ایرنا نوشت: وزیر بهداشت گفت: سالانه 100 هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می‌شوند که از این تعداد 70 درصد برای همیشه خانه نشین می شوند.

سید حسن هاشمی روز چهارشنبه در کنگره سکته مغزی در سالن کتابخانه ملی، افزود: سکته های مغزی و قلبی دومین علت مرگ ایرانیان است که سالانه هزینه های زیادی را به مردم و بیمه ها تحمیل می‌کنند و اگر بیمه ها عالمانه به این مشکلات توجه کنند و به جای درمان، هزینه های پیشگیری را پوشش دهند به سودشان است.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند در بسیاری از موارد فلج می شوند یا قدرت تحرک و صحبت کردن را از دست می دهند. بسیاری از آنها بیکار می‌شود در حالی که بخش زیادی از آنان نان آور خانواده هستند.

قاضی زاده هاشمی گفت: این مسئله باعث بدسرپرستی و مشکلات زیادی در خانواده‌ها می‌شود در حالی که بیمه‌ها می‌توانند با یک رقم ناچیز جلوی بسیاری از این هزینه ها و مشکلات اجتماعی را بگیرند.

بیماری های واگیر، علت مرگ 80 درصد ایرانی ها

وزیر بهداشت اضافه کرد: ۷۵ تا ۸۰ درصد علت مرگ ایرانیان بیماریهای غیر واگیر است و در راس آنها بیماری های قلب و عروق و سکته های مغزی قرار دارند.

وی گفت: سالانه ۳۵ میلیون نفر در دنیا به علت ابتلا به یکی از بیماریهای غیر واگیر فوت می‌کنند و مهمترین عوامل خطر این بیماری ها کم تحرکی، مصرف دخانیات مصرف الکل، تغذیه نامناسب و سبک زندگی نادرست است.

هاشمی اضافه کرد: کار ارزشمندی که در این دولت پیگیری شد باز طراحی شبکه بهداشتی درمانی بود زیرا این شبکه در سال های اخیر فرسوده شده بود.

وی گفت: شبکه بهداشتی درمانی کشور ثمره تلاش افرادی در سال ۱۳۵۳ بود که در آن زمان بهورزان و مراقبان سلامت در کشور تعریف شدند و به ازای هر هزار تا ۱۵۰۰ نفر یک بهورز تعریف شد و هم اکنون نیز ۱۸ هزار بهورزر زن مرد و زن در روستاهای کشور از سلامت مردم مراقبت می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: این شبکه بهداشتی بعد از روستاها دیگر در شهرها توسعه پیدا نکرد در حالی ک برخلاف قبل از انقلاب که ۷۰ درصد مردم روستایی بودند اکنون ۷۰ درصد مردم در شهرها و حاشیه شهرها زندگی می کنند و خدمات بهداشتی به خصوص در حاشیه شهرها به هیچ وجه با روستا ها و شهرها قابل مقایسه نبود.

هاشمی گفت: در این دولت شبکه بهداشت را کامل کردیم و به ازای هر سه خانه بهداشت یک پایگاه بهداشتی و به ازای هر پایگاه بهداشتی یعنی هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت تعریف کردیم و بعد از آن با ایجاد کلینیک‌های ویژه و بیمارستانها در حال تکمیل ساختار فیزیکی نظام ارجاع هستیم.

وی گفت: همزمان برای ۶۵ میلیون نفر پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل شده است و تا آخر این دولت همه مردم صاحب پرونده الکترونیکی سلامت می شوند.

هاشمی ادامه داد: همزمان در این دولت سند پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر تدوین و با امضای رئیس جمهوری و 9 وزیر مرتبط با سلامت از جمله وزیر کشاورزی، وزیر ورزش و جوانان، وزیر آموزش و پرورش، وزیر نیرو و راه و شهرسازی و نیز رئیس سازمان صدا و سیما تصویب و ابلاغ شد.

وزیر بهداشت گفت: کمترین حاصل اجرای این سند ملی این است که ۵۰ درصد افرادی که فشار خون بالا دارند و از آن مطلع نیستند مطلع می‌شوند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال های آینده مردم و دولت توجه بیشتری به بیماریهای غیر واگیر داشته باشند و فقط به شعار و تعریف کردن بسنده نکنند.

وزیر بهداشت گفت: بر اساس سند ملی بیماریهای غیر واگیر باید تا ۱۰ ساله آینده ۲۵ درصد بیماریهای غیر واگیر در کشور کاهش یابد و کم تحرکی در بین مردم ۲۰ درصد کمتر شود. هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مردم تحرک کافی ندارند این مسئله زن و مرد ندارد و یک دختر ۱۵ ساله با یک زن ۶۰ ساله از نظر تحرک فیزیکی با هم فرقی ندارند.

هاشمی گفت: مصرف نمک نیز بر اساس این سند ملی باید تا ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد کاهش یابد این یک تصمیم ملی است و همه مسئولان در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت صنعت، کشاورزی صدا و سیما رسانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداران و فرمانداران باید برای رسیدن به این هدف کمک کنند.

وی ادامه داد: همزمان باید داروهای مناسب با فناوری‌های نوین نیز در اختیار مردم قرار گیرد و با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت به دنبال این هستیم که میزان اسید چرب و ترانس روغن ها به صفر برسد.

۱۰۰هزار سکته مغزی در ایران

ایسنا نوشت: معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده برای درمان سکته‌های مغزی در کشور گفت: در اورژانس پیش بیمارستانی کدی با عنوان "کد سما" برای انتقال بیماران سکته مغزی به 55 بیمارستان منتخب برای درمان این بیماری تعریف شده است.

محمد آقاجانی در نهمین همایش کشوری و بین المللی سکته‌های مغزی با بیان اینکه در ایران دومین علت مرگ و میر بعد از سکته قلبی، سکته‌های مغزی هستند، گفت: سالانه در ایران 100 هزار سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر این بیماری درمان دارد و می‌توان از بروز عوارض آن پیشگیری کرد؛ به طوریکه علاوه بر کنترل فشار خون، چربی خون، افزایش تحرک و ... ما در وزارت بهداشت برای درمان این بیماری نیز برنامه‌ریزی‌هایمان را از یک سال گذشته آغاز کردیم و در حال حاضر 55 بیمارستان منتخب در 25 شهر برای درمان سکته‌های مغزی تعیین شده‌اند.

آقاجانی ادامه داد: بنابراین از این پس بیماران مبتلا به سکته مغزی در این بیمارستان‌ها و در بخش‌های ویژه مراقبت از بیماران سکته مغزی خدمت دریافت می‌کنند و درمان‌های نوین به آنها ارائه می‌شود که یکی از این درمان‌ها استفاده از داروهایی است که جریان خون را مجددا برقرار می‌کند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفت: بر این اساس در اورژانس پیش بیمارستانی هم کدی را با عنوان «کد سما» برای انتقال بیماران سکته مغزی به بیمارستان‌های منتخب تعریف شده است.

آقاجانی همچنین گفت: در عین حال در دولت یازدهم 2400 آمبولانس مجهز که برخی از آنها امکانات ICU را هم دارند به ناوگان اورژانس کشور اضافه شدند و این اتفاق کاری بزرگ بود.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    1 0
    خواهش می کنم اوضاع درمان خصوصا بیماری های کشنده را بهبود دهید. من مهندس الکترونیک هستم و همیشه دوست داشتم در مقطع ارشد مهندسی پزشکی بخوانم برای کمک بیشتر به پزشکان و بیماران. متاسفانه سربازی تا الان جلوی من رو گرفته است.هر چند حاضر هستم به طور رایگان با مراکز برنامه ریزی برای بهبود خدمات اورژانس به کسانی که دچار این مشکل هستند کمک کنمهر چند حاضر به خدمت بیهوده سربازی در محیط پادگان نیستم. دو تن از اعضای خانواده من سکته مغزی کرده اند.