در ساعت 13:48 ظهر امروز به وقت مرکزی ایران که مقارن با ظهر شرعی به افق مکه مکرمه است، خورشید دقیقا بر مسجدالحرام عمود می‌تابد. در این زمان، جهت خورشید در هر نقطه از زمین، جهت قبله را نشان می‌دهد.

قبله، جهتی است که کمترین مسیر بین ناظر و مسجدالحرام را روی سطح کروی زمین مشخص می‌کند. در منطقه ایران، جهت قبله تقریباً در راستای جنوب غربی است و به همین دلیل، معمولا زاویه بین راستای قبله را با جهت جنوب ذکر می‌کنند که به آن، زاویه انحراف گفته می شود. به علت گستردگی کشورمان، این زاویه در شهرهای مختلف، متفاوت است. کمترین آن در شمال غرب(حدود 15 درجه) و بیشترین آن در جنوب شرق ایران (حدود 75 درجه) است.

در دو روز از سال، شرایط خاصی پیش می‌آید که تمام ناظران روی زمین می‌توانند در یک زمان خاص، جهت قبله را تعیین کنند. در این دو روز خاص که 7 خرداد و 25 تیر است، خورشید بر مکه مکرمه عمود می‌تابد و در لحظه اذان ظهر به افق مکه، دقیقا در بالای سر مسجدالحرام دیده می‌شود، به همین دلیل هیچ سایه‌ای در این دو روز در شهر مکه تشکیل نمی‌شود. اما نکته مهم این پدیده این است که خورشید همانند پرچمی عمل می‌کند که عمود بر زمین خارج شده و اگر از هر جای زمین رو به خورشید بایستیم، عملا رو به قبله ایستاده‌ایم.

از آن‌جایی‌که نگاه کردن دقیق به خورشید دشوار است، برای تعیین جهت قبله می‌توان از یک شاخص که عمودی به زمین فرو رفته، استفاده کرد. در ساعت 13 و 48 دقیقه روز جمعه 7 خرداد (به وقت تهران) که لحظه اذان ظهر در مکه مکرمه است، جهت خلاف سایة شاخص در هر مکان، جهت قبله را نشان می‌دهد. بنابراین در این زمان کافی است میله‌ یا تکه‌چوبی را به صورت عمودی ثابت نگه دارید و به جهت سایه آن توجه کنید، در این صورت جهت قبله، خلاف سایه‌ شاخص خواهد بود.

البته اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را در تاریخ ذکر شده انجام دهید، نگران نباشید، چرا که یک یا دو روز اختلاف، تاثیر چندانی نخواهد داشت. ضمن آن‌که خورشید دوباره در تاریخ 25 تیرماه بر شهر مکه عمود می‌تابد و این فرصت دوباره مهیا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلامي IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
    1 0
    سلام خيلي عالي بود از اطلاع رساني شما بسيار بشيار ممنونم مشكلم را حل كرديد
  • من IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    به نظرم بهتره دقت کنید چون 7 خرداد میشه یکشنبه ولی شما نوشتید جمعه !!!!!!!!!
  • shoghi CH ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    1 0
    با سلام. مطلبتان خوب بود . ولی کافی نیست. لطفا" طرز تعیین جهت قبله را برای افرادی که در ایران زندگی نمیکنند هم توضیح بدهید. به طور مثال کشور های اروپایی.
  • روح اله A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام .. آقاي شوقي اين شاخص در تمام جهان معتبر است و در لحظه اذان ظهر در مكه ، شما در هر جاي كره زمين باشيد و رو به خورشيد بايستيد و يا از يك شاخص عمود بر زمين استفاده كنيد ، ميتوانيد جهت قبله را تعيين كنيد .