ایسنا نوشت: گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" اعلام کرد که محمد الزواری مهندس تونسی همراه با تیم تولید این گردان‌ها قبل از جنگ فرقان در سال ۲۰۰۸ توانسته بودند ۳۰ پهپاد تولید کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یکی از سخنگویان گردان‌های قسام در برنامه "آنچه مخفی مانده است، بسیار بزرگتر است" در شبکه ماهواره‌ای الجزیره که قرار است راس ساعت ۱۰ شامگاه یکشنبه پخش شود، تصریح کرد که همزمان با آغاز جنگ علیه غزه در سال ۲۰۰۸، تیم تولید گردان‌های قسام به فرماندهی مهندس محمد زواری کار تولید ۳۰ پهپاد را به پایان رسانده بود.

زواری در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ مقابل منزلش در منطقه عین در استان صفاقس تونس به ضرب ۲۰ گلوله افراد ناشناس ترور شد.

جنبش حماس بلافاصله دشمن صهیونیستی را مسئول ترور زواری معرفی کرد و گفت که زواری یکی از مهندسان بارز گردان‌های قسام بود که سهم به سزایی در ارتقای پهپادهای این جنبش موسوم به "ابابیل" داشت.

تونس نیز از بازداشت پنج نفر به اتهام دست داشتن در ترور زواری و مصادره تجهیزاتی خبر داد که به احتمال فراوان در ترور او به کار گرفته شده بود.

محمد زواری یک مهندس هوافضای تونسی و متولد سال ۱۹۷۶ بود که در زمینه ارتقا و توسعه پهپادها فعالیت داشت.

او به عضویت گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در فلسطین درآمد و از طراحان اصلی پهپادهای حماس موسوم به ابابیل بود که در جنگ سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت.

زواری مدتی در سوریه بود و سپس پس از سقوط دولت زین العابدین بن علی در سال ۲۰۱۱ به تونس بازگشت و در نهایت روز ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۶ مقابل منزلش در شهر صفاقس ترور شد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =