ایرنا نوشت: حمله موشکی بامداد جمعه آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه، با واکنش متفاوت منتقدان و حامیان اروپایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رو به رو شد بطوری که منتقدانش از این حمله حمایت و حامیانش انتقاد کردند.

رهبران اروپایی سطوح متفاوتی از حمایت را از حملات بامداد جمعه آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه ابراز کردند. واکنشها از سوی دولت های اتحادیه اروپا و همسایگان آنها، از حمایت ضمنی و ابراز 'قابل درک بودن حمله' تا استقبال و حمایت کامل در نوسان بود.

 اتحادیه اروپا: هدف حمله موشکی 'قابل درک' بود
'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا به اطلاع اتحادیه اروپا رساند که بر اساس ارزیابی آنها مبنی بر اینکه رژیم سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، آمریکا اقدام به حمله به پایگاه الشعیرات با هدف قابل درک جلوگیری و بازدارندگی از گسترش و کاربرد سلاح های مرگبار شیمیایی، کرده است.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا اعتقاد راسخ دارد که مناقشه سوریه، راه حل نظامی ندارد و همچنین به وحدت ، حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال کشور سوریه متعهد است.

'ژان کلود یونکر' رییس کمیسیون اروپا نیز در بیانیه ای گفت که کاربرد سلاح شیمیایی 'باید پاسخ داده شود' و افزود: این حمله (موشکی آمریکا) اقدامی برای جلوگیری از حملات شیمیایی بیشتر در سوریه بوده است. وی خاطرنشان کرد که تضمین هایی از آمریکا دریافت کرده مبنی بر اینکه این حملات محدود هستند.
'دونالد توسک' رییس شورای اروپا نیز با حمایت از حمله موشکی آمریکا به سوریه ، در توییتر نوشت: این اقدام نشان دهنده عزمی علیه حمله شیمیایی به غیرنظامیان است و اتحادیه اروپا با آمریکا برای پایان دادن به بی رحمی ها در سوریه کار خواهد کرد.

حمایت کامل انگلیس از حمله موشکی به سوریه
انگلیس که بنا به گزارش رسانه های غربی، از قبل از انجام این حمله آگاه شده بود، بلافاصله نیز حمایت خود را از آن اعلام کرد. 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'آی تی وی' گفت: ما بطور کامل از این حمله حمایت می کنیم.
'جرج ازبورن' وزیر دارایی سابق انگلیس در توییتر از دونالد ترامپ به علت آنچه اجرای 'خط قرمز 100 ساله غرب درباره کاربرد سلاح شیمیایی' نامید تمجید کرد.

وی همچنین مصوبه سال 2013 مجلس عوام انگلیس در مخالفت با حمله به سوریه که در تصمیم باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا برای پاسخ ندادن به حمله شمیایی در سوریه نقش داشت را محکوم کرد.

شکاف در حزب کارگر انگلیس در ارتباط با حمایت از حمله آمریکا به سوریه
موضوع حمله موشکی آمریکا به سوریه اختلافات در حزب کارگر انگلیس را آشکار کرد و به صحنه رویارویی مقام های ارشد حزب تبدیل شد.
'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر انگلیس نیز گفت که این حمله خطر تشدید جنگ در سوریه را به همراه دارد. او هشدار داد که اقدام نظامی یکجانبه خطر تشدید مناقشه ای را به همراه دارد که طرف های مختلفی درگیر آن هستند و تا کنون صدها هزار تن در آن کشته شده اند.
او پیشنهاد کرد که دولت انگلیس خواستار خویشتنداری دولت ترامپ شود و از مذاکرات صلح حمایت کند.
اما شماری از مقام های ارشد این حزب بر خلاف رهبر حزب از اقدام نظامی آمریکا در سوریه حمایت کردند. حزب کارگر انگلیس پیش از این نیز پیش از رای گیری درباره اقدام علیه داعش در سوریه در سال 2015 دچار انشقاق مشابهی شده بود.

حمایت ضمنی آلمان و فرانسه و مقصر قلمداد کردن دولت سوریه
'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان و 'فرانسولا اولاند' رییس جمهوری فرانسه صبح روز جمعه درباره اوضاع سوریه تلفنی گفت وگو کردند و بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن ذکری از حملات آمریکا نشد و بجای آن حمله شمیایی (ادعایی) روز سه شنبه در سوریه محکوم شد. مرکل و اولاند خواستار ادامه تلاشها برای پاسخگو کردن بشار اسد در قبال 'اقدامات جنایتکارانه' شدند.
دولت آلمان پس از گفت و گوی مرکل با اولاند در بیانیه ای اعلام کرد: فقط رییس جمهور اسد مسئول این تحول است . در بیانیه دولت آلمان آمده است: آلمان و فرانسه از جامعه بین المللی می خواهند که در کنار هم برای یک گذار سیاسی در سوریه تلاش کنند.
'زیگمار گابریل' وزیر امور خارجه آلمان نیز بعدا در بیانیه ای گفت که تصمیم آمریکا برای انجام حملات هوایی بخصوص با توجه به ناتوانی شورای امنیت از پاسخ دادن به حمله شمیایی در سوریه ، 'قابل درک است'.

'ژان مارک آیرو' وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت وگو با رادیو 'فرانس انفو' مدعی شد: حمایت روسیه و ایران از دولت بشار اسد منزجر کننده و بی معنی است. وی همچنین مدعی شد که اسد باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.

'آنجلینو آلفانو' وزیر امور خارجه ایتالیا نیز گفت که کشورش 'علت اقدام نظامی آمریکا را به عنوان پاسخی به حس غیر قابل قبول مصونیت و نشانه ای از بازدارندگی در برابر خطر کاربرد بیشتر سلاح هسته ای توسط اسد ، درک می کند. '

'برت کوئندرس' وزیر امور خارجه هلند نیز مدعی شد که مداخله آمریکا یک 'هشدار جدی' به رژیم اسد بوده و او (اسد) باید بداند که نمی تواند بدون پراخت هزینه از سلاح شیمیایی استفاده کند.

وی افزود: آمریکا یک هشدار روشن داد مبنی بر اینکه کاربرد سلاح هسته ای به معنی عبور از خط قرمز است. با در نظر گرفتن شرایط کنونی ، به گمان ما این یک پاسخ متناسب بود.
'تاوی روواس' نخست وزیر سابق استونی و معاون کنونی پارلمان استونی نیز ضمن حمایت از آمریکا ، از 'تلاش های بی معنی روسیه برای تغییر توجهات از موضوع' انتقاد کرد.
سخنگوی دولت ترکیه نیز حملات آمریکا را 'پاسخ مثبت' دانست و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در ترکیه شد.

ناتو: مسئولیت با دولت سوریه است

'ینس استولتنبرگ' دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که رژیم سوریه مسئولیت کامل این حمله را بر عهده دارد و کاربرد سلاح های شیمیایی نمی تواند بدون پاسخ بماند و مسئولان حمله شیمیایی باید پاسخگو باشند.
وی در بیانیه ای افزود: ناتو همواره کاربرد سلاح های شیمیایی توسط سوریه را نقض آشکار معیارها و توافق های بین المللی دانسته و محکوم کرده است.

این بیانیه می افزاید: ناتو کاربرد سلاح شیمیایی را تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی می داند و از تلاش های بین المللی برای رسیدن به صلح و راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کند.

'آندرس فوگ راسموسن' دبیر کل سابق ناتو نیز از حملات آمریکا به سوریه استقبال کرد و گفت : آمریکا با انجام این اقدام سنجیده و متناسب ، علامتی قدرتمند ارسال کرد مبنی بر اینکه خطوط قرمز خود را اجرا می کند و از حرف خود را عمل پشتیبانی می کند و این هشدار بسیار فراتر از دمشق شنیده خواهد شد.
'توماس والاسک' که تا هفته پیش نماینده اسلواکی در ناتو بود هم از تصمیم دولت ترامپ استقبال کرد.

انتقاد حامیان اروپایی ترامپ از حمله موشکی به سوریه

در حالی که دولت های اروپایی بطور صریح یا تلویحی از حمله موشکی آمریکا به سوریه حمایت کردند، سیاستمداران حامی ترامپ در اروپا که عمدتا از احزاب پوپولیست و راستگرا هستند ، از این اقدام دولت آمریکا انتقاد کردند.

در این ارتباط ، 'پل ناتال' عضو پارلمان انگلیس و رهبر حزب استقلال انگلیس ، حملات آمریکا را عجولانه و غیرمنطقی دانست.
'ماتئو سالوینی' رهبر اتحاد شمال ایتالیا نیز در فیس بوک نوشت که این حملات 'ایده بسیار بد، اشتباه بزرگ و هدیه ای به داعش' بود.

'مارین لوپن' رهبر حزب راست افراطی 'جبهه ملی' فرانسه که برخی از او به عنوان 'ترامپ فرانسه' یاد می کنند نیز به شبکه خبری 'فرانس 2' گفت: آیا این درخواست زیادی است که پیش از چنین حملاتی صبر کنیم تا نتایج تحقیقات بین المللی مشخص شود؟
وی افزود که از اقدام ترامپ شگفتزده شده است زیرا او گفته بود که آمریکا دیگر ارتش جهان نیست اما 'اقدام روز جمعه ترامپ دقیقا همین کار بود. '

به هر روی ، با توجه به حمایت متحدان سنتی آمریکا در اتحادیه اروپا و ناتو از حمله موشکی روز جمعه به سوریه و با توجه به گزارش رویترز مبنی بر اینکه بسیاری از رای دهندگان به ترامپ، از حمله موشکی به سوریه به عنوان نمایش قدرت استقبال کرده اند ، می توان اقدام دولت ترامپ در حمله به سوریه را بیشتر اقدامی سیاسی با هدف های داخلی و خارجی دانست تا اقدامی نظامی؛ بخصوص که اساس استدلال مدافعان این حمله نیز بر یک حادثه مشکوک شیمیایی در استان ادلب سوریه استوار است.

ستاد کل ارتش سوریه شامگاه سه شنبه هفته گذشته در بیانیه ای با رد استفاده از مواد شیمیایی و سمی توسط ارتش این کشور در حومه ادلب ، تاکید کرد: گروه های تروریستی اکنون بخاطر ناتوانی در میدان های نبرد و در توجیه شکست های خود این ادعاهای دروغین را مطرح می کنند.

ارتش سوریه گروه های تروریستی را مسئول حمله شیمیایی در شهرک خان شیخون دانست که 'برای دستیابی به اهداف و انجام برنامه های شنیع خود این جنایت علیه غیر نظامیان بیگناه را مرتکب شده اند'. فرماندهی ارتش سوریه تاکید کرد که ارتش در گذشته و آینده از مواد شیمایی و سمی اتفاده نکرده است و نخواهد کرد.
از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: کارخانه تولید مهمات شیمیایی معارضان سوری در ادلب در بمباران هواپیماهای نیروی هوایی سوریه منفجر شده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =