سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛ از توهمات جبیر تا ادعاهای ترامپی

هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات مهمی در حوزۀ سیاست خارجی بودیم؛ از برگزاری کنفرانس حمایت از فلسطین گرفته تا ادعاهای تازۀ عادل الجبیر و مقامات آمریکایی علیه کشورمان و همچنین اظهارات تازۀ آمانو درباره برجام.

ائتلاف ناکامان منطقه با آغاز دور جدید لفاظی ها به دنبال به انفعال کشاندن جمهوری اسلامی ایران در دفاع از محور مقاومت هستند با این حال رهبر معظم انقلاب در ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بار دیگر دفاع از مقاومت را رویکرد محوری ایران عنوان کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، در هفته های اخیر به ویژه با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، رژیم صهیونیستی که گویی فرصت تازه ای پیدا کرده دور تازه ای از سیاست های اشغالگرایانه خود را در سرزمین های اشغالی آغاز کرده است.

در این بین اتحاد و ائتلاف نانوشته سعودی- صهیونیستی که در سال های گذشته در خفا جریان داشت این روزها آشکار شده و شاهد خیانت برخی از رهبران کشورهای اسلامی به آرمان آزادی قدس شریف هستیم.

جمهوری اسلامی ایران که در سایه حمایت اصولی از مستضعفان همواره بر آزادی قدس شریف تاکید داشته این روزها در آماج حملات و لفاظی های اعضای این ائتلاف است به طوری که در هفته گذشته و در کنفرانس امنیتی مونیخ وزرای خارجه ترکیه و عربستان سعودی همنوا به وزرای دفاع آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را متهم به حمایت از تروریسم کردند.

در این که امروزه استانداردهای دوگانه و چندگانه در برخورد با مقوله تروریسم اعمال می شود کسی تردیدی ندارد از سوی دیگر همگان به نقش آشکار و روشن جمهوری اسلامی ایران و هزینه های آن در مقابله با تررویست هایی که در سال های اخیر مردم منطقه را به ویژه در سوریه و عراق به خاک و خون می کشند، معترفند.

با این حال به نظر می رسد هدف و انگیزه اصلی این لفاظی ها به انفعال کشاندن جمهوی اسلامی در مقابله با این گروه های تروریستی آن هم در شرایطی است که با آزادسازی حلب و عملیات موصل تروریست ها در عرصه میدانی بیش از هر زمان دیگری در استانه شکست قرار گرفته اند.

در چنین شرایطی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین برنامه ریزی های اتاق های فکر صهیونیستی را نقش برآب کرد.

ایشان با تبیین شرایط موجود جهان اسلام نسبت به حاشیه رفتن موضوع فلسطین هشدار دادند و بار دیگر مساله فلسطین را در کانون توجه افکار عمومی قرار دادند.

همه جریان‌های اسلامی و ملی موظف هستند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند و عمق رابطه جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مقاومت فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است.

دستاوردهای درخشان مقاومت، نادرستی طرح های قبلی سازش و تلاش های دوست نمایان برای به انحراف کشاندن مقاومت از دیگر فرازهای بیانات رهبری در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه بود.

نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب در این کنفرانس به آن تاکید کردند این بود که وجود بحران در چندین کشور اسلامی منطقه موجب کمرنگ شدن حمایت از مسأله فلسطین و آرمان مقدس آزادی قدس شده است وتوجه به نتیجه این بحران‌ها، به ما تفهیم می‌کند که قدرت‌های سود برنده از آن کدام هستند.

ایشان در عین حال تصریح کردند: با وجود اختلافاتی که کشورهای اسلامی با یکدیگر دارند، همچنان عنوان فلسطین می‌تواند و باید محور وحدت همه آنان باشد وهرگز نباید از اهمیت حمایت سیاسی از مردم فلسطین غافل بود که این مسأله در جهان امروز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

رهبر معظم انقلاب به روند مرحله‌ایِ رشد غده‌ سرطانیِ رژیم صهیونیستی» و تبدیل شدن آن به بلای کنونی، درمان آن را نیز مرحله‌ای دانستند،اشاره کردند و افزودند:چند انتفاضه و مقاومتِ پیگیر و مستمر توانسته است اهداف مرحله ای بسیار مهمی را محقق سازد و همچنان توفنده به پیش می‌تازد تا دیگر اهداف خود را، تا زمان آزادی کامل فلسطین محقق سازد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأکید همیشگی جمهوری اسلامی ایران بر نادرستی این نوع روش های سازشکارانه و آثار زیانبار و خسارت های سنگین آنها، خاطرنشان کردند: فرصتی که به روند سازش داده شد، آثار مخربی در مسیر مقاومت و مبارزه ملت فلسطین به همراه داشت، اما تنها فایده‌ آن، اثبات نادرستیِ تصور واقع بینی در عمل بود.

ایشان فرمودند: مشکل روند سازش فقط در این نیست که با کوتاه آمدن از حق یک ملت، به رژیم غاصب مشروعیت می‌دهد که خود خطایی بزرگ و نابخشودنی است، بلکه مشکل در آن است که اساساً، هیچ تناسبی با شرایط کنونی مسأله فلسطین ندارد و خصلت‌های توسعه‌طلبانه و سرکوبگرانه و آزمندانه‌ی صهیونیست‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگر از سخنانشان زنده نگه داشتن مساله فلسطین و تحمیل یک جنگ فرسایشی به دشمن عنوان و تاکید کردند مقاومت توانسته برنامه اصلی رژیم صهیونیستی را که سیطره بر کل منطقه بود به شکست بکشاند.

دیپلماسی ظریف در مونیخ؛ ائتلاف ناکامان علیه ایران

به گزارش ایرنا، اوایل هفته گذشته محمد جواد ظریف به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان خود راهی آلمان شد تا در پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند وزیر امور خارجه در حاشیه این کنفرانس با برخی مقامات کشورهای مختلف جهان دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزرای خارجه روسیه، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، نروژ، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گوترس دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز رییس جمهوری اسلونی و رییس کمیسیون سیاست خارجی آلمان دیدار و گفتگو کرد.

آخرین وضعیت برجام و اجرای آن مهم ترین موضوع مورد بحث در تمامی این دیدارها بود. همه طرف ها در این ملاقات ها بر اهمیت برجام برای جامعه بین الملل به عنوان موفق ترین تجربه معاصر در حل و فصل مسالمت آمیز یکی از پیچیده ترین بحران های بین المللی تاکید کرده و حمایت کامل خود را از استمرار و ادامه آن اعلام کردند.


ابعاد بین المللی برجام، غیرقابل مذاکره مجدد بودن آن، پاییندی کامل ایران به تعهدات خود که در تمامی گزارشات آژانس مورد تایید واقع شده است، اثرات برجام در ثبات جهانی و منطقه ای، لزوم تعهد کامل همه طرف ها به عدم نقض آن و بالاخره علاقه همه طرف ها برای گسترش روابط دوجانبه با استفاده از فرصت های برجام از دیگر مواردی بود که مورد تاکید همه طرف ها قرار داشت.

وزیر امور خارجه در این دیدارها به صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات بین المللی خود از جمله برجام پایبند است و شرایط حاضر را به دقت رصد می کند. ظریف در این دیدارها از اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی خواست با بدخواهانی که با گسترش ایران هراسی سعی می کنند به وحشت آفرینی کاذب در سطح منطقه ای و جهانی و ایجاد فضای تردید و ابهام دامن بزنند، مقابله کنند.

ظریف در مونیخ همچنین با رییس جمهوری افغانستان، نخست وزیر عراق، وزیر خارجه ترکیه و وزرای دفاع لبنان، پاکستان و سنگاپور دیدار کرد. موضوعات موجود در روابط دوجانبه و بررسی اوضاع در منطقه، بخصوص در سوریه و یمن از جمله مهم ترین محورهای این دیدارها بود. گسترش همکاری های دوجانبه به منظور حفظ و گسترش صلح و آرامش در منطقه و مقابله با گروه های تروریستی مورد اتفاق نظر همه طرف ها در این ملاقات ها بود.


 وزیر امور خارجه در مونیخ با شبکه های خبری بین المللی همچون سی. ان. ان. ، ان. بی. سی.، و بی. بی. سی. مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی را تشریح کرد.
ظریف در سخنانی در این کنفرانس گفت که ما نیازمند این درک هستیم که دستیابی به امنیت در دنیای جهانی شده به بهانه ناامن کردن دیگران، غیرواقعی است.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: از نظر ما جنگ در عراق، سوریه،‌ یمن و بحرین راه‌حل نظامی ندارد. همه این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد و باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را در این کشورها که در آنها نزاع به وجود آمده به حاشیه راند.
وی همچنین درخصوص مواضع و تهدیدهای اخیر دولتمردان آمریکایی علیه ایران با بیان اینکه تهدید بر روی ایران کارساز نیست، گفت: ایران به تهدید پاسخ خوبی نمی‌دهد. ما به حرف زور، پاسخ خوبی نمی‌دهیم. ما به تحریم پاسخ خوبی نمی‌دهیم.اما به احترام متقابل پاسخ خیلی خوبی می‌دهیم.

ظریف به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
وی افزود: مساله هسته‌ای ایران و گفت وگوهای مربوط به آن یک موفقیت سیاسی برای همه طرف‌ها بود.

با این حال کنفرانس امنیتی دور تازه ای از حملات لفظی علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، حملاتی که از آن به عنوان نشانه ای از شکل گیری یک ائتلاف منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران تعبیر شد.نمایندگان عربستان سعودی،ترکیه،رژیم صهیونیستی و آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ ایران را متهم به حمایت از تروریسم کردند.

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که کشورش به همراه ایران و روسیه ابتکار عمل گفت و گوهای سیاسی را کلید زده و اتفاقا این دور از گفت و گوها حداقل از بابت تثبیت آتش بس موفق بوده است، همزمان و در رویکردی غیر منطقی ایران را متهم به فرقه گرایی در منطقه کرد. هر چند وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر ناسپاسی و قدرنشناسی ترکها را متذکر شد.

بر این اساس و در حالی که بسیاری از ناظران مسائل سیاسی هنوز به جمع بندی مشخصی از رفتارشناسی دونالد ترامپ نرسیده اند و در حالی که ترامپ کم کم از شعارهای انتخاباتی خود فاصله گرفته و عقلانیت ساختار سیاسی آمریکا وی را به مسیر مورد نظر خود می کشاند عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی این روزها با چشم بستن بر واقعیات سیاسی به تعریف و تمجید از ترامپ روی آورده است.
وی در کنفرانس امنیتی مونیخ از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به عنوان فردی عمل گرا یاد کرد و گفت که به آینده وی خوشبین است.
الجبیر خاطرنشان کرد: به دوستان اروپایی خود یادآوری می‌کنم که همچون انتخاب ترامپ، با انتخاب رونالد ریگان هم آنها جدا نگرانی شدند. ترامپ تاجر و حلال مشکلات است. وزیر خارجه عربستان همچنین اظهارداشت: ترامپ به مقابله با داعش معتقد است و این چیزی است که عربستان هم به آن اعتقاد دارد.

پاسخ به الجبیر

وزیر خارجه سعودی در ادامه با طرح یک سری ادعاهای واهی و بی اساس به ایران تاخت. هرکدام از ادعاها و اظهارات وی به نوعی انعکاس دهنده ایدئولوژی و سیاست های عربستان سعودی طی سال های گذشته بوده است.
وی در حالی گفت ایران همچنان بزرگترین حامی دولتی تروریسم است که بسیاری از اندیشکده های غربی و امریکایی تروریسم را زائیده ایدئولوژی وهابیت می دانند که ریشه بسیاری از مشکلات منطقه از تورابورای افغانستان تا قلب اروپا و برج های دوقلوی آمریکا در این ایدئولوژی نهفته است.

عادل الجبیر که ایران را متهم به دخالت در سوریه و لبنان کرد که افکار عمومی منطقه می دانند که کشورش نزدیک به دو سال است مردم بی دفاع یمن را آماج حملات کور هوایی قرار داده و چشم اندازی هم برای برون رفت از بحران دیده نمی شود.

وزیر خارجه سعودی در حالی ایران را متهم به حمله به سفارتخانه ها می کند که انتساب تروریست هایی که یکی دو سال قبل در جلو سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت دست به حمله زدند به عربستان سعودی امروز برای همه آشکار شده است.
وی در حالی از احترام به فرهنگ و مردم ایران سخن گفت که صدام حسین در جنگ هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران و بمباران مناطق مسکونی و بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه از حمایت های بی دریغ ال سعود برخوردار بوده است و آل سعود سردمدار مخالف خوانی ها در جریان مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 بوده است.


وزیر خارجه سعودی در حالی ایران را در یمن بخشی از مشکل و نه راه حل می داند کشورش بارها از سوی نهادهای حقوق بشری محکوم شده و نزدیک به دو سال بمباران یمن زیر ساخت های این کشور را به کلی نابوده کرده است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها از آمادگی خود برای حل و فصل منازعات منطقه ای با گفت و گو و مذاکره خبرداده است.
به گزارش ایرنا، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هم که برنده واقعی از اختلافات و تنش های چند سال اخیر منطقه بوده است ،در ادامه پروژه ایران هراسی در افکار عمومی دوگانه جدیدی تحت عنوان میانه رو- تندرو در خاورمیانه ارائه و تلاش کرد مسئله فلسطین را با بزرگنمایی اختلافات بین قدرتهای مسلمان منطقه با حاشیه بکشاند.


در این راستا لیبرمن در مونیخ گفت: هدف نهایی ایران تضعیف عربستان سعودی در خاورمیانه است و خواستار گفتگو با کشورهای عربی برای مقابله با عناصر تندرو در منطقه شد.لیبرمن گفت که هدف ایران «تضعیف ثبات در کشورهای خاورمیانه و در نهایت عربستان سعودی است».
مایک پنس معاون دونالد ترامپ هم در نشست امنیتی مونیخ ایران را در کنار کره شمالی یک تهدید برای امنیت و شیوه زندگی غربی خواند.
وی در اولین حضور بین‌المللی عمده خود به عنوان معاون رییس جمهوری آمریکا اظهارداشت ایران به عنوان اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم همچنان به بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد و رفع تحریم‌های هسته‌ای به ایران کمک کرده است که منابع بیشتری برای این کار در اختیار داشته باشد.

پنس تاکید کرد که دولت ترامپ هرگز نخواهد گذاشت که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.این ادعا در حالی مطرح می شود که امروز و بعد از توافق هسته ای اغلب بازیگران بین المللی اذعان می کنند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و برای رفع نگرانی های جامعه جهانی دسترسی های لازم برای آژانس بین المللی انرژی اتمی را فراهم کرده است.

**تاکید چندین باره آمانو بر اجرایی شدن تعهدات برجامی ایران

تازه ترین گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که عصر جمعه در اختیار 35 عضور شوای حکام آزانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت بر اجرایی شدن تعهدات برجامی ایران برای چندمین بار تاکید کرد آمانو پیش از این هم در گفت و گو با فاینشنال تایمز از توافق هسته ای دفاع کرده بود.

تزریق گاز به سانتریفیوژ آی آر 8 (IR8) و تایید بر ادامه فعالیت های تحقیق و توسعه هسته ای کشورمان بر طبق برنامه دراز مدت اعلام شده از سوی ایران ،اشاره به سندهای مصوب کمیسیون مشترک و اجرای آنها و تکمیل اقدامات فردو که قبلا اعلام شده بود ،راستی آزمایی از محموله آب سنگین ارسال شده به خارج کشور که قرار است به خریداران خارجی فروخته شود از فرازهای گزارش جدید آمانو به اعضای شورای حکام است.

وارد کردن اولین محموله پنج کیلوگرمی از اورانیوم 20 درصد غنی شده برای استفاده در راکتور تهران و پذیرش بازرسان جدید که جایگزین بازرسان خارج شده از لیست ایران شده اند و در نهایت واردات 125 تن اورانیوم طبیعی یعنی کیک زرد از دیگر موارد ذکر شده جدید در این گزارش است.

فرستادگان پاکستان و چین در تهران

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین هفته گذشته در تهران با سرتاج عزیز وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کرد.
ظریف در این دیدار با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به دو کشور مهم در خلیج فارس و تلاش های کشورمان برای نزدیک ساختن دیدگاههای کشورهای منطقه در جهت افزایش تفاهم و درک متقابل بین کشورها و کمک به حل و فصل بحران های منطقه گفت: ما نیازمند تبادل نظر و افزایش تفاهم هستیم تا شاهد از میان رفتن سوء تفاهم ها و تنش ها باشیم.

سرتاج عزیز نیز در این دیدار، با ابراز خرسندی از سفر مجدد به تهران و دیدار با دکتر ظریف و سایر مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران و تشکر از ابراز همدردی جمهوری اسلامی ایران در حوادث تروریستی اخیر در کشورش، اظهار داشت: پاکستان اقدامات ضد تروریستی برای مقابله با این تلاش ها در پیش گرفته است. وی خواستار افزایش همکاری های منطقه ای برای مقابله با این اقدامات شد.

همچنین شیه شیائو یوان فرستاده ویژه چین در امور سوریه هفته گذشته در تهران بود تا قبل از سفر به ژنو و حضور در مذاکراتی که قرار است برای بررسی بحران سوریه تشکیل شود، با مقامات کشورمان رایزنی کند.
وی در نشست خبری با تشریح دیدگاه های چین درباره مسائل سوریه بر نقش مهم ایران در سوریه و تمایل چین برای همکاری با ایران تاکید کرد و یادآور شد:باید همزمان در چهار مدار تثبیت آتش بس، مبارزه با تروریسم، کمک های انسانی و انتقال سیاسی گام برداریم.

شیائو یوان حمایت از روند مذاکرات، پای بندی به راهکار سیاسی و ایفای نقش اصلی توسط مردم سوریه را سه محور اصلی دیگاه چین درباره سوریه عنوان کرد.

فرستاده ویژه چین در امور سوریه در عین حال در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا در خاورمیانه رویکرد محتاطانه ای اتخاذ کرد و اظهارداشت:سیاست دولت جدید امریکا در حال تدوین است باید منتظر باشیم تا این سیاست روشن شود. امیدواریم امریکا در سوریه نقش سازنده ای ایفا کند.

نماینده ویژه چین در امور سوریه همچنین در دیدار با حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که به نمایندگی از کشورمان در مذاکرات استانه حضور داشت، مبارزه با تروریسم را جزء مهمی از راه حل بحران سوریه دانست و گفت: اگر تروریستها به درستی سرکوب نشوند آتش بس قابلیت اجرا نخواهد داشت.

وی با مثبت ارزیابی کردن نشست های آستانه، شکل گیری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه را اقدامی مفید در مسیر حل بحران سوریه برشمرد و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم جهت تداوم آتش بس و همچنین روابط دیرینه و همه جانبه کشورش با ایران بر تمایل پکن جهت تبادل نظر نزدیک و مستمر با تهران درباره مساله سوریه تاکید کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =