عطر جشنواره گل وگلاب در ماسوله جنوب/ رونق گردشگری در روستای لایزنگان داراب

«خبرجنوب» نوشت: شاید کمتر گردشگری بداند که روستای لایزنگان داراب به ماسوله جنوب معروف است و دارای دشتی به وسعت 5 هزار هکتار گل محمدی است! روستایی در 45 کیلومتری شهر داراب که قرار است امسال جشنواره مردمی گل و گلاب در آن برگزار شود.

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، این جشنواره که به عنوان گردشگری رویداد معرفی مي شود، می تواند به اقتصاد و درآمدزایی این روستا کمک کند. روستای لایزنگان به ماسوله زیبای جنوب مشهور است، روستایی کوهستانی که از شمال به شهرستان نی ریز، از جنوب به روستای نوایگان و قلعه بیابان، از شرق به کوهستان بخش رستاق و از شمال غرب به روستاهای شکرویه و مروارید متصل میباشد و در جنوب شرقی استان فارس و شرق داراب قرار دارد.
روستای لایزنگان به طور کامل شرایط و اوضاع جوی و اقلیمی یک نقطه میان کوهی را داراست و از نقاط سردسیر شهرستان محسوب میگردد.
اين روستا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عمده گل محمدی در استان فارس و ایران است و بالغ بر 5هزار هکتار گلستان دیم محمدی و حدود ۵۰۰ هکتار گل محمدی آبی دارد.
باغها سهم عمدهای را در زیبایی و گردشگری روستاي لايزنگان برعهده دارند، به خصوص از اوایل فصل بهار تا اوایل فصل پاییز که قابلیت تنوع و سیاحت را دارا میباشد. از جمله باغهای این روستا می توان به باغکر، چاه زرد، چاه ریگو، بیشه، کل خوش، آب کشکو، گلو آبک، گلو غرفته، گلوارهای، قرقوس، سسنک، نیگو و... اشاره کرد.
آن طور که دبیر هیات امنای انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه ریزی ها، جشنواره مردمی گل و گلاب لایزنگان در این روستا، اوایل خردادماه برگزار خواهد شد.
محمدباقر مهاجر با بيان اينكه جشنواره گل و گلاب تاثير بسزايي در معرفي روستاي هدف گردشگري لايزنگان دارد، افزود: يكي از ويژگي هاي اين روستا، وجود دشت گل هاي محمدي به صورت ديم، همچنين پلكاني بودن اين روستاست كه هنوز ناشناخته باقي مانده است.
به گفته وي، روستاهاي لايزنگان و نوايگان در شهرستان داراب جزء روستاهاي هدف گردشگري محسوب مي شود كه بي شك برگزاري چنين جشنواره هايي مي تواند به شناخت اين مناطق به گردشگران كمك شاياني كند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، جشنواره مردمي گل و گلاب لايزنگان با هدف معرفي پتانسيل هاي بالقوه و بالفعل روستا و با اجراي ويژه برنامه هايي چون برپايي نمايشگاه و بازارچه هاي صنايع دستي و بازارهاي محلي و غذاهاي سنتي به مدت يك روز برگزار خواهد شد.
در ادامه اين گفت وگو هم معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس به خبرنگار ما گفت: جشنواره هايي چون گل و گلاب ميمند و لايزنگان و يا گل نرگس كازرون، همچنين انار فاروق در مناسبت ها و فصول خاص برگزار مي شود كه در واقع گردشگري رويداد محسوب مي شود.
سيدمويد محسن نژاد اضافه كرد: گردشگري رويداد شاخه اي از گردشگري است كه به يك اتفاق خاص در يك مكان و زمان خاص معطوف مي شود و در واقع تك مكاني و تك زماني بودن آن، اين نوع گردشگري را ايجاد مي كند.
وي ادامه داد: رويدادهاي مناسبتي در استان فارس بي شمار است و بايد از اين رويدادها براي جذب گردشگر نهايت بهره را برد كه به طور حتم با برپايي چنين جشنواره ها و نمايشگاه هايي، گردشگري در استان رونق ميگيرد.
محسن نژاد با اشاره به اينكه در آينده اي نزديك تقويم گردشگري رويداد در فارس تهيه خواهد شد، افزود: هم اينك در حال شناسايي رويدادهاي فرهنگي، هنري، تاريخي و طبيعي استان هستيم و پس از جمع بندي ها در دل تقويم گردشگري استان جاي خواهد گرفت.
معاون گردشگري فارس در ادامه، برگزاري جشنواره گل و گلاب لايزنگان داراب را يك فرصت طلايي براي معرفي شهرستان و جاذبه هاي منحصربه فرد تاريخي و طبيعي آن دانست و گفت: با توجه به اينكه لايزنگان يكي از روستاهاي هدف گردشگري فارس است و داراي اقامتگاه بوم گردي است مي تواند مقصد مناسبي براي گردشگران ورودي به شهرستان داراب باشد.
محسن نژاد اضافه كرد: شهرستان داراب از تنوع و تعدد جاذبه هاي گردشگري و تاريخي منحصربه فردي برخوردار است و برپايي چنين جشنواره هايي مي تواند به شناخت بيشتر گردشگران از اين جاذبه ها كمك كند.وي همچنين بر لزوم برگزاري چنين جشنواره هايي در شهرستان هاي استان تاكيد كرد و افزود: تا چندسال گذشته جشنواره گل و گلاب تنها در شهر ميمند فيروزآباد برگزار مي شد و گردشگران از وجود دشتهاي گل در شهرستان داراب بي خبر بودند كه هم اينك با برپايي چنين جشنواره اي، اين شهرستان نيز معرفي مي شود و بي ترديد شاهد رونق اقتصادي و گردشگري در منطقه خواهيم بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =