یکی از مخاطبان پرسیده چرا عوارض بزرگراهی به صورت دستی دریافت می‌شود و مردم، پشت گیت‌ها معطل پرداخت عوارض می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حقوق بزرگراهی یا عوارض بزرگراه ها، یکی از حقوق قانونی است که با مصوبه مجلس و بخشنامه وزارت راه و شهرسازی از مسافران و خودروهای عبوری دریافت می شود.
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم اینطور مشکل خود را درباره معطلی پشت گیت عوارضی بیان کرده: من همیشه از اتوبان قم یا ساوه رد می شوم واقعا نمی شود برای گرفتن عوارض یه فکری کرد ؟ نمی شود با چند تا دوربین عبور و مرور ماشینها را کنترل کرد؟ بعد روی عوارض ماشین ها این رقم رو اضافه کرد. چطور می شود جرایم را سریعا اعلام کنید ولی عوارض رو نمی توان. کلی بنزین پشت این گیت ها سوخت می شود.

برچسب عوارض الکترونیک تهیه کنید
در پاسخ به این مخاطب باید گفت چند سالی است عوارض عبوری بزرگراهی به صورت الکترونیک از مردم دریافت می شود. استفاده از سامانه‏ های هوشمند حمل و نقل یا ITS در کشور در حال رشد است. یکی از این سامانه‏ ها، ETC یا اخذ الکترونیکی عوارض است که نقش بسزایی در رفع مشکلات روشهای سنتی اخذ عوارض (توقف-پرداخت-دریافت رسید) ایفا می ‏نماید. در سالهای اخیر اقدامات گسترده ‏ای در راستای توسعه آن در کشور صورت گرفته و با توجه به گستردگی امور و وجود عوامل و نهادهای مختلف درگیر همچنان این اقدامات ادامه دارد. در این طرح صاحب وسیله نقلیه با خرید یک برچسب(Tag) و شارژ آن و چسباندن آن بر شیشه جلوی اتومبیل بدون توقف از دروازه ETC عبور می‏ نماید و بصورت خودکار مبلغ عوارض از حساب آن کسر مي‏شود.


نحوه عملکرد سیستم اخذ الکترونیکی عوارض (ETC)
خودرويي كه محل تعيين شده ETC در آزادراه عبور مي کند حسگري را تحريك كرده، حسگر نيز سامانه را فعال مي‏كند و اقدامات زیر انجام می‏شود :
1- كنترل Lane يك كد شناسايي واحد تراكنش توليد مي‏کند.
2- قرائتگر عمليات خواندن «برچسب الكترونيكي عوارض» نصب شده روي شيشه خودرو را انجام می‏دهد.
3- تصوير پلاك خودرو توسط دوربين مخصوص گرفته مي شود.
4- سيستم OCR شماره پلاك خودرو را شناسايي می‏ کند.
5- سيستم کنترل Lane داده‏هاي تردد را به سرور مستقر در ايستگاه عوارضي ارسال مي‏كند.
6- سپس سرور مستقر در ایستگاه عوارضی نیز داده‏های دریافتی از خطوط ETC را تجمیع و به فرمت مشخص از طريق خطوط ارتباطي تامين شده به سامانه مركزي ارسال مي کند.
7-در آنجا سرور، مبلغ عوارض را براي آن خودرو محاسبه و به طور خودكار از شارژ برچسب كسر مي کند.
8- لیست خودروهای متخلف از طریق وب سرویس برای مرکز فاوا ناجا ارسال می‏شود.

مزاياي استفاده ار پرداخت الكترونيكي

در قالب اين طرح ، رانندگان مي توانند با تهيه يك چسب پرداخت الكترونيكي عوارض و نصب آن پشت شيشه خودروي خود از تمامي مزاياي اين طرح شامل موارد زير بهره مند شوند :
روان سازي ترافيك آ‍زادراه ها ازطريق عدم نياز به توقف خودروها در محل ايستگاه هاي عوارضي
احساس آرامش خاطر و رضايت مندي در رانندگان با كاهش زمان توقف خودروها
عبور بدون توقف از خطوط اختصاصي اين پروژه درمحل ايستگاه هاي عوارضي در نتيجه كاهش زمان سفر و مصرف سوخت
كاهش ميزان آلودگي هوا و ديگر مشكلات زيست محيطي در ايستگاه هاي اخذر عوارض
حذف نياز به همراه داشتن پول نقد هنگام عبور از آزادراه ها و پرداخت پول نقد و امكان مديريت تعداد عبور و پرداخت ها با مشاهده
كاهش مشکلات ایمنی ناشي از تصادفات در ایستگاه‏های اخذ عوارض
انجام تراكنش هاي مرتبط از طريق درگاه اينترنت و در نتيجه كاهش مصرف كاغذ

 


46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    12 0
    به استحضار برسونم که تا جایی که اطلاع دارم فعلا فقط آزاد راه پردیس ، قم و بندر امام گیت الکترونیک فعال دارن و عملا در سفرها داشتن برچسب کمکی به تسریع در عبور از گیت نمی کنه.
    • علی A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      6 0
      مضافا این که قیمت یک برچسب خام بدون شارژ بیست هزار تومنه. دیگه این که با وجود ماشین‌زرنگ‌ هایی که میان توی گیت الکترونیک و بعد شروع می کنن راه گرفتن خط ماشین های کناری، عملا رسیدن به گیت الکترونیک کلی زمان بره.
  • حمید IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    4 0
    من به اشتباه از عوارضی قم از قسمت الکترونیکی رد شدم و بلافاصله اس ام اس برام اومد که 72 ساعت فرصت داری بر چسب رو بخری و عوارض پرداخت کنی، در غیر اینصورت جریمه میشی.حالا من رفتم و برچسب رو 25000 تومان خریدم ولی جالب که هیچ عوارضیی از نحوه چسباندن و یا حتی برچسب خبر ندارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    4 0
    راست ميگن دوستان...با اين وضع مسخره كه ملت پشت گيتها معطل ميشنمن خودم الان حدود دو سال هست از عوارض الكترونيك استفاده ميكنم ولى مسئله اين هست كه تنها در دو يا سه اتوبان از اين دوربينها وجود دارهو در همون اتوبانها هم تنها يك دوربين و خيلى از افراد كه اطلاع ندارن دوربين هست ميرن تا انتهاى لاين عوارض الكترونيكى و وقتى متوجه ميشن تازه اونجا سر ماشين رو كج ميكنن و خودشون براى اينكه وارد صف كنارى بشن باعث ايجاد صفى اضافه و ترافيك بيشتر ميشن...ايكاش مسئولين محترم حمل و نقل و ترافيك كه از اين بزرگراهها درآمد كلان در ميارن كمى بيشتر به فكر رفاه مردم باشند و لااقل تعداد دوربينها و اتوبانهاى بيشترى از عوارض الكترونيك استفاده كنند و فرهنگ سازى رسانه اى بيشتر براى مردم صورت بگيره...ممنون