رییس سازمان انتقال خون گفت: به هموطنان توصیه می‌کنیم با شعار «سرخی تو از من» در مراکز اهدای خون حضور یابند و با پویش «نه به ترقه» حرکت مثبتی را در کشور انجام دهند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بعد از آن كه فاجعه تلخ پلاسكو رخ داد و تعدادي از آتش‌نشانان فداكار كشورمان جان خودشان را براي نجات مردم در اين حادثه از دست دادند، اقشار مختلف جامعه به شيوه‌هاي گوناگون به قدرداني از آتش‌نشان‌ها پرداختند.

اهداي گل به ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني، تقدير از آنها در فضاي مجازي، حضور در مراسم تشييع پيكر شهداي آتش‌نشان و ... بخشي از اين همراهي مردم بود. همچنين اقدام ديگري كه در همان روزها زمزمه‌اش بر سر زبان‌ها افتاد، راه‌اندازي پويش‌هايي است براي اين كه در روز چهارشنبه‌سوري از ترقه و مواد محترقه استفاده نشود و زحمت و خطر جاني براي آتش‌نشان‌ها به همراه نداشته باشد.

«چهارشنبه‌سوری ایمن»؛ کمپینی است که چند روز پس از حادثه پلاسکو و به احترام شهادت تعدادی از آتش‌نشان‌های کشورمان راه‌اندازی شد و افراد زيادي خواهان پيوستن مردم به اين كمپين و پرهيز از انجام رفتارهاي پرخطر در چهارشنبه‌سوري شدند. از جمله اين افراد، پرویز پرستویی بود. اين بازيگر سرشناس در اینستاگرامش با راه اندازی کمپین تحریم چهارشنبه سوری،‌از مردم خواست امسال چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار کنند.

همچنين اهالي مطبوعات هم بر فرهنگ‌سازي در اين زمينه تاكيد كردند. محمد بلوری، روزنامه‌نگار باسابقه که به پدر حادثه‌نویسی ایران مشهور است،‌ در گفت‌وگو با ایسنا درباره تأثیر مطبوعات بر اجرای تصمیمات مردمی همچون کمپین «چهارشنبه‌سوری ایمن» اظهار کرد: ما بارها در روزنامه‌ها توانستیم با مردم ارتباطی صمیمانه برقرار کنیم و اعتماد آن‌ها را برای اجرای تصمیمات مردمی جلب کنیم؛ تجربه نشان داده است که مردم در مسائل اجتماعی که پای عواطف انسانی در میان است، بلافاصله جواب می‌دهند و هماهنگ می‌شوند.

بلوری با اشاره به کمپین «چهارشنبه‌سوری ایمن» گفت: متأسفانه هر ساله ما در مراسم‌ چهارشنبه‌سوری با مشکلات و آسیب‌های زیادی روبه‌رو هستیم؛ به همین خاطر هم اگر امسال واقعا از طریق این کمپین، یک همدلی و پیوند درستی میان مردم و رسانه‌ها ایجاد شود، نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

او اضافه کرد: طبیعی است اگر مردم ببینند که رسانه‌ها به آن‌ها احترام می‌گذارند و با نظرات آن‌ها همراه و هم قدم می‌شوند، دوباره این اعتماد از دست رفته به رسانه‌ها باز خواهد گشت. به یاد دارم در دهه ۷۰ ما در روزنامه «ایران» اعلام کردیم که می‌توان در اقدامی مردمی، تعدادی از زندانیان بدهکار را آزاد کرد. به دنبال این خبر بالغ بر ۶۰۰ نفر با روزنامه تماس گرفتند و در نهایت توانستیم عده‌ای از این زندانیان را آزاد کنیم.

همچنين علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی گفت: مردم واژه آخرین چهارشنبه سال را از جنس خود نمی‌دیدند و حالت تدافعی ذهنی پیدا می‌کردند. در حال حاضر مقالات و نوشته‌هایی در مطبوعات درباره برخی حوادث مانند پلاسکو و چهارشنبه‌سوری می‌بینیم که موجب اثرگذاری مطبوعات و قدرت نسبی بسیج افکار عمومی توسط مطبوعات شده است اما باید بدانیم که مطبوعات هنوز به قدرت وضریب نفوذ بسیار بالا دست نیافته‌اند.

او به ايسنا گفت: امسال برای اولین بار است که صداوسیما از واژه چهارشنبه‌سوری استفاده می‌کند و این روز را به عنوان جشن باستانی ملی مطرح می‌کند و از این راه مانند مطبوعات به مردم نزدیکتر شده‌اند. مردم روز چهارشنبه سوری را به عنوان فرهنگ خود پذیرفته‌اند و به دلیل تغییر رویکرد صداوسیما نسبت به این روز، با رادیو و تلویزیون آشتی کرده‌اند. صداوسیما به سمت پذیرفتن و رسمیت شناختن زندگی توده مردم و فرهنگ عمومی مردم گام برداشته است.

در كنار اينها، حالا با نزديك شدن به سه‌شنبه آخر سال، پويش «نه به ترقه» رنگ جدي‌تري به خود گرفته به طوري كه مديرعامل سازمان انتقال خون كشور هم به آن اشاره مي‌كند.

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در نشستی خبری که در حاشیه افتتاح ساختمان جدید مرکز فرآورده‌های انتقال خون تهران برگزار شد، درباره پویش "اهدای خون از یلدا تا نوروز" توضيح داد. او با اشاره به كاهش آمار اهداي خون در اسفندماه گفت: یکی از چالش‌هایی که همه مراکز اهدای خون به دلیل وابستگی‌شان به اهدا کنندگان با آن مواجه‌اند، مسئله تغییرات فصلی است. فصل زمستان هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در اهدای خون است؛ به طوری که معمولا در فصل سرما دچار کمبود اهدای خون می‌شویم و کمترین میزان اهدای خون را هم در اسفندماه تجربه می‌کنیم. البته دلیل این موضوع نزدیک شدن به ایام نوروز، افزایش ترافیک و سرمای هواست که باعث می‌شود با کمبود خون مواجه شویم.

پور فتح الله افزود: بنابراین پویش زمستانی اهدای خون از یلدا تا نوروز طراحی شد. فاز اول این پویش در شب یلدا آغاز و بخش دوم آن هم در دهه فجر انجام شد. بخش سوم آن هم در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود و به هموطنان توصیه می‌کنیم تا با شعار «سرخی تو از من» در مراکز اهدای خون حضور یابند و با پویش «نه به ترقه» حرکت مثبتی را در کشور انجام دهند.

او ادامه داد: بر این اساس همه مراکز انتقال خون در چهارشنبه آخر سال فعال خواهند بود و از مردم دعوت می‌کنیم به صورت خانوادگی به مراکز اهدا مراجعه کنند تا اهدای خون به فرهنگی خانوادگی تبدیل شود. بنابراین مراکز اهدای خون تا زمانی که مراجعه کننده‌ای باشد، فعال هستند. مرکز وصال هم تا ساعت 10 شب فعال است و اگر بعد از آن هم مراجعه کنندگان حضور داشتند تا پایان مراجعات، فعال خواهد بود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =