توصیه یک اقتصاددان برای تحول در اقتصاد ایران

یک استاد دانشگاه گفت: یکی از مهمترین اهداف انقلاب در سال 57 پیشرو شدن ایران در اقتصاد جهان بود، اما بعد از چهار دهه، اقتصاد روندی رو به افول دارد، بنابراین باید یک تحول ساختاری در اقتصاد کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زهرا کریمی در همایش بزرگ «اصلی ترین اولویت اقتصاد ایران در سال 1396» که در حاشیه گردهمایی صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه ملی برگزار شد، افزود: «اقتصاددانان، جامعه شناسان و حقوق دانان، تاکنون زنگ خطر اقتصاد رو به افول ایران را بارها گوشزد کرده اند. می طلبد نهادی همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام متولی انسجام این اندیشه ها و افکار برای نجات اقتصاد بیکار ایران شود.»

وی با بیان اینکه دولت باید جسارت ارائه گزارش عملکرد اقتصادی را داشته باشد، ادامه داد: «احساس رکود اقتصادی که بر جامعه حاکم است و این منجر به تدوام رکود و ورشکستگی بنگاه های اقتصادی شده است؛ به طوریکه براساس برآوردهای مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور در شش ماهه امسال 4 ونیم درصد بوده است.»

کریمی با اشاره به گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران بیان داشت: «هیچ کشوری در انزوا به توسعه و رشد اقتصادی نمی رسد، شکاف رشد اقتصادی ایران روز به روز نسبت به کشورهای رقیب بیشتر می شود، بنابراین نیاز به روابط کارآمد بین المللی در کنار بخش خصوصی فعال برای رسیدن به اقتصاد شکوفا داریم.»

وی اظهار داشت: «فرصت های شغلی ایجاد شده در سال های اخیر به گونه ای بوده که در نرخ رشد تولید و شاخص های اقتصادی تاثیر مثبتی نداشته است؛ چراکه بیشتر شغل های خدماتی و ناامن و با دستمزد پایین بوده اند.»

کریمی متذکر شد: «ورشکستگی گسترده بنگاه های کوچک و بزرگ، عدم گرایش بخش خصوصی به سرمایه گذاری های مولد، تکنولوژی فرسوده، توان از دست رفته رقابت اقتصادی، عدم توان دولت در ایجاد ترک اقتصادی و کاهش درامدهای نفتی هم اکنون ویژگی های اصلی اقتصاد ایران است.»

وی خاطرنشان کرد: «تشدید بحران در محیط زیست، نظام بانکی، بازار کار و صندوق های بازنشستگی و تسریع در آهنگ رشد آسیب های اقتصادی برخی از پیامدهای تدوام وضعیت کنونی اقتصاد کشور در سال آینده است.»

39225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    7 3
    باوجودسودبانکی بالای 20درصدکسی حتی فکرتولیدروهم نمیکنه
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
      1 0
      توصیه خاصی از سوی این اقتصاد دان مطرح نشده
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    1 2
    من کاری به وضعیت اقتصادی کشور ندارم ولی این چه اقتصاد دانیه که رشد 4.5 درصدی رو معادل رکود میدونه؟ مدرکش رو از کجا گرفته؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    0 2
    هر رفتگر شهرداری بی سواد هم می داند رکود وجود دارد . هر بچه مدرسه ای هم می داند با یک تحول اقتصادی ایجاد شود . برعکس تصور خانم هیچ اثتصاد دانی عقیده ندارد که پول وسرمایه به تنهائی برای رشد اقتصاد کافی است . اگر این خانم هدفش این باشد که چون فضا باز شده است از دشمن التماس کنیم تکنولوژی به ما بدهد بسی خیال باطل است . چون استکبار و بخصوص امریکا برای کمک به هم پیمانان اروپائی خود نیز از ان ها جاسوسی و در امورات ان ها دخالت می کند . انکار چون دست نعمت زاده برای خواستن از واردات مدیر خارجی و اصرار دلالان دولتی در بستن قررارداد های شرم اور باز شده . حال از این خانم خواسته شده تقاضای تکنول.ژی خارجی یا بتهر بگویم سلطه خارجی را بکند . چون حتی یک کلمه از جارو کردن مدیران مسبب رکود و کاهش ارزش پول نگفته