برگزیدگان نخستین دوره جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران با حضور مسئولان و مدیران و دست اندرکاران رسانه ها و مطبوعات برگزار شد.

این مراسم که صبح امروز، یکشنبه دهم اردیبهشت در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، میزبان محمد خدادی، مدیر عامل ایرنا، محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بود.

انتظامی: رویدادهای فرهنگی بهتر است صنفی برگزار شود

در ابتدای این مراسم، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «امیدوارم جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران، برای سال‌های آتی استحکام بیشتری پیدا کند و شوق بیشتری داشته باشد.»

او در ادامه افزود: «از تمام تشکل‌های صنفی در عرصه مطبوعات خواستیم تا وظایف صنفی را خودشان بر عهده بگیرند و این جشنواره نیز توسط خود این صنف داوری و برگزار شده است. اعتقاد ما این است که هر چه این رویدادها به صورت صنفی برگزار شوند، مشروعیت آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.»

انتظامی همچنین اظهار داشت: «اگر بخواهیم آسیب‌های رسانه‌ای را فهرست کنیم با مقوله‌های زیادی همچون سرعت حیرت‌آفرین رسانه‌های نوظهور در این عرصه، بحث اقتصاد رسانه‌ای و ... مواجه می‌شویم اما من معتقدم بحرانی‌ترین چالش امروز رسانه‌های ما بحث اخلاق حرفه‌ای است که متاسفانه این مسئله در رسانه‌های کشور آن طور که باید رعایت نمی‌شود، بنابراین همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا این وضعیت ارتقاء پیدا کند؛ چرا که اگر خود اهالی رسانه به این امر اهمیت بدهند به بهتر دیده شدن و احترام بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.»

او در پایان تصریح کرد: «در بحث میثاق‌نامه‌ای که برای رعایت اخلاق حرفه‌ای تدوین شده تلاش کرده‌ایم تا از کلی‌گویی پرهیز و با رویکردی ریزبینانه، به بحث اخلاق حرفه‌ای نگاه کنیم؛ به عنوان مثال موضع خبرنگاران در برابر ضبط صدای افراد بدون اطلاع آن‌ها، موضع آن‌ها در برابر حقوق کودکان، متهمان و مجرمان، نحوه انتشار یک جوابیه و مواردی از این دست در میثاق‌نامه رعایت اخلاق حرفه‌ای ذکر شده است. از همه می‌خواهم که این میثاق‌نامه را مطالعه کنند، اگر پسندیدند به آن بپیوندند و اگر نه، میثاق‌نامه جدیدی را بنویسند و ارسال کنند.»

سهم آقایان و خانم‌ها از جشنواره

حسن ضابطی، دبیر این جشنواره نیز در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «اولین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در حالی برگزار می‌شود که قبل از این 18 بار جشنواره مطبوعات توسط وزارت ارشاد برگزار شده بود اما با این حال ما تصمیم گرفتیم که این جشنواره توسط دستان اعضا و اهالی رسانه برگزار شود.»

او افزود: «جشنواره امسال در 7 رشته برگزار شده که می‌طلبد علاوه بر رشته‌های جشنواره سال جاری رشته‌های نوظهور دیگری مانند اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک در جشنواره‌ سال‌های آینده افزوده و آثار آن مورد ارزیابی قرار گیرد به همین جهت قول می‌دهیم تا تعداد رشته‌ها و بخش‌های جشنواره سال‌های آینده را افزایش دهیم. امسال همچنین 1696 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده که آثار رسیده آقایان بیشتر از آثار رسیده خانم‌ها است به طوری که 358 اثر متعلق به آقایان و 256 اثر متعلق به خانم‌ها است.»

خدادی: مشکلات رسانه آسیب‌شناسی شود

محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نیز در صحبت‌هایی گفت: «امروز هر کسی که زنده است به اکسیژن و اطلاعات نیاز دارد و صنعت اطلاعات در اختیار رسانه است. همه تحولاتی که در این صنعت رخ داده است با تحولاتی که در صنایع دیگر رخ داده است قابل مقایسه نیست. به یاد دارم زمانی که از هند برای خبرگزاری ایرنا خبر ارسال می‌کردم، زمان زیادی طول می‌کشید تا این اخبار ارسال شوند.»

او ادامه داد: «من معتقدم که در عرصه ارتباطات سه انقلاب رخ داده است؛ انقلاب اول دیجیتالی شدن دیتاها، انقلاب دوم یکپارچه شدن سیستم‌ها و انقلاب سوم اکسیژنه شدن موبایل‌ها بود. به این معنا که هر کجا که بشر می‌تواند نفس بکشد، امکان ارتباط وجود دارد.»

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا افزود: «اولین کسانی که وظیفه دارند صنف رسانه را جدی بشمارند و به عنوان یک تخصص، حریم و حرمت آن را نگه دارند، خودِ اهالی این صنف هستند. ما حق همه صنوف را پیگیری می‌کنیم جز خودمان. برای همه اساتید صنوف دیگر بزرگداشت می‌گیریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم جز اساتید حرفه خودمان. وقتی خودمان به صنف حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم اهمیت نمی‌دهیم چه انتظاری است که دیگران اهمیت بدهند.»

او در پایان نیز تصریح کرد: «خوشحالم که امروز این فرصت برای اهالی رسانه فراهم شده است ولی از طرفی دیگر انتظار دارم که این انجمن، بهانه‌ای برای آسیب‌شناسی مشکلات رسانه در ایران شود. ما وامدار خون شهدا هستیم و لذا باید قدر خودمان را بدانیم. آینده برای اطلاعات و اطلاعات هم برای رسانه‌هاست.»

فضائلی: امروز مطبوعات ما رقبایی جدی دارند

مهدی فضائلی، روزنامه‌نگار نیز در مراسم امروز گفت: «ما امروز در عرصه فعالیت‌های مطبوعاتی با رقبایی جدی مواجه هستیم. فناوری‌هایی که در عرصه ارتباطات پا به میدان گذاشته‌اند و هر روز با امکانات جدیدی از آن‌ها مواجه می‌شویم یکی از مهمترین چالش‌های امروز خبرنگاران است.»

او همچنین افزود:‌ «اگر رسانه‌های رسمی ما می‌خواهند برای مخاطبان جذاب باشند باید کیفیت کار خود را بالا ببرند. در شبکه‌های اجتماعی تحلیل‌های تفسیری و دانش‌بنیان ارائه نمی‌شود، در آنجا فقط بحث سرعت و اختصارنویسی مطرح است به همین خاطر است که افزایش سطح کیفی گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مصاحبه‌های رسانه‌های رسمی باعث جذب مخاطب می‌شود.»

رسیذ ۱۶۹۶  اثر به دبیرخانه

حسن ضابطی دبیر این جشنواره در بخش دیگری از مراسم بیانیه داوران این جشنواره را قرائت کرد و گفت: «در روز خبرنگار سال ۹۵ فراخوان این کانون را منتشر کردیم و بلافاصله دبیرخانه جشنواره شکل گرفت. خوشحالیم که در مدت کوتاه مجبور شدیم بار دیگر مهلت ارسال آثار را تمدید کنیم و در نهایت ۱۶۹۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در دو بخش میانی و پایانی مورد ارزیابی قرار گرفت.»

در پایان این مراسم که احمد توکلی، فریدون صدیقی و علی‌اکبر قاضی‌زاده، داوران بخش پایانی اش بودند، با حضور حسین انتظامی (معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مهدی فرقانی (رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، قلی‌زاده (مدیرعامل خبرگزاری تسنیم)، گیتا علی‌آبادی (رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها) و محمد مهدی دانی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران) از برگزیدگان نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران تقدیر شد.»

آثار منتخب و برگزیدگان این دوره به تفکیک به شرح زیر است:

خبر:

در بخش «خبر» 10 اثر به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت دو اثر رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. محمد فرتوت عنایت از خبرگزاری ایسنا استان سیستان و بلوچستان در این بخش موفق به کسب رتبه سوم شد و عبدالله رحمانی از خبرگزاری ایرنا استان کردستان به رتبه دوم دست یافت.

گزارش خبری:

در بخش گزارش خبری از مجموع 16 اثر راه یافته به مرحله نهایی، علاوه بر رتبه‌های اول تا سوم، دو اثر نیز از سوی هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شدند. احمد قیاض محمدآبادی از روزنامه قدس استان خراسان رضوی، محسن جندقی از روزنامه وطن امروز، سید غیاث‌الدین ملک حسینی از روزنامه خبر جنوب استان فارس به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند و از آثار حاجیه جعفرزاده از روزنامه خبر جنوب استان فارس و شروین طاهری از روزنامه وطن امروز نیز تقدیر شد.

گزارش:

در بخش گزارش، 21 اثر به مرحله نهایی راه یافته که از میان آنها سه اثر صاحب رتبه برتر شدند. زهره ترابی از همشهری جوان توانست رتبه نخست این بخش را کسب کند و زهرا حسینی از خبرگزاری مهر استان لرستان و حمید حاجی‌پور از روزنامه ایران توانستند صاحب رتبه‌های دوم و سوم بخش گزارش شوند.

مصاحبه:

در این بخش 20 اثر به مرحله نهایی راه یافت که از میان آنها سه اثر، حائز رتبه‌های برتر و یک اثر هم شایسته تقدیر شناخته شد. محمد قربانی و عباس یعقوبی مشترکاً از خبرگزاری تسنیم در این بخش توانستند رتبه نخست را کسب کنند. بهناز عابدی از روزنامه اصفهان زیبا استان اصفهان رتبه دوم و مریم عاقلی از خبرگزاری فارس نیز رتبه سوم را به دست آورد. همچنین اثر ارسالی جابر سعادتی صدر از خبرگزاری تسنیم نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

یادداشت و سرمقاله:

در این بخش از میان 11 اثر راه یافته به مرحله نهایی، سه اثر موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند و یک اثر هم شایسته تقدیر شناخته شد. پژمان نظرزاده از روزنامه اصفهان زیبا و ماهنامه برای فردا استان اصفهان برنده رتبه نخست این بخش شد. سحر حیدری نصیر از خبرگزاری آریا استان همدان و دنیا حیدری بیدواز از روزنامه جوان رتبه‌های دوم تا سوم را کسب کردند. اثر مجید فروغی از ماهنامه وقایع و خبرگزاری شفقنا شایسته تقدیر شناخته شد.

تیتر:

در بخش تیتر از میان 26 اثر راه یافته به مرحله نهایی، دو اثر توانستند رتبه‌های دوم و سوم را با رأی هیئت داوران به دست آورند. سیدعلیرضا شریفی از رهیاب نیوز استان خوزستان و پارسا بهمنی از خبر جنوب استان فارس به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

مقاله:

در بخش مقاله از میان 10 اثر راه یافته به مرحله نهایی، تنها یک اثر صاحب رتبه شد. مالک شیخی زازرانی از روزنامه وطن امروز استان اصفهان توانست رتبه سوم را از آن خود کند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =