واحدمرکزی خبر نوشت: ترامپ از موضع تند و تیز خود درباره مهاجرت فاصله گرفت و گفت به روی ایجاد اصلاحات گسترده باز است.




به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت رئیس جمهور آمریکا در مطرح کردن اهدافش در سخنرانی در کنگره، لحن خود را نرم ‌تر کرد.
بر اساس این گزارش، در این گزارش به قلم جولی هیرشفیلد دیویس، مایکل دی شر و پیتر بیکر آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در ارتباط با اعطای شرایط اقامت قانونی برای میلیون ها مهاجر غیر قانونی که جرائم جدی مرتکب نشده اند، از خود گشایشی جدید نشان داد و سپس از کنگره خواست درباره اجرای اصلاحات اساسی در ارتباط با مراقبت های بهداشتی، تغییر قوانین مالیاتی و بازسازی زیرساخت های و ارتش آمریکا با او همکاری کند.
ترامپ در سخنرانی خود در جلسه مشترک کنگره -گفت مشتاق نزدیک شدن به خطوط حزبی و کنار گذاشتن «نزاع های بی اهمیت» به نفع کمک به شهروندان عادی آمریکایی است. اما حتی در حالی که به ترسیم دستورالعملی جسورانه بود، سوالاتی جدید را در ارتباط با اولویت های خودش در ارتباط با سیاست خارجی و چگونگی برنامه ریزی اش برای دست یابی به آنها مطرح کرد.
ترامپ در این سخنان از موضع تند و تیز خود درباره مهاجرت فاصله گرفت و گفت به روی ایجاد اصلاحات گسترده باز است، روندی که بسیاری از جمهوری خواهان و برخی از حامیان اصلی خود او آن را به تمسخر گرفته اند.
او به بیان رئوس کلی اصلاحات در قوانین بهداشتی پرداخت و خواستار ارائه طرحی شد که سبب کمک به بیمه شدن افراد می شود.
کمی قبل، ترامپ از اصلاحات جامع در بخش مهاجرت خبر داده بود که یک چرخش کلی در سیاست هایش در این زمینه محسوب می شود. ترامپ، که «ساخت دیوار» در مرز با مکزیک ‌از شعارهای انتخاباتی اش بود،‌ یک دستور اجرایی را در ماه ژانویه امضا کرد که سبب اخراج همه مهاجران غیر قانونی می شود که مرتکب جرم شده اند، چه به ارتکاب جرم متهم شده باشند یا مرتکب یک جرم شده باشند. این روند را می توان برای حدود یازده میلیون نفری در نظر گرفت که به طور غیر قانونی در آمریکا زندگی می کنند.
گفته می شود قبل از این سخنرانی، ترامپ ایده اعطای شهروندی به مهاجران جوان بدون سند و غیر قانونی را مطرح کرد که زمانی که کودک بودند وارد آمریکا شدند. چنین تغییری فراتر از صدور مجور کار موقتی است که باراک اوباما بر اساس دستور اجرایی سال دو هزار و دوازده، فرمان آن را داده بود.
ترامپ طی کارزار انتخاباتی خود از دستورات اوباما انتقاد و آنها را «عفو غیر قانونی» دانست و اعلام کرد که اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، فورا به این برنامه پایان می دهد. اما او از زمان راه یافتن به کاخ سفید اقدام در این زمینه را به تأخیر انداخت و با ذینفعان آن ابراز همدردی کرد.
کاخ سفید اظهارات ترامپ را به مجریان تلویزیونی به چالش نکشید اما سارا هوکابی سندرز معاون مطبوعایت کاخ سفید گفت که شاهد این گفتگو نبوده است و بدین ترتیب، قادر به تأیید این موضوع نیست.
سندرز گفت:‌ «رئیس جمهور در اقدام خود بسیار واضح عمل کرده و گفته است که نظام مهاجرت در هم شکسته است و به اصلاحات گسترده ای نیاز دارد و او گفته است که به روی برگزاری گفتگوهایی درباره این اقدام باز است. در حال حاضر، تمرکز اولیه او کنترل مرزها و برقراری امنیت در مرزها و اخراج مجرمان از کشور ما، امن نگه داشتن کشور ماست و این اولویت ها تغییر نکرده اند.»
اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره مهاجرت یک روز قبل از آن شد که ترامپ قرار بود نسخه ای جدید از دستور اجرایی مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا و تعلیق روند پذیرش پناه جویان را ارائه کند. به سبب چالش های قانونی موجود،‌ در این ممنوعیت تجدید نظر شده است.
ترامپ از سخنرانی خود در کنگره برای دفاع از دستورات اجرایی خود طی سی و نه روز گذشته استفاده کرد.
این سخنرانی همچنین منعکس کننده این موضوع است که ترامپ در حال مبارزه با خودش و محافل نزدیک به خودش می باشد. ترامپ هیچ گونه قانونی را برای دست یابی به اهدافش در این زمینه پیشنهاد نکرده است و اعضای کابینه او و کارکنان ارشدش در ارتباط با عناصر کلیدی اصلاح قانون مالیات و طرح هایش در زمینه مراقبت های بهداشتی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و جمهوری خواهان در کنگره نیز درباره ساختار آنها دو دسته شده اند. این در حالی است که باراک اوباما در این مرحله از ریاست جمهوری اش توانسته بود روابطی فعال را با کنگره دموکرات ایجاد کند .
دموکرات ها اعلام کردند ترامپ وعده هایی پر آب و تاب را داده بود بدون آن که اقداماتی خاص را برای دست یابی به این اهداف ترسیم کند.
سناتور چاک شومر از نیویورک -که یک دموکرات ارشد محسوب می شود- گفت که سخنرانی ترامپ «از اهمیت کمتری در مقایسه با دیگر سخنرانی هایش برخوردار بود زیرا سخنرانی های او نشان نمی دهد او می خواهد چکار کند.»
ترامپ برای نوشتن متن سخنرانی اش از مشاورانی ارشدش کمک گرفت که تدوین متن سخنرانی اش در روز تحلیف کمک کرده بودند یعنی استیفن میلر مشاور ارشد او در امور سیاسی و استیفن کی بانون راهبردش شناس ارشد او. مشاوران اعلام کردند این دو تا اواخر روز دوشنبه همچنان در حال کار کردن بر روی متن سخنرانی ترامپ بودند.
میلر و بانون که هر دو از معماران سیاست های سخت گیرانه رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با مهاجرت هستند، مسئول شکل دادن به ایده های منفی مطرح شده در سخنرانی ترامپ در مراسم تحلیف بودند.
اما مقامات کاخ سفید اعلام کردند ترامپ در سخنرانی روز سه شنبه در کنگره می خواست رویکردی مثبت تر را برای آینده آمریکا ترسیم کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =