دیدار فعالین اقتصادی با استاندار سمنان با رویکرد  توسعه تولید و اشتغال

فعالان اقتصادی استان، به همراهی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان اولین نشست مشترک را خود را با استاندار سمنان برگزار نمودند

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی ، سمنان حضور نمایندگان بخش خصوصی در استانداری سمنان را هدفمند خواند و گفت : از نظر تشکل ها ی بخش خصوصی ، استاندار تنها نماینده دولت نیست بلکه رئیس شورای تامین نیز می باشد پس استاندار نماینده پر اقتدار حاکمیت دراستان می باشد .
رئیس اتاق بازرگانی اهمیت مسائل اقتصادی در سنوات اخیر مهم بر شمرد و ادامه داد : کلید واژه منویات رهبری در این سالها اقتصاد بوده است و تنها مطالبه بخش خصوصی از دولتمردان فراهم نمودن شرایط مساعد اشتغال و تولید می باشد .
وی هدف تولید را در انسجام بازار دانست و اظهار داشت : تولید نیازمند بازار است ، تولیدکننده خواهان این نیست که اجناسش در انبارها انباشته بشود ، بلکه رقابت و تولید با کیفیت را هدفگذاری میکند .
رئیس اتاق سمنان واردات و کالای قاچاق را به عنوان مانع بزرگ تولید خواند و اضافه کرد : تا زمانی که نتوانیم فرهنگ واردات را تغییر بدهیم ، واردات و فرهنگ مصرف گرایی بر جامعه حاکم می ماند .
در ادامه حمید علوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان ریشه نظام پولی در ایران را مبهم خواند و گفت : سیستم بانکی نا کارآمد ، جامعه را به سمتی سوق می دهد که سرمایه گذار به جای سرمایه گذاری در بانک ها سپرده گذاری می نمایئد .
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی سمنان اضافه کرد : زمانی که سرمایه گذار پس از تجزیه و تحلیل به این نتیجه میرسد که سرمایه اش در سیستم بانکی بعد از چند سال چند برابر میشود چرا باید در تولید هزینه نماید
وی سیستم و نظامی بانکی در ایران را مانع بزرگ تولید و اشتغال ارزیابی کرد .
محمود نجفی سهی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی سمنان تولید با قیمت بالا و کیفیت پائین را بعنوان موانع تولید و اشتغال در ایران بر شمرد و گفت : اقتصاد شبه دولتی در صنایع بالا دستی حکمرانی خود را دارند ، بطوری که ورود و رقابت دیگر بخشها سخت می باشد .
وی نظام ناهماهنگ مالیات بر ارزش افزوده را پر مخاطره خواند و اظهار داشت : اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده بدرستی اجرا گردد ، مشکل کالای قاچاق برای همیشه حل خواهد شد .
مهدی حداد رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان کمبود آب و پیشرف کویر را بعنوان یک مشکل بزرگ مطرح نمود و اضافه کرد : تغییرات اقلیم ، کمبود آب ، ریز گردها مسائلی می باشند که استان سمنان با آن روبرو است و باید علاج واقعه قبل از وقوع اندیشده شود .
وی استان را مستعد آبخیز داری و آبخوان داری خواند و گفت : با توجه به بارش مناسب در طول سال باید مدیریت آب را نهادینه نماییم .
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان تصریح کرد : توسعه بوم گردی ، ایجاد روستاهای کوچک در کنار آب خوانها و امنیت مناطق کویری می تواند در حفظ اقلیم مناسب باشد .
در ادامه ذوالفقار خانی رئیس انجمن پیمانکاران استان سمنان پایان پروژه های نیمه تمام را مهم خواند و بیان داشت : بهره برداری از پروژه های نیمه تمام می تواند درصد اشتغال را به سرعت بالا ببرد .
وی پیشنهاد اختصاص تامین منابع مالی پروژه ها نیمه تمام را از صندوق ذخیره ارزی داد و اظهار داشت : اتمام پروژه های نیمه تمام جلوی ضرر و زیان دولت را میگیرد و این امر نیازمند تزریق منابع مالی می باشد تا در کوتاه ترین مدت پروژها به سود دهی برسند .
این فعال اقتصادی معلق نگاه داشتن پروژه های عمرانی را پر مخاطره پیش بینی نمود .
عبدالله اکبری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان اقدامات صورت پذیرفته در سال 1395 را موثر خواند و گفت : اقدامات اقتصادی مناسبی در سال گذشته صورت پذیرفت ، تاثیر بر جام بر روابط خارجی، تراز تجاری مناسبی را نسبت به سنوات قبل رقم زده است .
اکبری راد دست یابی به رشد اقتصادی دو رقمی ، مهار تورم ، تشکیل کارگروهای منظم ستاد اقتصاد مقاومتی و راه اندازی بیش 7500 واحد کوچک و متوسط را بعنوان دست آوردهای سال 95 ذکر کرد و ادامه داد : پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و تامین ارز کشور از محل صادرات افتخاراتی بود که در فضای اقتصاد صورت پذیرفت .
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان وجود شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را تاثیر گذار ارزیابی کرد و اظهار داشت : تعامل این دو بخش باعث گردید که تسهیل روابط اقتصادی روانتر صورت بپذیرد .
در ادامه این نشست فرج الله معماری رییس کمیسیون اقتصاد اتاق سمنان عمل به شعارهای اقتصادی را مهم بر شمرد و گفت : اگر می خواهید تمرکز در تولید و اشتغال داشنه باشید ، پایه اصلی آن توسعه سرمایه گذاری است و بدون توسعه سرمایه گذاری تولید و اشتغال محقق نخواهند شد .
معماری ادامه داد : کشور نیازبه امنیت اجتماعی و اقتصادی دارد و در حال حاضر ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم پس باید راهکارهای شرایط جنگی را نهادینه نمائیم .
رئیس کمیسیون اقتصاد ، صنعت بیمه در ایران را ناکارآمد خواند و اضافه کرد : در همه جای دنیای پوشش بیمه در همه موضوعات تجاری اثر گذار است ولی در ایران صنعت بیمه بسیار کمرنگ است .
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان گفت : با نگاه واردات نمی توان صادرات را مدیریت کرد .
دادور عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سمنان بزرگترین مشکل تولید و اشتغال در این بخش را مداخلات دولتی بر شمرد و گفت : تمام ارگانهای دولتی وارد بخش گردشگری شده اند، بصورتی که بیش از 80 درصد اسکان و پذیرایی گردشگر داخلی را بر عهده گرفته اند .
این عضو کمیسیون گردشگری اتاق سمنان تصریح کرد : تا زمانی که رقابت ها اینگونه باشد فرصتی برای سرمایه گذاری و توسعه اشتغال در بخش گردشگری باقی نمی ماند .
در ادامه این نشست محمدرضا خباز در جمع سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی گفت : رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، زمینه رشد و توسعه بخش خصوصی را فراهم و هیچ کس حق ندارد مانع رشد و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و سرمایه گذاران در کشور شود.
وی با تاکید بر مشارکت بیشتر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری، اظهار کرد: یکی از اولویت های اصلی دولت در سال 96، این است که موانع پیش روی رشد سرمایه گذاری را برطرف و سرعت سرمایه گذاری را افزایش دهد.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره محورهای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و عملیاتی شدن محورهای آن، بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد در کشور باشند.
استاندار سمنان تصریح کرد : در شرایط فعلی که آرامش اقتصادی در کشور برقرار شده، سرمایه گذاران به میدان آمده و اکنون همه ارکان نظام و دولت باید تسهیل کننده و تسهیل گر در عرصه اقتصادی برای سرمایه گذاران باشند.
خباز با بیان این که همانگونه که رهبری در پیام نوروزی فرمودند اشتغال نیازمند تولید و سرمایه گذاری نیز لازمه تولید است، اضافه کرد: همه ما باید بدانیم در زمان حاضر امر سرمایه گذاری با نرخ سود بانکی 18 تا 20 درصد امکان پذیر نبوده و هیچ منطقی وجود ندارد که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران با دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد : خوشبختانه دولت یازدهم قدم اول را برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برداشته و اعتقاد دارد که این نرخ باید حدود سه درصد بالاتر از نرخ تورم باشد.
استاندار سمنان اضافه کرد : در شرایط فعلی که نرخ تورم در کشور حدود هشت تا 9 درصد است، شورای پول و اعتبار باید برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند تا نرخ سود بانکی نیز کاهش و به نرخ تورم نزدیک تر شود.
خباز بیان داشت : سرمایه گذاری زمانی مفهوم اصلی خود را پیدا خواهد کرد که نرخ سود بانکی کاهش و آن موقع است که تولید و اشتغال در جامعه رونق خواهد گرفت.
وی با اشاره به سفر قریب الوقوع دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی در روز پنجشنبه هفته جاری گفت: رئیس جمهوری در سفر یک روزه به سمنان برخی از طرح ها را به صورت حضوری و برخی طرح ها را به صورت ویدیوکنفرانس افتتاح خواهد کرد.
استاندار سمنان همچنین با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این نشست، افزود: سفر رییس جمهور به سمنان ، فرصتی مغتنمی را فراهم کرده تا این مشکلات اولویت بندی و در قالب نامه ای برای پیگیری و رفع آن در هیات دولت و وزارت خانه های مرتبط به اطلاع دکتر روحانی رسانده شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =