۱۰۱ساختمان بلندمرتبه پایتخت در معرض خطر مستقیم گسل‌ها

مهر نوشت: همایش طرح‌های توسعه شهری از ایده به همت کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در راستای آسیب شناسی اسناد بالادستی توسعه شهر تهران اجرایی شد.

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و مسکن در همایش "طرح‌های توسعه شهری از ایده تا عمل" ضمن تشریح تاریخچه طرح جامع تهران، گفت: اولین طرح جامع مربوط به اواخر دهه 40 است که خروجی آن طراحی شبکه معابر فعلی، طراحی 22 منطقه و مشخص کردن حریم تهران تا سال 47 است که چیز زیادی از آن طرح باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه بعد از آن در دهه 70 طرح ساماندهی تهران با هدف طراحی طرح جامع جدید در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل اختلاف نظر و عمل به رغم تصویب طرح، اجرایی نشد، گفت: نهایتا در سال 85 طرح جامع فعلی با کمک نهادهای تاثیرگذار تصویب و مدیریت وقت تهران نیز آن را اجرایی کرد که این طرح ماهیت و جنس متفاوتی داشت و با نگاه راهبردی تنظیم شده بود و تعداد زیادی برنامه‌های موضوعی و موضعی داشت که در راستای ارتقای سطح تهران طراحی شده بود. اگرچه این چشم‌انداز آرمانی به نظر می‌رسید، اما قابل دسترسی بود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و مسکن با طرح این سوال که آیا برنامه ها و طرح‌های تفصیلی به سرانجام رسیده است یا نه، گفت: قرار بود هر اقدامی در شهر تهران را با سند بالادستی مطابقت دهیم و متاسفانه پایش دقیقی صورت نگرفته و با اینکه شهر تهران از جمله کلانشهرهایی است که سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه زیرساخت‌های اطلاعاتی صورت گرفته اما اگر این اطلاعات در دسترس نباشد، قدرت تصمیم‌گیری نخواهیم داشت.

حناچی مصداق برخی اقدامات کمیسیون ماده 5 را "خروج از ریل" خواند و گفت: کمیسیون ماده 5 وظیفه منعطف کردن طرح‌ها و رفع موانع اجرایی را برعهده دارد و در دوره‌هایی از ریل خارج شده است. به عنوان مثال در مساله بلندمرتبه سازی، تعداد زیادی ساختمان بلندمرتبه بیش از 12 طبقه داریم که تعداد زیادی از این ساختمان‌ها حد فاصل معابر 6 تا 21 متر ساخته شده‌اند که این مساله تهدید است ضمن آنکه عمده این ساختمان‌ها نیز در سه منطقه شهری ساخته شده است.

وی با بیان اینکه تقریبا در پایین خیابان انقلاب ساختمان بلندمرتبه نداریم، گفت: 101 ساختمان بلندمرتبه در معرض خطر مستقیم گسل‌های شناخته شده تهران هستند که این مساله نه فقط در تهران بلکه در شهرهای اطراف تهران همچون مشاء و... اتفاق افتاده و گویا در یک برهه سوئیچ مانیتورینگ کشور را خاموش کرده‌اند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و مسکن با بیان اینکه تهران براساس طرح جامع باید به شهری سبز و روان تبدیل می‌شده است، گفت: اما متاسفانه به اسناد بالادستی تهران پایبند نبودند باید بازبینی در این مسائل صورت گیرد.

در این مراسم مختاباد، دنیامالی و تندگویان به عنوان اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند و در آخر از دو کتاب سالاری با عنوان تحلیل وضعیت شهر تهران و سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری رونمایی شد.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =