ایسنا نوشت: نحوه انتشار گزارش سالانه حقوق بشر در جهان از سوی وزارت خارجه آمریکا با توجه به اینکه توسط خود رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه انجام نگرفته انتقاد مقام‌ها و حامیان حقوق بشری را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا از رونمایی از این گزارش به طور شخصی خودداری کرد و سنت دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه قبلی را شکست.

همچنین یک مقام بلند پایه آمریکایی با شرط فاش نشدن نامش عهده دار پاسخ به سوالات خبرنگاران از طریق تلفن شد در حالی که قبلا مسئول پاسخگویی به خبرنگاران در مقابل دوربین‌ها ظاهر می‌شد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به اینکه چرا تیلرسون خودش از این گزارش رونمایی نکرده گفت: این گزارش خودش گویای همه چیز هست و ما بسیار به آن افتخار می‌کنیم. مساله اصلی در اینجا باید حقایق باشد.

این گزارش که معمولا با حکم کنگره آمریکا تعیین می‌شود به مستند سازی وضعیت حقوق بشری در حدود 200 کشور و منطقه در جهان پرداخته و تهیه آن از جانب پرسنل سفارت خانه‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان انجام می‌شود.

گزارشی که امسال وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد تا حد زیادی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تهیه شده است. بر طبق این گزارش پلیس و نیروهای امنیتی فیلیپین از ماه ژوئیه تاکنون بیش از 6 هزار دلال موادمخدر و معتادان به مواد مخدر را کشته و در سال گذشته میلادی میزان قتل‌های فراقانونی در فیلیپین به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

مقامات فیلیپین می‌گویند، دولت کشورشان نقض حقوق بشر یا قتل‌های فراقانونی را تحمل نمی‌کند. ادبیات این گزارش درباره روسیه نیز تا حد زیادی مثل سال‌های قبل بود و تصریح کرد که یک نظام سیاسی مستبد تحت تسلط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این کشور وجود دارد.

معمولا وزیر امور خارجه آمریکا در سال‌های قبل از این گزارش رونمایی می‌کرد و با اظهار نظرهای علنی بر محوری بودن مساله حقوق بشر در سیاست خارجه آمریکا تاکید می‌کرد.

جان کری و هیلاری کلینتون، وزرای خارجه سابق آمریکا در سال‌های 2013 و 2009 که اولین سال آغاز به کارشان بود درباره این گزارش اظهارنظر علنی کردند و در دوران وزارتشان نیز هر ساله این گزارش را ارائه می‌دادند.

در دوره دولت جورج دبلیو بوش نیز در سال 2005 پائولا دوبریا نسکی، معاون امور جهانی وزیر امور خارجه وقت آمریکا به نمایندگی از کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گزارش را در مقابل دوربین خبرنگاران ارائه می‌دهد.

تیلرسون در مدت یک ماه گذشته از وزارت خارجه‌اش یک کنفرانس خبری هم برگزار نکرده و از پاسخ به سوالات در مقابل رسانه‌ها خودداری کرده است.

گروه‌های حقوق بشری نیز از نحوه انتشار این گزارش انتقاد کردند.

راب برشینسکی، معاون رئیس گروه "اول حقوق بشر" گفت: این نشان دهنده عدم وجود علاقه و درک از این است که حقوق بشر بازتاب بهترین منافع آمریکا است.

همچنین مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز واکنش نشان داد و گفت: از اینکه تیلرسون شخصا این گزارش را ارائه نکرده سرخورده شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =