ایرنا نوشت: یک هیات از جریان صدر ، بعد از ورود به اقلیم کردستان عراق، با مسعود بارزانی رئیس اقلیم و هیات حزب دمکرات کردستان عراق، بطور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد و سند چشم انداز ویژه مقتدا صدر را در خصوص عراق بعد از داعش، اصلاح قانون انتخابات و طرح آشتی ملی تسلیم بارزانی کرد.

بدنبال این دیدارها در روز شنبه، نمایندگان دو طرف در کنفرانسی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق با اشاره به سخنان اخیر سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان، بزرگترین جریان سیاسی عراق درباره موضوع همه پرسی در کردستان عراق گفت: ما انتظار چنین مواضعی را از سید عمار حکیم نداشتیم.


وی در این خصوص تصریح کرد، سید عمار حکیم از کجا می داند اسرائیلی ها از دولت کردی در کردستان عراق حمایت می کنند؟ ما روابط خوبی با کشورهای اسلامی داریم، ضمن اینکه تاکید می کنیم ما برای رسیدن به خواسته هایمان از کسی اجازه نمی گیریم.


به گزارش ایرنا، حکیم در سفر به قاهره در گفت وگو با یک شبکه مصری، گفته بود که در منطقه هیچ دولتی به غیر از اسراییل، از ایده استقلال کردستان عراق حمایت نمی کند.
فاضل میرانی در ادامه این کنفرانس خبری ، با مثبت ارزیابی کردن دیدار با هیات صدری ها و اشاره به طرح مقتدا صدر، افزود: ما پیشنهادات دوستان صدری را با رئیس و نایب رئیس حزب بررسی خواهیم کرد، ولی ابتدا به ساکن موافقت شد دو کمیته مشترک تشکیل شود.


فاضل میرانی گفت: یکی از این کمیته ها وظیفه بررسی قانون انتخابات را برعهده خواهد گرفت و دو طرف پیشنهادات خود را در خصوص انتخابات مطرح می کنند و می کوشند قانونی تصویب شود که کسی در انتخابات عراق خود را متضرر نبیند.
دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق با مثبت ارزیابی کردن این نشست تاکید کرد آنها به دیدارهای مشترک و روابط مشترک ادامه خواهند داد و پیشنهادات طرح شده را منطقی و مشروع می دانند.


صباح الساعدی عضو هیات صدری ها نیز با اشاره به روابط تاریخی و مشترک حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست بارزانی و جناح صدر گفت: به اعتقاد ما این روابط می تواند پاسخی برای مشکلات کنونی و آینده پیش رو در عراق داشته باشد.
وی افزود: ما به نمایندگی از جناح صدر آمدیم تا در خصوص اصلاح قانون انتخابات و عراق بعد از داعش با همدیگر گفت وگو کنیم.
این مقام عضو هیات صدری ها تصریح کرد عراق در حال پشت سر گذاشتن مرحله خطرناکی است و این نیاز مبرم به توافق سیاسی بین مردم و احزاب سیاسی در عراق دارد.
صباح الساعدی در خصوص محتوای پیشنهادات هیات صدری ها به گروه های کردی، اظهار داشت:ما در تلاش هستیم تا با تشکیل کمیته مستقل انتخابات در عراق، قانون مناسبی بە منظور برگزاری سالم انتخابات طراحی و تدوین شود تا تحت تاثیر بازی های سیاسی در عراق نتایج انتخابات تغییر نکند.


در خصوص عراق بعد از داعش نیز با اشاره به اینکه این هیات از کمپ های اسکان آوارگان بازدید خواهد کرد گفت: در این خصوص می کوشیم ضمن فراهم کردن زمینه های آشتی ملی در عراق بعد از داعش، کمک های بین المللی برای بازسازی این مناطق جذب کردە و در این مسیر به سیاست های دوره قبل باز نخواهیم گشت.
هیات صدری ها به ریاست احمد صدر برادر زاده مقتدی صدر روز شنبه برای دیدار با مسعود بارزانی و روسای احزاب کرد عراقی و جلال طالبانی وارد اربیل شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =