۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
تحول در آموزش مهارت

هیات وزیران در جلسه یکشنبه خود به موضوع مهم مهارتهای فنی و حرفه ای پرداخت. مهارت از مقوله آموختنی هائی است که به توسعه ظرفیتهای انسانی و ایفای شایسته تر مسئولیت ها منجر می شود و یکی از مهمترین کارکردهای نظام تعلیم و تربیت آماده کردن انسانها برای ایفای نقش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و یاری رساندن به آنان در تحقق یک زندگی عزتمند و شرافتمندانه با اتکا به قابلیتهای افراد است.

کارکردی که در ابتدا تصور می شد نتیجه انتقال دانش است اما به تدریج آشکار شد که آموختن برای بکار بستن و زیستن تمایزات اساسی با آموختن برای دانستن دارد و به تدریج ارکان دیگری از آموختن که با مهارتهای واقعی در ارتباط است قوت گرفت.

یکی از سازمانها که می تواند بخشی از این بار مهم را بر دوش بکشد سازمان فنی و حرفه ای است. این سازمان ماموریت دارد تا از طریق ایفای نقش سیاست گذار و تنظیم گر، ظرفیتهای اجتماعی را برای توسعه مهارتها فعال نماید و با توسعه مهارت ها موجب افزایش بهره وری، بهبود عملکرد و افزایش سودآوری کارفرمایان و ارتقای سلامتی، افزایش مشارکت، افزایش تحرک و انسجام اجتماعی را در جامعه فراهم آورد؛ و به سبب تسهیل در ورود به شغل، پایداری شغل، توانایی حرکت میان شغل ها، افزایش نرخ موفقیت شروع به کار، افزایش سطح دستمزد، افزایش میزان رضایت و کیفیت بالای شغل برای افراد را فراهم نماید.

سازمان فنی و حرفه ای به منظور سفارش پذیر کردن و تقاضا محور نمودن آموزش های مهارتی، با بیش از 100 دستگاه اجرایی دولتی و غیر دولتی تفاهم نامه منعقد نموده است، که نتیجه آن تدوین بیش از 200 استاندارد آموزش مهارت و آموزش قریب به دو میلیون نفر طی سال های 1392 تا 1395 بوده است.

رئیس جمهور در این جلسه مقوله آموزش مهارت در کشور را با بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیم گری و استانداردسازی سازمان فنی و حرفه ای نیازمند تحولی اساسی ذکر کرد و هدف نهائی از این تحول را توسعه اشتغال در کشور دانست و شورای عالی اشتغال و سایر نهادهای مسئول را به توسعه فعالیت ها در این زمینه توصیه نمود. توسعه مهارتها در سرزمین ما نیازمند عزمی ملی و مشارکت همه نهادهای مسئول و تغییر نگرش ها به آموزش است که به نظر می رسد طلیعه های آن آشکار شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =