یک فعال اقتصادی در استان البرز با بیان اینکه از جمله مهم ترین شاخص های سنجش کارآمدی مدیریت شهری و توسعه پایدار در شهر است، گفت: بی شک تعامل میان ساختارهای سیاسی و اجرایی شهر توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت و از این رو باید تلاش کنیم تا با استفاده از این فرصت در راستای عملیاتی و اجرایی کردن بیشتر برنامه های مرتبط به محیط زیست و توسعه پایدار بهره گیریم.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، این فعال اقتصادی ضمن اشاره به اهمیت سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: تمام قوا، مردم، نیروهای مسلح و شوراها مخاطب این سیاست ها به عنوان دستور ملی حوزه محیط زیست هستند. این سیاست ها عالی ترین دستور کار برای حفظ محیط زیست کشور است که شوراهای شهر و روستا در اجرایی شدن آن نقش و مسئولیتی مهم دارند و باید آن ها را برای اجرای این سیاست ها یاری رساند و البته این اتفاق باید ابتدا از درون خود شوراها آغاز شود.
ضرورت تطبیق برنامه های شهری با توسعه پایدار
وی خاطرنشان کرد: برنامه های شهری باید منطبق با نیازهای توسعه پایدار شهرها باشند. که البته برای این موضوع دستور کار جهانی تحت عنوان اهداف 17 گانه توسعه پایدار جهانی داریم که از مهم ترین مولفه های آن، توسعه پایدار شهری است یعنی بی تردید در موضوع توسعه پایدار شهری، باید جامعیت کافی وجود داشته باشد و این طور نباشد که توسعه پایدار شهرها به قیمت نادیده گرفتن شدن محیط زیست و نشاط و شادابی در شهر تمام شود.
طاهری ضمن تاکید بر ضرورت توجه ویژه به اهداف توسعه پایدار به ویژه مولفه های شهری این اهداف در برنامه ریزی های شهری شوراها، تصریح کرد: در کنار این اهداف، شاخص جهانی دیگری نیز تحت عنوان شکوفایی شهری وجود دارد که باید در برنامه ریزی های شهری مورد توجه قرار گیرد.
کارآفرین بررتر البرزی ادامه داد: یکی از موارد اهمیت این توجه و دقت می تواند بهره گیری و آگاهی از تجارب موفق و ناموفق شهری در جهان و جلوگیری از تکرار خطاها و گام برداشتن در مسیر موفقیت و پایداری باشد. این برنامه ها همچنین می توانند آخرین دستاوردهای علمی دنیا را در اختیار ما بگذارند.
کاهش 10 برابر آلودگی هوا در منازل به واسطه وجود درختان در خیابان ها
به گفته طاهری طی مطالعه ای جهانی که اخیرا در خصوص تاثیر وجود درخت در خیابان ها و منازل صورت گرفته است، مشخص شد وجود درختان در خیابان می تواند تا 10 برابر در کاهش آلودگی هوا ناشی از ذرات زیر 2.5 میکرون داخل منازل موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع درختان نوعی سپر در محیط شهری هستند که به رفع و کاهش آلودگی ها کمک می کنند و این ها موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گیرد. شوراها اگر اراده جدی داشته باشند و از اختیارات قانونی و جایگاه رفیعی که در قانون اساسی برای آن ها تعریف شده است استفاده کنند، می توانند در زمینه حفاظت از محیط زیست در بخش مدیریت شهری بسیار مهم واقع شوند و در راستای حل مشکلات مردم برنامه ریزی های صحیح داشته باشند.
طاهری افزود: اخیرا هم در دولت مصوبه ای انجام گرفته بر اساس آن، وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی طبق فهرستی که وزارت نیرو اعلام می کند موظفند طی 2 سال حداقل 20 درصد برق مصرفی ساختمان های خود را از انرژی های تجدید پذیر تأمین کنند.
وی با اشاره به نقش شوراها برای جذب مشارکت شهروندان گفت: شوراها می توانند با جذب مشارکت مردم در اجرای برنامه های محیط زیستی گام موثری را در حل معضلات محیط زیستی شهرها و روستاها بردارند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: می بایست در برنامه ریزی های شهری به این دستاوردهای علمی توجه شود و به عنوان نمونه استفاده از فناوری های نوین در جهت کاهش مشکلات شهری و به حداقل رساندن آن به خصوص در زمینه استفاده از انرژی های نوین است.
نقش شوراها برای جذب مشارکت شهروندان
طاهری با اشاره به نقش شوراها در جلب مشارکت مردم برای حل معضلات محیط زیستی گفت: یکی از اقدامات مشترک موثر در حوزه محیط زیست میان شوراها و ادارات کل محیط زیست می تواند بر پایه مراکز پایش مشترک باشد اگر این هدف گذاری انجام شود و مراکز پایش مشترک در شورای شهر دایر شود، حتما اقدام موثری صورت گرفته است.
وی با ابراز تاسف از اینکه در حاشیه شهر کرج در دوره هایی به استقرار صنایع توجه کافی نشده است، گفت: با ایجاد صنایع آلاینده در شهر، معضلات و مشکلات بسیاری ایجاد شده است که فعالیت این صنایع تبعات مخربی بر کیفیت زندگی شهروندان در این شهرها داشته است. طاهری تصریح کرد: مرکز پایش مشترک می تواند با اندازه گیری شاخص های مشخص شده در برنامه ریزی های آینده تاثیرگذار باشد .
طاهری در بخش دیگری درباره موضوع مدیریت پسماند، افزود: امروز مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و در برخی جاها پسماندهای کشاورزی، نیازمند استفاده از فناوری های نوین و سیاستگذاری درست است تا از این طریق بتوان بر مشکلات و معضلات ناشی از پسماندها بر شهر کرج فائق آمد. وی اضافه کرد: امروز موضوع بازیافت در دنیا مورد تاکید قرار گرفته است، موضوعی که در تعالی دینی ما تاکید شده که هیچ یک از نعمت هایی که در عالم خلقت وجود دارد نباید دور ریخته شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =