۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

ایرنا نوشت: وزارت دفاع پاکستان روز پنجشنبه 16 فروند دیگر از جنگنده های تک موتوره و چندمنظوره جِی.اف-17 محصول مشترک چین و پاکستان را به نیروی هوایی این کشور تحویل داد.

این مراسم با حضور خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان و سهیل امان فرمانده نیروی هوایی این کشور انجام شد.
با اضافه شدن این جنگنده های جدید، تعداد جنگنده های مدل جی.اف-17 نیرویی هوایی پاکستان به نزدیک به 90 فروند رسید.
نیروی هوایی پاکستان برای نخستین بار، در سال 2007 به جنگنده های جی.اف-17 مجهز شده و در سال 2013 نیز خط تولید این جنگنده ها، در پاکستان راه اندازی شد.

اگرچه نیروی هوایی پاکستان جنگنده های دیگری از جمله جنگنده های اف-16 آمریکایی و تعدادی میراژ در اختیار دارد، اما هواپیماهایی جی.اف-17 بدنه اصلی نیروهای هوایی این کشور را تشکیل می دهد.
خط تولید سری نخست جنگنده های جِی.اف - 17 از سال 2013 در پاکستان راه اندازی شده و این کشور علاوه بر تولید این هواپیما برای تامین نیاز های خود و جایگزینی جنگنده های قدیمی ناوگان نیروی هوایی، به دنبال بازارهای هدف برای صادرات این جنگنده چینی الاصل است.

جِی.اف-17 اگرچه به اندازه جنگنده های پیشرفته ای مثل اف-16 قابلیت و توانایی ندارد، اما این جنگنده ها قرار است بدنه اصلی نیروی هوایی پاکستان را تشکیل دهد.

پاکستان همزمان با ساخت جنگنده هایی با مشارکت چین، به دنبال خرید جنگنده های آمریکایی اف-16 است زیرا برای عملیات های ضدتروریستی خود نیاز به جنگنده هایی با قدرت هدف گیری دقیق دارد که هواپیماهای جنگی ساخت پاکستان و چین فعلا نمی تواند این نیاز را برآورده کند. اما آمریکا سال گذشته از قرارداد فروش جت های اف-16 به پاکستان کنار کشید.

نیروی هوایی پاکستان در اندیشه نوسازی ناوگان جنگنده ها
'محمد اشفق' جانشین فرمانده نیروی هوایی پاکستان سال گذشته اعلام کرده بود که این کشور در اندیشه نوسازی ناوگان جنگنده هایش برای مبارزه موثر و احتمالا طولانی مدت با تروریسم و محافظت از مرزها است.

این فرمانده عالی نیروی هوایی پاکستان در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ناوگان کنونی نیروی هوایی پاکستان، ناوگانی پیر و فرسوده است است و تا چند سال آینده، عمر مفید بیشتر جنگده های میراژ فرانسوی و اف-7 چینی این کشور به پایان می رسد و پاکستان مجبور خواهد شد دهها فروند از جنگنده های خود را از رده خارج کند. به همین دلیل ضرورت دارد که اقدامی برای نوسازی این ناوگان انجام شود.

پاکستان اگر چه بطور مشترک با چین، خط تولید جنگنده های جی.اف-17 را در اختیار دارد و حتی به فکر مشتری های خارجی برای صادرات این جنگنده است، اما محمد اشفق گفته است که این جنگنده ها بدلیل ضعف در هدف گیری دقیق، چندان برای انجام عملیات های ضدتروریستی و هدف قراردادن دقیق مواضع تروریست ها مناسب نیست.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =