۱۰ میلیارد ریال خسارت به شبکه انتقال برق وارد شد/ مشکلات شبکه برق به‌طور کامل رفع شد

مهر نوشت:مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با تشریح دلایل قطعی برق در جریان برف اخیر در غرب کشور، گفت: ۱۰ میلیارد ریال به شبکه‌های تحت مدیریت این شرکت خسارت واردشده است

فرهاد شبیهی در رابطه با قطعی برق در برخی مناطق استان‌های مرکزی، لرستان و همدان اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و شرایط جوی در این استان‌ها از ابتدای ساعات شروع بارش‌ها تیم‌های این شرکت در نقاط مختلف منطقه فعال شدند.

وی یکی از مؤلفه‌های مهم در کنترل شرایط را حضور تیم‌های واکنش سریع شرکت برق منطقه‌ای باختر دانست و بیان کرد: این تیم‌ها در مناطق حساس و اولویت‌دار مستقر هستند.

۱۱۰ عملکرد حفاظتی در بخش توزیع

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به ارزیابی وضعیت خطوط با استفاده از نقشه‌های «جی‌آی‌اس» و بررسی شبکه به‌صورت دکل به دکل افزود: به‌محض وقوع مشکل از ظرفیت پیمانکاران هر سه استان برای مدیریت شرایط استفاده شد.

شبیهی بابیان اینکه حجم بارش برف در استان‌های یادشده طی قطعی‌های اخیر بالا بود، ادامه داد: در برخی مناطق بارش برف از ۷۰ سانتی‌متر تا یک متر هم گزارش‌شده است.

وی بابیان اینکه شبکه برق تحت مدیریت شرکت برق باختر به‌طور عمده در مناطق کوهستانی قرار دارند افزود: این امر موجب می‌شود که در شرایط جوی مشابه بارش‌های اخیر، مشکلاتی درزمینهٔ خدمات‌رسانی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به عملکردهای این شرکت در حوزه فوق توزیع و انتقال بیان کرد: بیش از ۱۱۰ عملکرد حفاظتی در بخش خطوط فوق توزیع و ۲۱ عملکرد حفاظتی در بخش پست‌های برق داشته‌ایم.

۱۰۷ دقیقه میانگین زمان قطعی خطوط

شبیهی بابیان اینکه در استان همدان ۵ دکل برق خود را به دلیل سنگینی بارش برف در ملایر از دست دادیم بیان کرد: درمجموع میانگین قطعی خطوط این شرکت بیشتر از ۱۰۷ دقیقه نشد.

وی بابیان اینکه میزان قطعی در مناطق مختلف متفاوت بوده است افزود: در استان همدان و ملایر پیک میزان قطعی برق را داشتیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر به مشکل رخ‌داده در جریان قطعی برق اخیر اشاره کرد و گفت: مطابق آماری که از شبکه خودمان به دست آوردیم و ارزیابی که در لرستان، مرکزی و همدان صورت گرفت متوجه شدیم قبل از اینکه شبکه تحت مدیریت ما تحت تأثیر قرار بگیرد بار شبکه‌های توزیع برق افت پیداکرده بود.

افت بار شبکه توزیع در جریان برف اخیر

شبیهی بابیان اینکه میزان افت بار شبکه در برخی مواقع تا ۲۰ برابر کمتر گزارش‌شده است بیان کرد: این افت بار توزیع موجب سرد شدن و یخ‌زدگی خطوط انتقال شده است.

وی دلیل این موضوع را حوادثی دانست که در سطح شبکه توزیع برق رخ‌داده است .

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر توضیح داد: در ملایر قبل از اینکه پست ما دچار مشکل شود شاهد کاهش بار شبکه بوده‌ایم به‌طوری‌که به‌رغم اینکه در روز قبل میزان بار شبکه ۴۳ مگاوات بوده این رقم در روز مذکور قبل از قطعی پستهای فوق توزیع به‌شدت کاهش داشته است.

شبیهی یادآور شد: درمجموع به خاطر خروج بار مصرف در ابتدای روز، بار شبکه فوق توزیع کم و این امر موجب یخ‌زدگی خطوط انتقال شده است و بخشی از مشکل قطعی در شبکه انتقال به دلیل مشکلات در شبکه های مصرف بوده است.

۱۰ میلیارد ریال خسارت به شبکه انتقال وارد شد

وی به جزئیات عملیات‌های مختلف برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد شبکه نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های شرکت برق منطقه‌ای باختر، دستگاه‌های اجرایی و کمک‌های استانی تلاش شد با حداقل زمان و بیشترین عملکرد از این بحران عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به برآورد خسارات ناشی از برف اخیر بیان کرد: درمجموع نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال براثر این حادثه به شبکه‌های تحت مدیریت این شرکت خسارت واردشده است که بخش عمده خسارات مربوط به استان همدان و شهر ملایر است.

مشکل به‌طور کامل رفع شده است

شبیهی بابیان اینکه در حال حاضر مشکلات شبکه برق به‌طور کامل رفع شده و شبکه پایدار است افزود: تغذیه پست‌های ما از طریق خطوط موازی انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه امکانات لازم برای برخورد احتمالی با شرایط مشابه نیز تدارک دیده‌شده است افزود: کار اصلاح خطوط انجام‌شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر بابیان اینکه کار تعمیر دکل‌های برق نیز شروع‌شده است ادامه داد: هم اکنون پیمانکاران در مسیر مستقرشده و کار را دنبال می‌کنند.

شبیهی با تأکید بر اینکه بارش اخیر برق در سه استان یادشده هم سنگین و آبدار بوده و هم خطوط در بخش مصرف و توزیع با قطعی مواجه شده است، یادآور شد: مجموع این شرایط باعث قطعی شبکه در بخش انتقال شده است.

تشکر از صبوری مردم

وی با تأکید بر اینکه در بخش فوق توزیع و انتقال هم‌اکنون شبکه کاملاً پایدار است تصریح کرد: از مردم لرستان، همدان و مرکزی به خاطر صبوری که در جریان این حادثه داشتند تشکر می‌کنم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر با اشاره به اینکه این میزان از بارش‌ها در منطقه جای شکر گذاری دارد افزود: کار رفع مشکل دکل‌های برق در بخش انتقال و همه مشکلات ایجادشده تا ۳۰ روز آینده تمام‌شده و شرایط شبکه به حالت قبل بازمی‌گردد.

شبیهی با اشاره به اینکه شبکه‌ها و خطوط تحت مدیریت شرکت برق باختر در خارج از محدوده‌های شهری قرار دارد افزود: رینگ شبکه و عملکردهای حفاظتی این شرکت را کمتر مردم در جریان قرار می‌گیرند چون این خطوط در خارج از شهرها قرار دارند.

فعالیت ۷۰۰ نفر در قالب تیم‌های مختلف

وی بابیان اینکه مجموعه عوامل این شرکت به‌طور مستمر در حال نگهداری شبکه انتقال برق هستند یادآور شد: در حال حاضر به‌رغم فعال بودن تیم‌های تعمیر و نگهداری، با توجه به وصل بودن برق و تغذیه خطوط توزیع عملکرد حفاظتی شرکت کمتر دیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر همچنین به تعداد نیروهای فعال در جریان مشکلات اخیر برای رفع مشکل اشاره کرد و گفت: در حوزه برق منطقه‌ای باختر اکیپ‌های عملیاتی و تعمیراتی ما درمجموع ۷۰۰ نفر هستند که در قالب تیم‌های مختلف مشغول به کارند.

شبیهی با اشاره به اینکه این تیم‌ها در سه استان مرکزی، لرستان و همدان و در شهرهای بزرگ و اولویت‌دار مستقر هستند افزود: فعالیت‌های روزانه و روتین این تیم‌ها به‌ویژه اکیپ‌های واکنش سریع در جریان است

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =