دانش‌آشتیانی: تخلفات بانک سرمایه مربوط به سال ۸۷ است

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در این پرونده عمده تخلفات مربوط به وام‌های بی‌ضابطه بانک سرمایه بود که سال ۸۷ پرداخت شده بود. پس از ورود وزارت اطلاعات و جلوگیری از تخلفات هیات مدیره بانک سرمایه تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود پس از تصدی پست وزارت، با اشاره به اینکه محور توسعه در هر کشوری مربوط به توسعه آموزش ابتدایی می‌شود، گفت: در واقع اعتقاد من این است که در آموزش و پرورش است که می‌توان نیروی انسانی را برای توسعه هر کشوری آماده کرد و ما برای این اتفاق نیاز به یک برنامه بلند مدت داریم.

او گفت: باید مسایل آموزش و پرورش را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم و این ذهنیت را ایجاد کنیم که سرمایه‌های انسانی ما سرمایه‌های فیزیکی نیستند و باید با برنامه‌های دقیق برای دانش آموزان برنامه های بلند مدت ایجاد کنیم.

۱۰ میلیون دانش آموز داریم و ۲۵۰۰ واحد آموزشی عالی

دانش آشتیانی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش و آموزش عالی یک تناسب خاصی ایجاد شود، افزود: طی سال‌های اخیر ما بیشتر تمرکز خود را به آموزش عالی گذاشتیم، در واقع بخش زیادی از فضاهای آموزشی در کشور در اختیار آموزش عالی است. در آموزش و پرورش حدود ۱۰ میلیون دانش آموز داریم اما در آموزش عالی با حدود ۵ میلیون دانشجو شاهد ۲۵۰۰ واحد آموزشی هستیم در صورتی که با تعداد بالای صندلی خالی در آموزش عالی مواجه هستیم و همزمان در آموزش و پرورش با تراکم دانش آموزان در فضاهای آموزشی مواجه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش منزلت معلمان تنها مربوط به معیشت و حقوق آنها نمی‌شود، گفت: بحث معیشت یک بحث کهنه‌ای است و نیاز به یک برنامه بلند مدت و به همکاری های فراسازمانی دارد. اما بحث منزلت معلمان تنها مربوط به حقوق و مزایا نمی‌شود. در واقع در دولت یازدهم تلاش شد امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شود و این اتفاق افتاد. هم اکنون ما در میان فرهنگیان شاهد این مساله آرامش و اطمینان خاطر بالاتری دارند و راحت تر از گذشته می‌توانند مسایل خود را حل کنند.

او افزود: بر همین اساس سعی داریم در آموزش و پرورش بیش از گذشته بتوانیم فضای نقد را فراهم کنیم، من در این مدت هم سعی کردم هر هفته یا هر دو هفته به صورت سرزده و بدون تشریفات به مدارس بروم و بازدید سرزده داشته باشم. در این بازدید‌ها علاوه بر گفت و گو با مدیران جلسه‌ای با معلمان می‌گذارم و آنها مسایل‌شان را به من درمیان می‌گذارند و ما نیز مسایل خود را می‌گوییم و از اطلاعات همدیگر استفاده می‌کنیم.

تحول در نظام گزینش معلمان 

وزیر آموزش وپرورش با تاکید بر اینکه سعی دارد تحول بزرگی در نظام گزینش معلمان ایجاد کنیم٬ گفت: زمانی که وزیر نبودم بارها شاهد بودم معلمان از شکل گزینش در آموزش و پرورش گلایه دارند و شکل گزینش برای فرهنگیان ناراحت کننده بود. بر همین اساس ما سعی داریم شکل گزینش در آموزش و پرورش را تغییر دهیم و تحول بزرگی در نظام گزینش ایجاد کنیم. در واقع ما می‌خواهیم گزینش را از رفتار‌های سلیقه‌ای و سلبی خارج کنیم صلاحیت حرفه‌ای معلمان را جایگزین آن کنیم.

او با اشاره به اینکه معنای حراست در آموزش و پرورش نگهبانی است و نه مچ‌گیری عنوان کرد: سعی داریم حراست را به عنوان نگهبانی از فرهنگیان داشته باشیم و نه مچ‌گیری، به همین دلیل تحول در این حوزه هم می‌تواند باعث افزایش منزلت فرهنگیان شود.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه معلم کارمند نیست، گفت: برنامه جدی ما این است که نظام حقوقی معلمان را از نظام کارمندی خارج کنیم، این پیشنهاد را با سازمان برنامه و بودجه مطرح کردیم و سعی داریم این نظام را تعریف کنیم و به مجلس ببریم. در واقع از نظر ما معلم کارمند نیست و نباید نگاه کارمندی به این قشر داشت برهمین اساس در همین مدت تلاش کرده ایم نظام ارزشیابی معلمان را از کارمندی به ارزشیابی معلمان تغییر بدهیم.

عمده تخلفات مربوط به بانک سرمایه بود

دانش آشتیانی با اشاره به شرایط حاکم و اقدامات صورت گرفته خود در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در ابتدای حضور در آموزش و پرورش عنوان کردم، نیروهایی که کارآمدی لازم را در این بنگاه اقتصادی ندارد را تعویض می‌کنم و این کار را کردیم. در این مدت هیات مدیره را تغییر دادیم و اعضای هیات مدیریه تک تک شرکت‌ها را بررسی کردند و افراد غیر تخصصی را تغییر دادند و نگاه تصدی گری سرمایه را تغییر دادیم. 

او افزود: در این پرونده عمده تخلفات مربوط به بانک سرمایه بود که وام‌‌های بی‌ضابطه دادند و در دولت متوجه این خلاف‌ها شدند که از سال ۸۷ بوده و وزارت اطلاعات وارد شد و جلوی این تخلفات را گرفت و ما هم سعی کردیم که هیات مدیره بانک سرمایه را تغییر بدهیم که تغییر دادیم. روندهای قانونی این تغییر مدیره کمی طول کشید و خود من هم تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشوند، اما من دیدم در دوران او تخلفاتی صورت گرفته و بر همین اساس این مدیرعامل را تغییر دادیم.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه طبق قانون چرا نهاد‌هایی مثل آستان قدس رضوی که مالیات نمی‌دهند و طبق قانون باید برای توسعه عدالت آموزشی قدم بردارند این کار را انجام نداده‌‌اند، گفت: این پیگیری آنقدر در دست ما نیست اما به دنبال پیگیری‌های دولت، این نهاد‌ها عنوان کردند قصد ندارند مالیات پرداخت کنند. 

پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان

دانش آشتیانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگارانی مبنی بر اینکه چرا برخی وعده‌هایش اجرایی نشده، گفت: به برنامه‌های خود عمل کرده‌ام. بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان را در این مدت کوتاه پرداخت کردیم که پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان از این جمله بود. پرداخت پاداش سال ۹۵ همه بازنشستگان را هم از این هفته شروع کردیم و ۲۰ استان تا کنون پرداخت شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه های فرهنگیان بیمه تکمیلی بود که با جلسات کارشناسی بسیاری که برگزار شد، تمام بدهکاری به شرکت‌های بیمه‌ای را تسویه کردیم. اکنون از چند شرکت بیمه‌ای استعلام گرفته‌ایم و در اردیبهشت قرارداد بیمه تکمیلی بسته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اسکان فرهنگیان در ایام عید را به سنت قدیم انجام دادیم اما سعی کردیم با تزریق اعتبارات استانی سطح خدمت رسانی را ارتقاء دهیم، برای تشکیل سازمان نظام معلمی هم پیش نویس تهیه شده است. در راستای تمرکز زدایی بخشنامه‌هایی صادر کردیم و سعی شد برنامه‌های کوتاه مدت را عملیاتی کنیم.

دانش آشتیانی با بیان اینکه درباره صندوق ذخیره فرهنگیان هم هنوز اعداد و ارقام قطعی و نهایی نشده است، گفت: با نمایندگان مجلس قرار گذاشته بودیم تا زمانی که تحقیق و تفحص کامل نشده، عدد و رقمی اعلام نکنیم اما متاسفانه برخی نمایندگان اعدادی را اعلام کردند که درست نبود اما می توان گفت عمده تخلفات مربوط به بانک سرمایه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ گفت: خودم اینگونه نیستم که به علت حاشیه‌ای تغییر موضع دهم. درباره سند ۲۰۳۰ گفته بودم تمام مواردی که در سند هست در سند تحول بنیادین خودمان هم آمده است اما به این معنا نبود که این سند را اجرا نمی کنیم. در قوانین یونسکو آمده که اگر مطلبی با فرهنگ کشوری مغایرت داشته باشد می توان آن را اصلاح کرد. در سند ۲۰۳۰ هم در داخل کشور روی موضوع برابری جنسیت مانور داده می شود که در این سند این کلمه حذف شده و عدالت جنسیتی جایگزین آن شده است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در آن سند هم منظور این بود که آموزش برای دختران و پسران برابر باشد اما برداشت هایی شده بود که در سند این واژه تغییر کرد. هرجای سند با فرهنگ و شرع ما تطبیق نداشته باشد به آن توجه می کنیم.

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال ۹۵ هستیم

دانش آشتیانی در ادامه گفت: معوقات فرهنگیان در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، سعی کردیم ۷۵۰۰ میلیارد تومان را در سال ۹۵ از دولت بگیریم. برای امسال هم احکام خوبی در بودجه و برنامه ششم قرار دادیم و اکنون هم به شدت دنبال آن هستیم تا پاداش سال گذشته را هم بپردازیم و حق التدریس شاغلان را هم تسویه کنیم.

وی درباره یک دانش آموز افغانستانی مستعد که از شرکت در مسابقات ربوکاپ به علت ایرانی نبودنش باز مانده است، گفت: حمایت های خوبی از سوی دولت برای ثبت نام اتباع خارجی انجام شده است. درباره این مورد خاص پیگیری های لازم را انجام می دهیم اما دستورالعمل ها و قوانین جشنواره خوارزمی از قبل تدوین شده است و در اختیار ما نیست.

دانش آشتیانی درباره حضور زنان در آموزش و پرورش و عدالت جنسیتی گفت: تفاوتی در آموزش و محتوای آموزشی میان دختران و پسران وجود ندارد. تاکید بر اشتغال بانوان بخصوص در آموزش و پرورش است و البته معتقدیم حفظ کانون خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد و این منافاتی با اشتغال زنان ندارد. مهم آن است که چه برای مرد و چه زن غفلت از مساله خانواده در صورت اشتغال ایجاد نشود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت معتقدیم حضور زنان باید در آموزش و پرورش پررنگ تر باشد زیرا روحیه آنها با تعلیم و تربیت همخوانی بیشتری دارد.

وی همچنین درباره هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی بر اساس سند تحول باید از دوران ابتدایی شکل بگیرد و معلمان استعداد و علایق و توانمندی دانش آموزان را شناسایی کنند اما این امر هنوز محقق نشده است. ما در دوره متوسطه می توانیم اقدامات کوتاه مدتی انجام دهیم و خانواده ها و دانش آموزان را با رشته های تحصیلی آشنا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای سال 96 هیچ گونه اجباری برای هدایت تحصیلی نداریم و سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد ظرفیت رشته‌هایی که علاقه مندان زیادی دارند را افزایش دهیم. 

دانش آشتیانی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: از همه فرهنگیان و کسانی که می توانند رای بدهند تقاضا دارم پای صندوق های رای حضور یابند. تجربه سالیان پس از انقلاب نشان داده سرنوشت کشور پای صندوق های رای رقم خورده است.

وی ادامه داد: البته مدارس ما در استان ها حوزه های رای گیری هستند و فرهنگیان همکاری خوبی در انتخابات داشته اند و در این انتخابات هم خواهند داشت.

وجود هزار مدرسه خشت و گلی در ایران

 دانش آشتیانی درباره مدارس ناایمن در مناطق محروم، گفت: ۱۰۰۰ مدرسه خشت و گلی و ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم. تلاش می‌کنیم ظرف دو سال این کلاس ها را به کلاس های استاندارد و ایمن تبدیل کنیم. برای عشایر با توجه به کوچ رو بودنشان باید مدلی متناسب در نظر بگیریم که با تغییر جای زیست مجددا با مشکل مواجه نشوند. 68 هزار کلاس نیازمند تخریب و نوسازی داریم و بیش از 90 هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود.

وی درباره تلاش های آموزش و پرورش برای آزادی معلمان زندانی گفت: تا جایی که در توانمان بود این مسئله را دنبال کردیم اما مسئله آنها به مسائل معلمی‌شان مربوط نیست.

وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با همکاری نهضت سوادآموزی اقداماتی در جهت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به عمل آمده و به دنبال آن هستیم که مراکز یادگیری را در استان ها تشکیل دهیم و از این طریق برای شناسایی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل برنامه ریزی کنیم.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =