خرید و فروش نوزادان زنان معتاد تأیید شد/ اگر قانون اجازه دهد آمار دانش‌آموزان معتاد گزارش می‌شود

مهر نوشت: قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تایید خرید و فروش نوزادان زنان معتاد خبر دادو گفت:اگر مبادی قانونی اجازه بدهند آمار و اطلاعات درباره آمار اعتیاد دانش اموزان معتاد ارایه می‌شود.

علی مویدی در نخستین نشست خبری در سال ۹۶ با ارایه آمار فعالیت های ستاد در سال ۹۵ و همچنین دستاوردهای طرح نوروزی ستاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده با همفکری اصحاب رسانه یک کارنامه شفاف و روشن و بدون ابهام به مردم ارایه کند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بخش کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی افزود: یک سال پر کار در سال ۹۵ را پشت سر گذاشتیم سال ۹۵ سالی پر از موفقیت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر بود و این موفقیت مرهون ارایه اخبار به صورت به جا به مردم و اطلاع رسانی درست به شهروندان رقم خورد امیدوارم در سال ۹۶ هم همکاری اصحاب رسانه در بحث مبارزه و پیشگیری از اعتیاد در جامعه همچنان ادامه داشته باشد.

مویدی گفت: در سال ۹۵ رویکرد اجتماعی شدن مواد مخدر را دنبال می کردیم با ایجاد یک دغدغه در بدنه حاکمیت و انتقال آن در بین احاد جامعه تحرکی عظیم را در بین مردم شاهد بودیم که باعث فعالیت های به جایی در امر اعتیاددو مبارزه با مواد مخدر رفموزد و بستر سازی مناسبی برای حضور مردم و مراکز علمی و آزمایشگاعی در امر مبارزه با مواد مخدر را رقم زد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تکیه بر توانمندی های دولتی و حکومتی به ویژه در بحث اعتیاد با وجود گستره آسیب های اجتماعی آن امکان پذیر نیست، گفت: امروزه بحث رویکرد اجتماعی شدن مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده ایم و با بهره مندی از منویات مقام معظم رهبری توانستیم گام های بلندی را برداریم و برای اولین بار بیش از ۴۲ درصد شاهد افزایش اقدامات پیشگیری در سطوح مختلف جامعه برای کاهش اعتیاد هستیم که این آمار بی نظیر است.

مویدی گفت: امروز برای همه سطوح جامعه از مهد کودک تا دبیرستان و دانشگاه بسته های آموزشی منطبق با استانداردهای بین المللی داریم تا جایی که رویکرد اجتماعی شدن مواد مخدر به تایید سازمان ملل رسیده و خوشبختانه به یک بسیج همگانی در امر مبارزه با مواد مخدر رسیده ایم. امروز نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا به مواد مخدر مبتلا هستند روند اعتیاد در دنیا رو به افزایش است. بیشترین قربانی و تلفات انسانی را اعتیاد به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در بحث مقابله به دلیل همجواری با افغانستان و پاکستان اقدامات مقابله ای برای مسدود کردن مرز توفیقات خوبی داشتیم و ۷۰۵ تن انواع مواد مخدر کشف شده که رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد و نشان می دهد در امر مقابله، مرزبانان ما همچنان با این مافیا در حال جنگ هستند و یک لحظه غفلت نکرده اند. جا دارد از جانفشانی های مرزبانان عزیزمان تشکر کنیم.

مویدی افزود: در سال ۹۵ در بحث درمان شاهد حرکت جدیدی بودیم در بحث معتادان متجاهر ۴۰ هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم و در پایان سال در ۱۲ استان طرح جدیدی را طراحی کردیم و در ایام نوروز همکاران ما در دستگاه های مقابله ای، بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر و ۸ هزار خرده فروش را ساماندهی کردند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه مشارکت های مردمی یک نشست ملی داشتیم که ۱۰۰۰ سازمان مردم نهاد در آن شرکت کردند که توفیقات خوبی برای برنامه ریزی فعالیت های آنها انجام شد.

وی به برگزاری نشست دیگری که به صورت بین المللی برگزار شد اشاره کرد و گفت: این نشست با برنامه ریزی و پس از آن با چگونگی استفاده از دستاوردهای آن روبه رو بودیم نشست دیگری که با حضور ۲۰ کشور همسایه و منطقه ای انجام شد که آن نشست هم دستاوردهای بزرگی در سازمان ملل برای ایران رقم زد.

مویدی افزود: امسال نیز تاکید ما بر انجام فعالیت های پیشگیرانه در بین دانش آموزان است برنامه ای داریم که که با آموزش مربیان دانش آموزان و خانواده ها یک تولید فکر داشته باشیم که دانش آموزان با آگاهی از ورود به ورطه اعتیاد جلوگیری کنند در حال حاضر در ۱۲ استان این طرح اجرا شده است و دو میلیون دانش آموز این آموزش ها را فرا گرفته اند. امیدواریم ور سال ۹۶ بیش از بیست استان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

وی همچنین به تدوین کتابی با عنوان «پیشگیری اولیه از اعتیاد» خبر داد و گفت: این کتاب به زودی از سطح ابتدایی تا دبیرستان در مدارس کشور تدریس خواهد شد. در دوره اول متوسطه هم کتابی تدوین شده است که در بحث توانمند سازی دانش آموزان برای سلامت آنها کارهای مبنایی انجام شده است. این کتاب توسط معالمان تدریس می شود.

مویدی ادامه داد: همچنین کتاب دیگری تدوین شده که برای دوره دوم متوسط و دبیرستان است که می تواند برای این بخش از سنین نوجوانان نقش بسزایی در کاهش ابتلا به اعتیاد دارد در مقطع دانشگاهی هم در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دو واحد درسی تنظیم شده است که به صورت عمومی دانشجویان باید این درس را بگذرانند. امیدواریم این کتابها برای سال ۹۶_۹۷ به دست دانش آموزان برسد.

وی درباره معضل خرید و فروش نوزاد زنان معتاد به ویژه در محله شوش تهران گفت: ما از قبل اخباری را در این زمینه داشتیم بعد از رسانه ای شدن این مبحث از سوی عضو شورای شهر دو تیم مجرب برای شناسایی دیگر مناطق آلوده در شوش اعزام شدند و یک تیم هم موظف به شناسایی افرادی شد که به عنوان دلایل اقدام به ترغیب زنان معتاد به بارداری می کنند. اما به آن کیفیتی که در گزارش ها مطرح شد نبود با این حال این کلونی ها مشخص شد و برخوردهای لازم صورت گرفته است. در آینده ای نزدیک نتایج برخورد با انها به مردم ارایه می شود.

سردار مویدی درباره جمع آوری معتادادن متجاهر در محله هرندی و پراکنش این معتادان در همه شهر و به ویژه در حاشیه اتوبان ها گفت: پدیده ای که ما در سطح کشور با آن رو به رو هستیم منحصربه ایران نیست در خیلی از کشورها و در پایتخت های دیگر کشورها هم معتاد متجاهر وجود دارد اما این باعث نمی شود ما معتادان را در سطح شهر رها کنیم رویکرد ما ساماندهی این افراد است هر چقدر به آخر ۹۵ نزدیک شدیم نظم و رسیدگی به معتادان متجاهر بهتر و بیشتر میشد. اوج این همدلی در ایام نوروز بود که بخش اعظمی از نقاط آلوده پاکسازی شده و در حال حاضر بیش از بیست هزار نفر معتاد متجاهر در حال نگهداری هستند که این رقم در طول سه سال گذشته بی نظیر بوده است.

مویدی افزود: اعتیاد یک پدیده چند عاملی است و در شکل گیری و مهار و صیانت از آن ممکن است هر امری دخیل باشد لذا سعی ما براین است که این معتادان از سطح شهر جمع اوری شوند. امروز در تهران ۱۰ هزار نفر ظرفیت سازی کرده این که این مهم در سایه شهرداری ،بهزیستی، پلیس و... دخیل بوده اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دستگیری سرشاخه توزیع شیشه و کشف ۷۰ کیلوگرم شیشه از مخفیگاه او گفت: این مورد در فرودگاه امام خمینی (ره) شناسایی شد و جزو قاچاقچیانی بود که خیلی وقت بود زیر نظر بود و با دستگیری او اتفاق مهمی در امر مبارزه با قاچاق فروشان رخ داد.

وی درباره هزینه نگهداری معتاد متجاهر گفت هزینه نگهداری معتادان متجاهر بسیار سر سام آور است قانون می گوید یک معتاد باید سه ماه نگهدلری شود تا خانواده مسئولیت او را بپذیرد. معتادان دو نوع هستند یکی با پای خودش به کمپ مراجعه می کند دسته دوم خانواده طردش کرده و در خیابان است این معتاد متجاهر است بعد لز ترک اگر خانواده مسئولیتش را بر عهده بگیرد دیگر موردی ندارد ۳۰ درصد از کسانی که به عنوان معتاد متجاهر دستگیر شده اند سابقه سرقت داشته اند و سوء سابقه وقتی ۱۶ هزار نفر معتاد را ساماندهی کردیم در برخی از شهرها سرقت مهار شد. لذا ساماندهی معتادان متجاهر بخش اعظمی از مشکلات ما را ساماندهی کرد .

مویدی گفت: متاسفانه به لحاظ عدم همکاری کشورهایی که در افغانستان مستقر هستند ما امروز هیچ گونه رفتاری که نشان بدهد در افغانستان بحث کشت خشاش در حال مهار و یا توقف است وجود ندارد به لحاظ نزولات آسمانی در سال ۹۶ می توانیم بر اساس اطلاعات دریافتی شاهد رکورد تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم که جهان را در بحث مواد مخدر با یک بحث جدی روبه رو می کند.

مویدی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: شیوع شناسی در بین دانش آموزان انجام شده است اگر مبادی قانونی اجازه بدهند آمار و اطلاعات درباره آمار اعتیاد دانش اموزان معتاد ارایه می شود. آمار دانش آموزان معتاد نگران کننده نیست آماری که ارایه میشود درست نیست تلاشی که در بحث ارایه کتاب ها انجام می دهیم ایجاد امنیت روانی در بین دانش اموزان و خانواده های انهاست محیط دانش اموزی و دانشجویی حساس است.

وی ادامه داد: بحث همتایان در بهزیستی کلید خورده است امسال با همدلی ایجاد شده بین دستگاه ها نهاد ها و سمن هایی که با ما فعالیت می کنند را نیز زیر پوشش قرار میدهد تا معتادان بهبود یافته بار دیگر به چرخه اعتیاد بر نگردند.

مویدی درباره قرص های لاغری که پایه شیشه و مواد مخدر دارند گفت: در سال ۹۵ در زمینه برخورد با این معظل کارهایی انجام داده ایم در سال ۹۶ انشالله فعالیت ها و برخوردها با سازنده گان این قرص ها و همچنین آموزش افراد برای جلوگیری از استفاده از این قرص ها برنامه داریم پلیس فتا هم برنامه دارد که با این قرص ها مبارزه کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهرف درباره سگ های مواد یاب و استفاده از این سگ ها در امر یافتن مواد مخدر گفت: هم خودمان سگ هایی داریم که پرورش پیدا می کنند و هم سگ های وارداتی خریداری می کنیم در یکی از استان های شرقی کشور اقدامات فیزیکی در این زمینه انجام شده است که بتوانیم از این سگ ها به صورت تخصصی در کشور استفاده کنیم. تخصص استفاده از این سگ ها در کشورما بومی سازی شده است و جایگاه خیلی خوبی داریم. بومی سازی در زمینه پرورش سگ ها انجام شده و ادامه دارد.

وی گفت: دسترسی به مواد مخدر با اعلام زمان دقیق، کذب محض است و اصلا قابل مقایسه و اندازه گیری نیست. مصرف مواد مخدر هم نمی شود آمار دارد ما در کنار افغانستان هستیم که تولید کننده است. عددی که اعلام می‌شود تخمینی است. بعد از برجام به ما قول های مساعدی دادند از نظر تجهیزات. به ما قول هایی داده اند بعد از برجام فضا برای خرید وجود دارد باید منابع مالی آن تخصیص پیدا کند.

وی گفت: رسانه ها حذف اعدام را رسانه ای نکنند. نه مجلس و نه دولت در صدد برچیدن بحث اعدام نیست. اصلاحاتی در بحث مجازات قاچاقچیان است هیچ وقت اعدام حذف نمی‌شود اصلاحاتی در بحث اعدام صورت می گیرد. ستاد مبارزه با مواد مخدر با اصلاح قانون اعدام موافق است نه با حذف آن. شرایطی که برای چند کیلو منجر به اعدام فرد میشود شرایط تعیین می‌شود و اگر محقق نشود فرد قاچاقچی اعدام نخواهد شد.

وی دربا ه اتاق های امن گفت: اتاق های امن تجربه ای است که در برخی کشورها انجام می‌شود به عنوان اولیت در دستور کار ما نیست. باید درباره راه اندازی این اتاق ها تحقیقات بسیار زیادی انجام شود تا اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود: هر معتاد متجاهر بیش از ۱۰ هزار تومان در روز برای ما هزینه دارد که فقط هزینه خورد و خوراکشان است که به جامعه تحمیل می‌شود. رقم کلی برای تعداد معتادانی که جمع آوری می‌شوند ۳ ماه در کمپ نگهداری میشوند و هر روز مبلغ زیادی را به جامعه تحمیل می کنند. در کمپ ها کادر درمانی و قاضی وجود دارد سعی ما بر این است که استانداردسازی کمپ ها را در سال ۹۶ هم پیگیری کنیم.

۴۲۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    0 0
    چرا اعلام آمار دانش آموزان معتاد احتیاج به اجازه مبادی قانونی دارد؟؟