نشست مشترک هیأت آموزش حرفه ای آلمان با فعالان بخش خصوصی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان در نشست مشترک هیأت آموزش حرفه ای Dual آلمان با فعالان بخش خصوصی شرکت کرد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ،نشست مشترک هیأت آموزش حرفه ای Dual آلمان با حضور جمعي از فعالان بخش خصوصی و تعدادي از دستگاههاي آموزشي استان درمحل سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد.
در اين نشست به نمايندگي از بخش آموزشهايDual كشور آلمان، آلفرد آلریش نماینده شرکت تحقیق و توسعه ساخت و ساز ماشین آلات سنگین آلمانی و تیم همراه وی حضور داشتند.
وی توضیح مختصری درخصوص فعالیتهای آموزشی شرکت خود را ارائه داده و یکی از موفقیتهای این شرکت را تبدیل سریع پروژه های تحقیقاتی به پروژه های عملیاتی اعلام کرد.
آلریش گفت: برنامه کاری ماشین آلات این شرکت با توجه به شرایط و ساختار طبیعت تنظیم می گردد تا در هنگام استفاده از آنان از آسیبهای وارده به طبیعت کاسته شود.
وی اظهار داشت: در آلمان بیشترین تمرکز و سرمایه گذاری در بخش تربیت نیروی ماهر است و یکی از رموز موفقیت این کشور ارتباط تمام بخش های رشته های تحصیلی با یکدیگر و نگاه برد-برد آنان به مسائل می باشد.
در این کشور افراد پیش از گرفتن مدرک دیپلم به مدت سه الی سه و نیم سال در رشته ی مورد نظر خود کسب مهارت نموده و کارگر ماهر می شوند و پس از آن درصورت علاقه در حین کار مدارک خود را تبدیل می کنند.
وی پیشینه ی تاریخی ارتباط ایران و آلمان را بسیار گسترده دانست و خواستار همکاری بیشتر دو کشور شد.
رحمن قلاوند مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان حضورمهمانان را در جمهوري اسلامي ايران و استان لرستان، يكي از قديمي ترين مهدهاي تمدن بشر و ابزارسازان نخستين را خيرمقدم گفت و براي اطلاع حاضرين داخلی وخارجي در ابتدا به بیان ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای در دو بند کوتاه پرداخت.
وی اولین ماموریت این سازمان را آموزش و آمادگی مهارتی نیروی انسانی فاقد شغل و دومین ماموریت را آموزش نیروی کار شاغل در بخشهای مختلف اقتصادی بمنظور ارتقاء توانمندی و بهره وری آنان عنوان کرد.
قلاوند بمنظور اطلاع حضار داخلي با اشاره به وارونگی هرم تحصیلی در کشور، گفت: یکی از عمده ترین مشکلات ما در حوزه ی آموزش عدم تطابق مأموریتهای آموزش های کلاسیک کشور با نیازهای روز آن است. در كشور ما نسبت نيروهاي تكنسين ماهر به سطوح كارشناسي تقريبا معكوس كشورهاي توسعه يافته است كه اميدواريم با اصلاح برنامه اي آموزشي رسمي و تقويت آموزشهاي فني و حرفه اي اين نقيصه مرتفع گردد.
کشور ایران از لحاظ تعداد مهندسین در جهان رتبه سوم را دارد و حتی متوسط مهندسین ایران به نسبت جمعیت کشور از متوسط جهانی نیز بالاتر است ولی از لحاظ کارآفرینی در رتبه‏ای حدود صد و سی ام دنیا قرار داريم و اين پديده بدين معني است كه خروجيهاي نظام آموزش كلاسيك ما نيازهاي داخلي كشور را هدف قرار نمي دهد.
قلاوند در حال حاضر نیاز کشور را به مهارتهای نرم بیشتر از مهارتهای سخت عنوان کرد و فراگیری مهارتهای نرم را به جهت مدیریت مهارتهای سخت از ضرورتهاي اصلي دانست.
وی خطاب به گروه آلماني بخش عمده ای از مشکلات کشور را ناشی از تحریمهای اعمال شده بر علیه ملت ایران درخلالمدتي طولاني دانست و گفت: با تدبير دولت جمهوري اسلامي ايران همکاریهای گسترده اي در سطح جهانی صورت گرفته و بخشی از این مسیر برای همکاری مشترک هموار شده است كه اميدواريم با حضور مسؤولانه كشورهايي كه تمايل به همكاري متقابل دارند دو طرف بتوانند از فضاي ايجاد شده براي تعامل برد- برد بهره ببرند.
رحمن قلاوند اظهار داشت: تجربیات و مطالعات اقتصادی نشان می دهد، کشورهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند و جمعیت فعال آنها از بیکاری رنج می برند، رفتن یکباره به سمت اتوماسیون و پروژه های سرمایه بر برای آن جامعه خطرناک می باشد و بيكاري را تشديد خواهد كرد، بنابراين اولويت اول ما بايد كاهشنرخ اشتغال و ارتقاي بهره وري نيروي انساني بعنوان مهمترين شاخص بهره وري باشد كه اين شاخص ساير شاخصهاي بهره وري را بشدت تحت تأثير خود قرار ميدهد.
وی بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حال تغییر رویکردهای آموزشی خود براي پاسخگويي مؤثرتر به نيازهاي مهارتي،‌ تدوین برنامه کلان و سند توسعه مهارت در كشور و استان است.
قلاوند با اشاره به بند چهارم از ماده 4 برنامه ششم توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور گفت: با اجرای برنامه ششم، بكارگيري افراد فاقد مهارت در بخشهاي مختلف بتدريج ممنوع شده و بنگاههاي مختلف ملزم هستند نيروهاي داراي مهارت را بكار گيرند و اين رويكرد نشان از ارتقاي سطح و نگاه به جايگاه آموزشهاي فني و حرفه اي مي‏باشد كه این امر می تواند فرصت مناسبی برای همکاری مشترک بین ایران و آلمان در حوزه ی آموزش مبتني بر مهارت باشد.
وی در ادامه بيان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حال انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و تحقیقات کشور آلمان می‏باشد و محور این همکاریها تدوين استانداردهای آموزشی مبتنی بر سیستم آموزشی آلمان، حضور شرکتهای آلمانی با رویکرد آموزش و انتقال تکنولوژی، پژوهش های مهارتی مشترک، نحوه ی برگزاری آزمونها و تعیین سطح و چارچوب صلاحیتهای حرفه ای است و همکارهاي گذشته ی ایران و آلمان را در آموزش فنی و حرفه ای تجربه ای خوب عنوان كرد كه ميتواند در عصر حاضر نيز از آن تجربيات با در نظر گرفتن تغييرات تكنولو‍ژي و نيازهاي جامعه استفاده كرد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =