بهرام عظیمی داور نخستین جشنواره جایزه هنری قلب تهران درباره این رویداد فرهنگی و تاثیری که بر جامعه ایجاد می‌گذارد توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام عظیمی، كاريكاتوريست، كارگردان انيميشن و داور جايزه قلب تهران درباره این رویداد هنری گفت: «جشنواره‌هایی همانند جایزه قلب تهران یک شهر یا یک منطقه را سوژه خود قرار می‌دهند.»

عظيمی برگزاری این رویداد را اتفاقی مهم و تاثیرگذار دانست و بیان کرد: «اين جايزه در ادامه، مناطق و شهرهای دیگر را نیز به جنب و جوش برای ورود به این حوزه و فعالیت ترغیب می‌کند. البته از یک جشنواره نمی‌توان انتظار داشت که به بازیابی هویت منطقه منجر شود چون قطعا بيشتر شرکت‌کنندگان جوان هستند.»

او افزود: «جشنواره‌های بسیاری هستند مانند پاریس یا زاگرب که با موضوع همان شهر و محور گردشگری برگزار می‌شوند و نمونه‎های موفقی از رویدادهای هنری هستند. جایزه هنری قلب تهران می‌تواند ملی باشد گرچه ممکن است بيشتر شرکت‌کنندگان از تهران باشند.»

داور نخستين جايزه هنري قلب تهران گفت: «این جشنواره به ویژه برای ساکنان منطقه بسیار جذاب خواهد بود، منطقه 12 بسیار پرجمعیت است و بیشتر این جمعیت به واسطه کار و یا به صورت گذری از این منطقه عبور می‌کنند، در واقع توریست‌های کاری هستند، البته در سال‌های اخیر وجه توریستی منطقه به معنای واقعی هم پررنگ شده است. اتوبوس‌های گردشگری در منطقه فعال شده‌اند، اینها همه مواردی هستند که می‌توانند در آثار هنرمندان در مورد منطقه به تصویر کشیده شود.»

عظیمی با بیان اینکه باید در فراخوان اطلاعات شهری منطقه ارایه شود و نمی‌توان از هنرمندان توقع داشت که روی منطقه جغرافیایی تحقیق کنند، اظهار داشت: «از این جشنواره‌ها نباید انتظار فراتر داشت، امروز می‌بینیم جشنواره فيلم فجر بعد از 35 دوره برگزاری، بدترین دوره خود را سپری کرد، جشنواره‌ای مانند جایزه قلب تهران قدم محکمی است که می‌تواند اتفاقات بعدی موثری را رقم زند. البته در این زمینه نیز نمی‌توان خیلی امیدوار بود چون تیم شهردار فعلی این اتفاق را آغاز کرده‌اند و بعد از تغییر مدیریت شهری معلوم نیست که تیم بعدی ادامه دهنده این راه باشد یا خیر اما اين جایزه در صورت تدام به نتایج موثر خواهد رسید.»

او تاکید کرد: «نمی‌توان از یک دوره برگزاری جایزه‌ای همچون قلب تهران انتظار داشت که تاثیر زيادي داشته باشد. من اگر بخواهم درباره منطقه 12 تهران تصویرگری کنم از المان‌های گذشته استفاده می‌کنم، تصویر امروز در آثار هنرمندان جوان‌تر و تصویر گذشته در آثار هنرمندان میانسال تفاوت دو چهره شهر را به تصویر می‌کشد.»

او ادامه داد: «علاوه بر معیار هنری در چنین جشنواره‌هایی، موضوع نیز بسیار اهمیت دارد و در كنار اصول هنري، موضوع و شیوه‌ پرداختن به آن در جايزه مدنظر خواهد بود.»

عظيمی با اشاره به نمونه‌ هايي از تاثیر رویدادهای هنری بر بازیابی هویت و تصویر چهره‌های شهری گفت: «چند سال قبل استانبول پایتخت هنری جهان انتخاب شد و شهردار این شهر اعلام کرد که در مدت چهار سال، هنرمندان هر کوچه و خیابان در هر رشته هنری طرح‌های خود را برای زیبایی محله و کوچه خود ارایه کنند، چنین شد که چهره این شهر کاملا تغییر کرد حتی کابل‌های برق با یک اثر هنری پوشیده شد، از گل و گیاه بسیاری استفاده کردند و طرح‌های هنرمندان به نحوی بود که چهره شهر تاریخی‌تر هم شد، این نمونه‌ها در بازیابی هویت و چهره شهر بسیار موثر هستند. چندین سال قبل به جشنواره شهر کوچکی در سیبری به نام سورگوت دعوت شدم، شناختی درباره این شهر نداشتم ولی همراه با دعوت‌نامه اطلاعاتی از تاریخچه شهر وجود داشت، چون شناخت در مورد این شهر محدود بود عموما آثاري كه فرستاده شده بود، درباره سیبری بود. به همین دلیل چنین جشنواره‌های می‌توانند مخاطب ملی و حتی فراملی داشته باشند.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    0 0
    تهران را از دست غیرتهرانیها درآوریدخواسته ما تهرانیها این است و بس