این تنها یک شوخی استانبولی نیست!

عدم اطمینانی که آقای اردوغان و دوقلو های سیاسی اش در عرصه بین المللی و منطقه یی بوجود آورده اند موجب شده نه تنها پرنسیپ کاری و صداقتی آنها به زیر سوال برود،بلکه ضرورتا مجبوریم به سایر نیات و اهداف آنها در اروپا، پس از خاورمیانه آشوب زده شک کنیم. اعتماد بی جای قبلی به آنکارا، مدتهاست به علت اصلی نابسامانی های خاورمیانه شناخته شده است.

ابتدا یک شوخی گذرا به نظر میرسید!اما مانند بسیاری دیگراز شوخی های بی مزه تاریخی کم کم به موضوعی جدی تبدیل شد. نگاهی گذرا به تحولات تقریبا دوازده سال اخیر ترکیه ،آنگاه که حزب عدالت و توسعه ابتدا به آرامی قدرت را در انتخابات شهرداری ها و سپس در بدنه اجرایی و سیاست گذاری کشور دردست گرفت، هیچکس حتی اعضای میانه وساده حزبی تصور نمی کردند قرار است ترکیه در مداری از تحولات رادیکال و تند غیر معمول قرار گیرد.

اما اگر آنها می دانستند، تغییری در مسیر تحولات ایجاد می شد؟. یک عضو میانه حزب دمکراتیک خلق ها و نزدیک به آقای دمیرتاش می گوید" به باور من موضوع این نیست که اطلاع یا عدم اطلاع آنها از پروژه نهایی و تمامیت خواهانه حزب عدالت و مشخصا آقای اردوغان، تغییری در واکنش آنها وجامعه بوجود می آورد یا خیر؟. مسئله اصلی پنهان کاری حساب شده و اعمال استاندارد های مافیای حزبی برای اداره کشور است که هشدار آن را داده بودیم . نگران بودیم پنهان کاری و بی صداقتی در ساختار سیاسی دیکتاتوری را به امری نهادینه تبدیل کند که اکنون کرده است".

این فعال سیاسی در برلین که از بیم جانش و خطر ممتدی که از جانب دولت متوجه اوست ترجیح می دهد خود را معرفی نکند می گوید".نگاهی به اصلاحیه قانون اساسی که قرار است 16 آوریل به همه پرسی گذاشته شود تایید کننده نگرانی های قبلی ما است. آنها می خواهند همه کشوررا در رئیس جمهور خلاصه و با دادن اختیار انحلال پارلمان ، قدرت پارلمان را از بین ببرند. اگر 10 سال پیش مردم این را می دانستند باز هم با آقای اردوغان همراهی می کردند. آنها حتی به دوستان خود خنجر زدند؟".صرف نظر از نگاه تفکیک شده سیاسی این مشاور آقای دمیر تاش ، به طور مستقل سابقه آقای اردوغان در برخورد با متحدانی که پا روی شانه آنها گذاشت و پله های ترقی را طی کرد، به وضوح نشان میدهد او به معیار های اخلاقی و وفادرانه مطلقا پایبند نیست.

اردوغان شاید بتوانند با موضوع گولن، بهانه هایی مانند کودتای 16 جولای سال گذشته سرکوب مخالفان را توجیه ومطرح کند.اما درک مقابلهسیستماتیک، حذف افرادحزبی وعملا خانه نشینی عناصر متحد سابق حزبی و دولتی کار چندان ساده نیست،آنگاه که مشاهده می کنیم تنها گناه آنها مخالفت با بخشی از برنامه های آقای رئیس جمهور بوده است.

همه این موارد و عدم اطمینانی که آقای اردوغان و دوقلو های سیاسی اش آقایان "چاووش اوغلو" و" بینعالی ییلدیرم"در عرصه بین المللی و منطقه یی بوجود آورده و خود مسئول مستقیم آن هستند، موجب شده که نه تنها پرنسیپ کاری و صداقتی آنها به زیر سوال برود، بلکه عمیقا و ضرورتا مجبوریم به سایر نیات و اهداف آنها در اروپا، پس از خاورمیانه آشوب زده شک کنیم. اعتماد بی جای قبلی به آنکارا، جدای از تبعات سرکوب سیستماتیک داخلی ، سال هاست که به عنوان علت اصلی نابسامانی های سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه شناخته شده است. اگر اروپا می خواهد با وضعیت مشابهی روبرو نشود، بهتر است واقعیت آنکارای تهدید کننده کنونی را قبول و با آن مقابله کند. به صرف متحد بودن ترکیه و اطمینان و تضمینی که از سوی اعراب متحد خلیج فارس داده شد، متاسفانه در یک خطای عجیب محاسباتی، با اغماض از کنار اقدامات آنکارا عبور کردیم. اردوغان امروز به وضوح همه را تهدید می کند. نتیجه چنین اغماضی در خاورمیانه دیروز ، امروز به جایی رسیده که به قول مجله اشترن ترکیه با باج گیری تهدید آمیز به جنگ اروپا آمده است!. آنکارا مترصد است به بهانه انتخابات 16 آوریل، جمعیت صلح جو و آرام ترک های مقیم اروپا خصوصا در آلمان و هلند را به خیابان کشانده و با صدور فرمان هایی ازجنس پادشاهان عثمانی شرایط را ناامن و دولت های اروپایی را اسیر تهدید های روز افزون خود کند!. اهمیت شناخت امنیتی و چرایی این تهدید ها تنها در این خلاصه نمی شود که ""اگر آقای اردوغان بتواند همه پرسی قانون اساسی را به نفع خود و علیه ارکان جمهوری تمام کند ،جامعه بین المللی با فردی که دیگر امکان کنترل او نیست"" مواجه خواهد شد. آنچه مهم می نماید به کارگیری استانداردهای کلامی عصبی، تند و تهدید آمیز مشابهی ست که نمونه های آن حدود 6 سال در خاورمیانه مشاهده و به کار گرفته شد ولی کسی آنها را جدی نگرفت. بهتر است نتیجه را همه ببینند.

دولت های اروپایی بی شک به دلیل مواضعشان در قبال تحولات خاورمیانه و مشخصا سوریه و بی تفاوتی در قبال اقدامات ترکیه اخلاقا و قانونا مسئول هستند. اما آقای اردوغان از آن موضع اخلاقی موجه برای نصیحت آنها به رعایت دمکراسی برخوردار نیست. جنس تهدید های جامعه اروپا و نحوه به بازی گرفتن اقلیت ترک مقیم که همواره جامعه یی آرام و قانونمند در اروپا بوده اند، از سوی آقای اردوغان به گونه یی ست که اگر در مقابل آن مقاومتی صورت نگیرید تاوان سنگین آن را همه پس خواهند داد. کافی ست داستان تلخ 6 ساله بحران خاورمیانه یکبار دیگر با دقت خوانده شود.آفتاب -matinmos@gmail.com

در روزهای پایانی سال، پیشاپیش سال نو خورشیدی و عید بزرگ نوروز رابه هموطنان عزیز و خوانندگان محترم خبرآنلاین تبریک می گویم. خداوند حافظ ایران باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =