدنی نیست، افزوده که حتی اگر این وعده بخواهد عملی شود، پس از تصویب مجلس قابلیت اجرا خواهد داشت. 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه منابع برای افزایش یارانه نقدی در کشور وجود ندارد، تصریح کرده که تنها می توان با افزایش دو یا سه برابری قیمت حامل های انرژی میزان یارانه نقدی را افزایش داد، که این اقدام فشار مضاعفی بر مردم وارد می کند، که مجلس اجازه چنین اقدامی را به هیچ دولتی نمی دهد.  

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 1
    مگه قراره 250 به 80 میلیون بدن باید فقط به مستحق ها بدهند به بقیه هم ندهند
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 0
    قابل توجه هواداران ...
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 0
    بله من امید نه به پرداخت یارانه دا رم نه بهبود به خاطر اینکه در ایران از یک کالا چند ده با ر مالیات برارزش افزوده گرفته میشود وجالب است که دولت هیچ خدمت در قبال این مالیات ارایه نمیدهد جالب تر که پول مالیات گرفته شده در خارج مرز های ایران خرج میشود ودولت هر سال کمبود بودجه را با چاپ ریال جبران میکنند واین چرخه باعث تورم افسارگسیخته هست
  • ناشناس A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 0
    یک سؤال: از چند سال پیش ارزش پول تغییر نکرده؟ اگر تغییر کرده قیمت یارانه چرا ثابت بوده؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 1
    اب و برق گاز مالیات گرون میشه ولی یارانه باید حذف بشه . وزیر نفت حالش از یارانه بهم میخوره . این همه نجومی تو این دولت اومد بالا و خون مردم را تو شیشه کرد دولت فقط ازشون حمایت کرد
  • بی نام IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    0 0
    سئوال :چرا نمی‌توان یارانه ۲۵۰ هزار تومانی پرداخت کرد؟ جواب : چون باید حقوقهای نجومی پرداخت شود . جواب : باید وامهای میلیاردی پرداخت شود . اختلاس شود قاچاق سر جایش باشد رانت به نورچشمیها برسد آقازاده ها به نان و نوا برسند بعضیها همیشه مدیر باشند و ............
  • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    1 0
    شما بلد نیستین چطور یارانه پرداخت کنید . از جناب قالیباف بپرسید دقیق مو به مو براتون اموزش میده