واکنش رئیسی به منتقدانش/از خادمی امام‌رضا به عرصه خدمت به مردم آمدم/یادی از قاسم سلیمانی در تلویزیون

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی نخستین نامزد ریاست جمهوری بود که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت و بار دیگر از شعارهایش برای اشتغال و مسکن میلیونی سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین، او با اشاره به اینکه زندگی‎اش با طعم فقر و نداری همراه بوده است، اظهار داشت: من به عنوان کسی که فقر را چشیده‎ام، مردمی که در این شرایط به سر می‎برند را درک می‎کنم. در سالی که توفیق خدمت در آستان مقدس حرم امام رضا (ره) را داشتم؛ از نزدیک با مردمی که درآمدشان فقط یارانه دریافتی است، آشنا شدم. آمار رسمی نشان دهنده 12 درصد بیکاری است اما در میان جوانان قریب به 40 درصد بیکارند. بسیاری از مفاسد و طلاق و آسیب‎های اجتماعی ناشی از همین بیکاری است.

وی بر این اساس بر لزوم رفع بیکاری و توجه به وضعیت معیشتی مردم سخن گفت و افزود: مگر ممکن است نتوان مساله فقر و بیکاری را در این کشور حل کرد؟ عزیزان بسیاری به ما مراجعه کردند که با توجه به تجربه‎ام در احقاق حق مردم، در جایگاه آسیب زدایی قرار بگیرم. مردم این روزها از آسیب‎های اجتماعی و مفاسد رنج می برند. این شرایط قابل تحمل نیست و باید این شرایط متناسب با خواست مردم و آموزه‏‎های امام تغییر کند. توجه به محرومان و مستضعفان، با همین امکانات و ظرفیت‎های موجود در کشور امکان پذیر است. با افزایش یارانه دهک‎های پایین می‎توان فقز مطلق را از بین برد. می‎توان مسکن میلیونی ساخت.

رئیسی در واکنش به انتقادهایی که به شعارهای وی درباره اشتغالزایی میلیونی و مسکن میلیونی شده است، گفت: این موضوع در برنامه ششم آمده است. اگرچه ممکن است برخی به جای لایحه، ترجیح می دادند که مجلس طرحی ارائه دهد و تصویب کند؛ اما همین موضوع مسکن و اشتغالزایی در قانون برنامه آمده است.

اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:

*هرگز ارتباطم را با مردم قطع نکرده ام. از دوره ای که طلبه بوده‎ام تا کنون و حتی در طول مدتی که مسئولیت قضایی داشتم. برای اینکه متوجه عملکردمان باشیم، بهترین کار ارتباط با مردم است.

*دولت اگر بخواهد با محرومین باشد و با فساد مقابله کند، باید از روحیه اشرافی گری دوری کند. پیام انقلاب مت ضد اشرافی گری است. اگر اشرافی گری میان مسئولین رسوخ کند، به یک مسابقه تبدیل می شود. مردم چه بکنند؟ حقوق های نجومی خلاف چیزی است که مردم انتظار دارند. مردم انتظار پرداخت های نجومی را ندارند.

*دولتی می تواند نظام سلامت اداری برپا کند که خودش سالم باشد و زندگی محرومان را درک کند.

*{در پاسخ به اینکه اگر با مفسده ای روبرو شوید، با آن چه می کنید؟} با اصلاح ساختارهای ناسالم اصلا کسی نمی تواند مرتکب جرم شود. نظام بانکی باید به گونه ای اصلاح شود که اصلا امکان اختلاس نباشد. اولین رسالت دولت، اصلاح ساختارهای فسادزا است. این خواسته مردم است و باید گام اول دولت باشد.

*اگر کسی مرتکب فساد شد؛ قبل از هر کسی رئیس دولت باید مدعی وی شود. رئیس دولت و وزرایش باید روحیه ضد فساد داشته باشند تا فساد در هیچ جا لانه نکند. نمی توان گفت یک شبه همه معصوم شوند. اگر نزدیکترین افراد خدای نکرده دچار فساد شود؛ عدالت ایجاب می کند که با وی برخورد شود. اولین مسئول رئیس دولت است و پس از آن دستگاه قضا باید وارد شود.

*در سالهای قبل که موضوع یارانه‎ها مطرح شد؛ ضریب جینی حاکی از کم شدن فاصله طبقاتی بود اما هم اکنون این فاصله طبقاتی بیشتر شده است. اگر شاهد توزیع عدالت باشیم، مردم هم راضی خواهند بود.

*تعهد ما به ملت بزرگوار ایران آن است که بنیان یک دولت انقلابی توام با عقلانیت را بگذاریم. در دو سه ماه آخر دولت، دولت را برای انجام وظایفش فعال نمی کنم بلکه از روز اول از این فرصت برای گره گشودن از مشکلات مردم استفاده می کنیم. تعهد ما برای کار و تلاش شبانه روزی خواهد بود. منظورمان از کار دوری از باند بازی، قوم وخویش بازی و حزب بازی و همه آن چیزی است که مردم از آم گلایه مند هستند. منظورمان از کار آن است که کشور دچار بحران بیکاری نباشد. زمان دادن وعده و عمل نکردن به آن پایان یافته است.

*کرامت یعنی اینکه پدری در مقابل خانواده اش شرمنده نشود. کرامت برای آن است که کارگران شاغل بی کار نشوند. هر قراردادی باید با عزت و کرامت ملت ایران باشد. این می تواند همان کرامتی باشد که زنان و مردان و فرهنگیان و جوانان انتظار دارند. 

*امروز مردم برای اینکه شغل و درآمد داشته باشند نباید تحقیر شوند. باید دولتی تشکیل شود که کرامت آفرین باشد و ارزش های جمهوری اسلامی را برای مردم تامین کند. این کار با منویات امام (ره)، هدایت‎های رهبری و خواسته مردم قابل دسترسی است.
*دستگاه های اجرایی باید با دیگر دستگاه ها همکاری داشته باشند. استقلال قوا به این معنی نیست که قوا از هم جدا باشند. قوا باید با هم تعامل داشته باشند تا فساد حل شود. لازمه این امر، کار جمعی و حکومتی کردن تعامل همه قوا با یکدیگر است و ناهماهنگی ها باید بین قوا حل شود.
*اگر هر روز دولت بگوید که "فساد- فساد" مثل این است که مدام بگوییم "دزد -دزد"! اینگونه بیشتر مردم نگران می شوند. ما باید مدیران متخلف را به دست قانون بسپاریم. وظیفه یک رییس دولت آن است که به جای اینکه مردم را نگران کند؛ به آن ها گزارش بدهد. دولت باید خواسته های قانونی را تحقق ببخشد. ما باید به مردم بگوییم که چه کاری انجام داده ایم نه اینکه چه کاری قرار است، انجام شود. دولت باید درباره کسب و کار و شغل و تحصیل به مردم اطمینان بدهد. مردم می خواهند که مدیران حقیقتا مشکل گشا باشند. 

*لازمه اصلاح، نقد پذیری است. گاهی ممکن است کسی توجه نداشته باشد. وقتی یک رسانه‎ای نقدی می‎کند، این یک فرصت است نه تهدید یا مشکل. نباید از رسانه ها و نمایندگانی که دولت را نقد می کنند شکایت کنیم. البته نقد باید منصفانه باشد. رسانه ها و فرهیختگان در راس اصلاح امور هستند چون درد جامعه را می فهمند و می توانند در اصلاح امور کمک کنند. آنچه دولت ها را از فساد دور می کند، همین نقد منصفانه است.

*مشکل جوانان را باید بررسی کنیم. در مشهد جوانان مشکل مسکن داشتند. خوشبختانه ما زمینه 600 مسکن را در مشهد از سوی آستان آغاز کردیم. اول باید مشکل مسکن جوانان را حل کنیم بعد سراغ ازدواج برویم. اگر مسکن مهر مشکلی داشت باید مشکلش را حل کرد. نه اینکه مردم فرش و طلای همسرشان را بفروشند و منتظر مسکن مهر باشند که دیوارهایش بالا برود!

*در سال اول دولت، مسکن مهر را تحویل می دهیم. در نظر داریم برای جوانان مساله شغل و تسهیلات و مسکن را حل کنیم. با دولت کار و کرامت تمام این دغدغه ها انشالله پایان می یابد.

•  فضای مجازی را باید درک کرد چون تمام شئونات و لایه های زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. پس کاملا باید این فضا را باور کرد و از بسیاری از حسن های آن همچون دسترسی به اطلاعات در رفع مشکلات استفاده کرد. هند و پاکستان و بسیاری از کشورها خودشان توانستند با همین فضای مجازی مشکلاتشان را حل کنند. ما باید تولید نرم افزار ایجاد کنیم. شغل ایجاد کنیم. باید در همین فضای مجازی شغل ایجاد کنیم. حتما نباید در چنین فضایی اجازه مسائلی همچون توزیع مواد مخدر یا ورود به حریم خصوصی داده شود. آنچه حریم فضای خصوصی را تهدید می کند، نباید باشد. فضای مجازی برای ایجاد اشتغال و کار و شفاف سازی اقتصادی و برای جلوگیری از فساد های اداری کار برد دارد.

• کشور و انقلاب ما فرهنگی است. آنچه مظلوم تر است در فرهنگ، هنر است. ابعاد هنر باید مورد توجه قرار بگیرد. هنر همواره توأم با حکمت و تعقل بوده است. آثار هنری، شاعران، فرهیختگان، تمدن ایران، سینما، شعر باید مدیریت شود؛ نه آنکه از بیرون مدیریت شود. ما هنرمندانی داریم که می توانند در این عرصه موثر باشند. خودشان می توانند در مدیریت امور صاحب نقش باشد. دولت هم به عنوان ناظر می تواند نقش ایفا کند. اگر برای نجات سینما گام هایی برداشته شود، فرهیختگان و جوانان ما مدد خواهند کرد. جلوه هنر و معنویت در حرم امام رضا نمایان است. حتما در هنر هفتگانه برنامه دارم. در حوزه سینما باید کار شود تا در جایگاه بالا قرار گیرد.

• ما هم آموزش عالی، هم بازار و هم سیاست داریم؛ ابعاد مختلف را باید با هم مرتبط کنیم. باید بین آموزش عالی و بازار کار ارتباط بسیار عمیقی برقرار شود تا فارغ تحصیل سریع به بازار کار بیاید. باید وزارت خارجه حس اقتصاد مقاومتی بگیرد یعنی برای تحقق این هدف در تمام دنیا دنبال ظرفیت باشد. باید بین سیاست داخلی و خارجی، علم و دانشگاه و بازار ارتباط تنگاتنگی برقرار کرد. تا هر کدام در این چرخه بتوانند نقش ایفا کنند.

• من وضعیت خیلی کشورها را مطالعه کرده‎ام، حالا نمی‎خواهم اسامی‎شان را بگویم. همه کشور توسعه یافته این حس را گرفته‎اند که باید پیوند بازار، سیاست و آموزش عالی شکل بگیرد. همه باید این حس را داشته باشند. 

*امروز جوانان ما  در جبهه ها و در جای جای کشورهای اسلامی در مقابل دشمن ایستادگی و قدرت آفرینی می کنند. مردم ما از هر سلیقه ای که هستند برای انقلاب و نظام فرو گذار نیستند. پیام دادن به دشمن  با این مضمون که تحریم ها برای کشور کارساز بوده است، دشمن را  در ایجاد تحریم ها بیشتر تهییج می کند و تحریم ها را افزایش خواهند داد.

*کشور ما باید اقتدار سیاسی و اقتصادی داشته باشد. اگر اقتصاد ما مقاومتی شد و وحدت و انسجام داشتیم یقین بدانید آمریکا کاری نمی تواند بکند. ما دیدیم که در خلیج فارس جوانان ما متجاوزان را دست بسته آوردند و در چه وضعیت تحقیر آمیزی قرار دادند. ما باید دشمن را وادار به عقب نشینی کنیم.

*ما هرجا که با عزت و با تکیه بر قدرت خدادادی و ملت ایستادیم، آنجا عرصه ایستادگی بود. امروز امریکا از نام ایران می ترسد و این به خاطر اقتدار و عزت ما است. 

*در این عرصه آمدن، برای خدمت گذاری است. همه ملت بدانند من از خادمی حضرت رضا به عنوان خادم ملت در این عرصه آمده ام و به هیچ عنوان زخم زبان ها و تبلیغات ناصواب ما را نمی ترساند و مانند استاد شهید بهشتی از میدان به در نخواهیم شد. اگر سردار دلاور ما سردار سلیمانی در مجاهدت خسته شد، ما هم خسته خواهیم شد. 

*برای نظام فقر و بیکاری زیبنده نیست. ما قادریم فقر را از چهره زیبای کشور بزداییم، مشکل بیکاری را حل کنیم و فساد را ریشه کن کنیم. انشاءالله. 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =